1 Şubat 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

1 Şubat 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

bit — 1: sprayt renk kütüğü (kütükler 39-46) b) Çok Renkli Spraytlar Çok renkli spraytlar için, tanımdaki iki bit, ekranda çift genişlikteki bir noktaya tekabül eder. Bundan da çö- zünürlüğün 12 x 21 noktayla sınırlı olduğunu anlarız. bu iki bit bir noktanın rengini şöyle belirler: bitler — 00: saydam bitler -0l: çok renkli kütük 0 bitler — 10: çok renkli kütük | bitler - 11: sprite renk kütüğü Ekranda aynı anda her iki tipten spraytlar sergilemek mümkündür. €. KARAKTER GÖSTERİMİ Karakter göstermek için, 8 x 8 matrisinde hangi bitle- rin İ ini belirten bir karakter seti (jeneratör) var- dır. (Her karakter için 8 bayt gerekmektedir.) Karakter setinde gösterilebilecek olan tüm harfler, sayılar, grafik sembolleri ve noktalama işaretleri bulunur. Video RAM'- deki bir kontrol baytı ekrandaki belirli bir yerde 2 x 256 karakterin hangisinin sergileneceğini gösterir. a) Normal Karakter Modu: Bu gösteri modunda, video RAM'deki bayt, karakter oluşturucudaki bir şeklin pointer'ı olarak kullanılır. Ek- randa bir seferde en fazla 256 karakter gösterilebilir. Şe- kildeki bir bit karakterin tek bir noktasındaki rengi be- lirler. Renkler şöyle belirlenir: bit -0: arka plan rengi kütük 0 bit — 1: renk RAM'ı alt nibble b) Çok Renkli Karakter Modu: Bu modda hem normal, hem de çok renk mümkün- dür. Eğer renk RAM'ının 3. biti O ise, karakter normal 18 x8 matrisinde gösterilir. Renk RAM'ı 3. biti her za- man sıfırdır. Ama | olursa, karakter matrisindeki her çift bit, ek- randa çift genişlikte bir nokta işgal eder. Bu nedenle ka- rakter çözünürlüğü 4 x 8 noktayla sınırlandırılmıştır. Böy- lece çok renkli modda gösterilen bir karakterin dörde ka- dar rengi olabilir. Bu renklerin kaynağı matrisindeki iki bit tarafından belirlenir: bitler -00: arka plan renk kütüğü 0 bitler -0l: arka plan renk kütüğü | bitler — 10: arka plan renk kütüğü 2 bitler - 11: renkli RAM alt üç bit. Renk 3 yalnızca 8 renkten b irisi olabilir. Diğer üç renk tüm karakterler için aynıdır. c) Yaygın Renk Modu Bu modda ekrandaki her karakter 4 arka plan rengin- den birine sahip olabilir. Karakter gösterimi normal moda tekabül dere. (8 x 8 matris) Karakter setindeki ayarlan- mış bitler için (bit — 1) renk renk RAM'ından normal moddaki gibi gelir. Karakter setindeki reset edilen bitler için (bit — 0) dört olası renk kaynağı vardır. Video RAM en yüksek iki bit bu kaynakları belirler (bit 6 ve 7): bitler -00: arka plan renk kütüğü 0 bitler -01: arka plan renk kütüğü 1 bitler — 10: arka plan renk kütüğü 2 bitler — 11: arka plan renk kütüğü 3 Video RAM'daki sekiz bitten yalnızca 6 tanesi karak- ter setine pointer olarak kalırlar. Bu nedenle, bu modda ekranda bir seferde ancak 64 karakter gösterilebilir. Bu maoadlar daha sonra ayrıntılı olarak yeniden ele ala- cağız. Gelecek aya kadar hoşçakalın! 60 WITH Si 24 JOKK Tabli ki ?? SA MLU TİĞARET 54770 Zayinbumu İSTANBUL Tol: (1) 558 12 54

Bu sayıdan diğer sayfalar: