1 Şubat 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 65

1 Şubat 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 65

MandFXF'den Mandelbrot zoom tığe yatkınlıktan çok araştırmaya iliş- kin bir şey. Bu konuya hemen dalma- nıza olanak sağlayan çeşitli program- lar var. Birkaç istisna dışında, prog- ramların ana amacı Mandelbrot se- tini kullanmaktır. Kullanıcı görüntü- nün bir bölgesini alıp büyüterek ye- ni yeni ayrıntılar keşfeder. Burada bu programların bazıları üzerinde dura- cağız. En hızlı ve etkileyici program, Crystal Rose'un Analytic Art 1.1 programı. Kullanıcı arabirimi çok kullanışlı ama kısa olmakla birlikte yararlı olan kullanım rehberine bak- makta yarar var. Renk, yineleme, zo- om koöntrolü ve rezolüsyon tüm mo- düllerde esnek ve yaratıcı bir biçim- de bağlantılandırılmış. Diğer modül- ler değişik yineleme süreçlerinden (Si- erpinski salamandraları ve Henon eğ- rileri gibi) ekranlar oluşturmanın yanı sıra, Mandelbrot zoomlarını üç bo- yutlu olarak perspektif kontrolüyle yansıtmakta ve görüntüleri kürelerin çevresine yerleştirmektedir. HAM dı- şında tüm rezolüsyonlar mevcut, Fracgen'den güzel bir spiral Douğ's Math Aguarlum programından formül İş güzelliğe gelince, HAM Mandel tarafından üretilen görüntülerle boy ölçüşebilen bir program yok Program iki modül halinde. İlki Mandelbrot setinde zooming olanağı veriyor ama görüntüleri HAM modunda çiziyor. 1023 renge kadar çıkıyor renk seçe- nekleri. Kullanıcı arabirimi işlevsel olmakla birlikte çok zengin değil. Kendi paletinizi tasarımlamanın, tüm ekranı kırmızı, yeşil ve maviye boya- mak dışında yolu yok. Programın en ilginç yönü ise AutoMag adlı, ani- masyon için 100 kadar zoom serisini otomatik olarak oluşturan ilave mo- düldür. CygnusSoft'un MandFXP-E prog- ramı ilk Mandelbrot programların- dan biriydi ve hâlâ pek çok özelliği var. Kontrol ve seçenekleri zengin ama büyütme ve yinelemeler arttık- ça yavaşlama eğilimi gösteriyor. Eğer işin matematiğine derinleme- sine girmeye niyetliyseniz, Doug's Math Aguarium programı kendi for- müllerinize dayanan görüntüler üret- menize olanak sağlayacaktır. Özellik- lerenk kontrolü çok iyi ve daha son- ra Doug's Color Commander adlı programın iskeletini oluşturmuş. Fracgen programı kullanılması kolay bir temel fraktal jeneratör veriyor. Si- ze bu çizgi veriliyor ve onu kullanıcı tanımlı parametrelere göre fraktal hale getirilen bir temel biçime soka- bilirsiniz. Karşınıza çıkan görüntüler, çok ince simetrik şekillerden gerçek- ten bitkiye benzeyen biçimlere kadar değişiklik gösterebiliyor. DAHA ÇOK OYUNCAK Burada şöyle bir soru aklınıza ge- lebilir. Tüm bunlar ne işe yarayacak diye sorabilirsiniz. Eğer güzellikleri tek başına bir neden oluşturmaya yet- miyorsa, onları başka resimlerin par- çaları olarak kullanabilir ya da Tur- bo Silver'de yüzey dokusu olarak de- gerlendirmek gibi çeşitli kullanımlar bulabilirsiniz. Eldeki araçlarla, tama- mıyla bilgisayarla yaratılan manzara- lar oluşturabilir, hatta olağanüstü gü- Russell Leighton'un Planet programından bir dünyası 65