1 Şubat 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

1 Şubat 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

Analytic Art programında yıldız spiralleri Fraktalların Dünyası Fraktalların cazibesinin büyük bir kısmı doğalarındaki sınırsız zenginlikten kaynaklanmaktadır. Çok güzel ve sürekli değişen bir matematiksel manzaranın sonuna hiçbir zaman ulaşarmayacak olma düşüncesi, daha önceden hiç görülmemiş alanlar açma olanağını sağlamaktadır. Fraktallar, sürekli daralan bir dünyada, bir Kristof Kolomb tarafından keşfedilmeyi bekleyen ayrı bir alem sunmaktadır. Bu keşif gezisine çıkabilmek için tüm gerekenler bir Amiga ve uygun yazılımlardır. n basit tanımıyla, fraktallar belli bir biçimin gittikçe aza- lan ölçülerde yinelenip dur- masıdır. Örneğin bir çizgi ikiye bö- lünür ve şekildeki gibi olursa, parça- lardan her birisi orijinal şekille aynı olan iki ayrı parçaya daha bölünebi- lir. Bu süreç sınırsız olarak yinelene- bilir. O kadar küçük parçaların insan eliyle çizilmesine olanak yoktur ve bilgisayar da tam bu noktada devre- ye girmektedir. Çizgiler matematik formülleriyle ifade edilebileceği için, bilgisayar formüle yeni değerler ve- rerek çizgiyi sınırsız olarak büyütüp bölebilir. Fraktallar herhangi bir 64 oranla sınırlandırılmadığı için, daha fazla ayrıntı göstermek üzere sınırsız olarak büyütülebilirler. Hiç kuşkusuz bu yalnızca basit biçimler için geçer- li olabilecek basitleştirilmiş bir açık- lama, ama aynı ilke daha karmaşık biçimler ve sayı setleri için de geçerli olabilir. Mandelbrot Seti (Fraktal ge- ometriyi ilk tanımlayan ve fraktal te- rimini ortaya atan Benoit Mandelb- rot'un adından alınmıştır.) en sık gö- rülen örnektir. (Bu konuların mate- matiksel ayrıntalır için, Springer- Verlag tarafından çıkarılan The Sci- ence of Fractal Images kitabı çok iyi bir kaynaktır. Basit fraktallar nasıl oluşuyor Amiga'nın ana işlevi bunların so- nuçlarını alıp belli değerlere belli renkler atfederek görsel bir forma soktuktan sonra ekranda göstermek- tir. Sonuçta karşınıza kullanılan for- müllere bağlı olarak doğal görünüm- lü manzaralardan Mandelbrot Seti- nin tuhaf güzelliğine kadar çeşitli gö- rüntüler çıkabilir. AMİGA YAZILIMLARI Amiga'da fraktalları incelemenin en güzel yanı, etkileyici sonuçlar ala- bilmek için matematik üzerine bir şey bilmenizin gerekmemesi. Bu matema-