1 Ekim 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

1 Ekim 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

Şekil 1: Grafik Ö Ö v ocalln, O © Ö O Os ©p Oğ O12 Ola O Ot — Ot caktır ama henüz, her evde konuşa- cak bir bilgisayar olmasından çok uzaktayız. Bilgisayar Başına Program Döküm Eki'ndeki prog- ram grafik bölüştürmesi yapar. Gi- rişleri alır ve ikinci katmandaki her PE için olmak üzere iki gruba ayırır. Birinci PE katmanı Şekil-1'de görül- düğü gibi kare şeklinde dizilmiştir. Girişler dipol şeklindedir; yani her katmandaki PE'lerden sadece iki ta- nesi | (bir) olabilir, diğerleri O (sıfır) olmak zorundadır. Sınıflandırmanın yapılabilmesi için girişlerin belli bir düzende olması gerikir. Bunu sağla- mak için girişler, sadece yatay veya düşey sırada komşu olan PE'lerle ya- pılabilir. Şekil-1'deki gibi sadece iki tane PE aktiftir (içi dolu), diğerleri pasiftir (içi boş). Toplam 24 mümkün dipol girişi vardır ve bunlar sisteme bir öğrenme sürecinde verilmelidir. Bu örneğin en şaşırtıcı yanı, siste- min modelleri bir öğretmen olmadan iki sınıfa ayırabilmesidir. Gruplar ge- nelde eşit olarak dağılmışlardır, ya- ni her grubun kabul edebileceği mo- del sayısı eşittir. gruplar aynı za- manda eşit mantıksal parçalar da bölünmüşlerdir. Eğer bizden Şekil V'deki grafiği düzgün dağılmış iki gruba bölmemiz istenseydi, büyük ih- timalle bölme çizgisini ikinci ve üçün- cü satırlar veya ikinci ve üçüncü sü- tünlar arasından geçirirdik. Örneğin yaptığı işlem de bunun aynısıdır. Grafiği yatay veya düşey olarak, pek seyrek de çapraz olarak ikiye böler. Örnek programlar iki tanedir ve en büyük yükü makina dili olarak yazıl- mış program -kaldırır. Bu programı MDE ile yazdıktan sonra kaydedin ve BASIC programı da BDE ile yazıp kaydedin. MDE ile yazdığınız prog- ramın adı CL.ML olmalıdır, çünkü BASIC program diskten bu adla ara- yacaktır. CL örnek programı Dipol, çok ba- sittir. dÜ. satırda ratgele sayı üretici çalıştırılır. CL sistemi SYS49152 ko- mutundan sonra bazı parametreler de verilerek aktif hale getirilir: SYS 49152, birinci katmandaki PE sayısı, ikinci katmandaki PE sayısı, öğrenilecek model sayısı, öğrenme hı- ZI. Bunun bir örneği 60. satırda görü- lebilir Bu hazırlık safhasında BASIC program için gereken tüm değişken- ler ve diziler ayarlanır. Bunlar stan- dart BASIC değişken ve dizilerdir ya- ni NEW veya CLR komutu verdiği- nizde, başka bir program yüklediği- nizde veya programı değiştirdiğiniz- de silinirler. Değişken Anlamı pi 1. katmandaki PE sayısı p2 2. katmandaki PE sayısı np Sistemin öğreneceği model sayısı rate Öğrenme hızı Dizi(büyüklüğü) Anlamı 02 (p2) 2. katmanın çıkışı wi (p2, PI) 1. ve 2. katmanlar arasındaki bağlantıların rlıkları in (pi, p2) Giriş modelleri Sistem çalışmaya başlamadan ön- ce giriş modellerinin öğretilmesi ge- rekir. Bu işlem SYS 49167 komutuy- la yapılır. Bu komutu modelin numa- rası ve modelin kendisi takip eder. Model bir dizi 1 ve O'lardan oluşur ve tırnak işareti içinde yazılmalıdır. Birinci sayı, birinci katmanın sol üst köşesindeki PE'nin aktif duruma ge- tirilmesini sağlar. Diğer sayılar da Şekil-1'de soldan sağa doğru diğer PE'leri temsil eder. 80-130. satırlar 21