1 Kasım 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Kasım 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

L | a İ ? 7 S ee ( 5; B . Flimbo's Ouest'te VT Ç r arasında dolaşır eşva toplarsınız SCRE; R AA Kick Off-2 oyunlarda karakterinizi bir joystick'- le kumanda ederken bir macerayı çözmeye çalışırsınız. Larry ve İceman gibi Sierra Şirketi'nin oyunları bu tü- re dahildirler. Beast gibi bir oyun ise tam bir Arcade-Adventure'dır. Ka- rakterinizi joystick'le kontrol ederken diğer karakterlerle de konuşup orta- lığı araştırırsınız. Flimbo's Ouest ve- ya C64 klasiklerinden olan Impossib- le Mission gibi oyunlar da bu türe da- hil edilebilirler. Impossible Mission'ı platform türü oyunlar sınıfına sok- mak bence daha mantıklıdır, çünkü Arcade kısımları daha ağır basmak- tadır. Platform oyunları Arcade'in bir alt sınıfı olarak yorumlanabilir. Karak- teriniz araştırma yaparken çeşitli kat- lardan ve odalardan oluşan bir kompleks içinde hareket ediyorsa bu oyun platform oyunları sınıfına da- hil edilebilir. Bu türün tüm özellik- lerini taşıyan oyunlardan biri Bomb- jack'tır. Platform oyunlarında bazen yolunuza çıkan düşmanlarınız olur. Bunları elinizde silahınız varsa vura- bilirsiniz. Flimbo's Ouest gibi kayan bir ha- rita boyunca hareket ettiğiniz oyun- lara da Jump'n'Run (Zıpla ve Koş) denir. Giana Sisters ve Amiga oyun- larından olan Rick Dangerous ve Hard'n'Heavy bu tür oyunlara diğer örneklerdir. Tamamen düşmanları vurmaya dayanan oyun tiplerine de Shoot'em Up denir. Kelime anlamı Vur Onları demektir, zaten oyunun tek amacı da budur: düşmanlarınızı vurmak. Ge- nelde eğlence merkezlerinde bu tür oyunlar bulunur. Belli bir haritaya sahip olup, bir amacı olan tipleri ol- duğu gibi, belli bir süre sonra dola- şıp aynı yere geldiğiniz tipleri de var- dır. Commodore 64 için yazılmış olan Zaxxon ve River Raid bu türün en es- ki örnekleridir. Jump'n'Run ve Shoot'em Up tür- lerini birleştiren oyunlar da vardır. Örneğin Green Berets ve Midnight Resistance bu tür oyunlardır. Zaten başta da söylediğim gibi, bir oyunu sadece bir sınıfa dahil etmek imkân- sızdır, ama genel özelliklerine baka- rak belli bir sınıfa gireceğini söyleye- biliriz. Maze Game (labirent oyunu) de- nen oyunlarda karakteriniz bir yollar kompleksi içinde dolaşıp, ya düşman- larını öldürmekte ya da bir dizi cisim toplamaya çalışmaktadır. Şimdiye kadar en çok kopyası yapılan oyun olan Pacman ve yine eski C64 oyun-