1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

ler ve hastalıklarla mücadelenin ya hiç yokluğundan, ya eksik. lik ve sistemsizliğinden, ambalâj bilgisizliğinden, kısaca istih- sal teknik ve usullerinin geriliğinden ileri gelir. Her ziraat şubesinin muhtaç olduğu en uygun istihsal teknik ve usullerini köye sokabilecek tek vasıtanın ancak ve ancak Devlet olabileceğine inanmakta devam ediyoruz. Satışın zararlı olması, herşeyden önce satışın teşkilâtlı olmama- sından ileri geliyor. Hiç şüphesiz ki, yukarda saydığımız iştihsal gerilikleri, kâr marji üzerinde çok menfi tesirler yapan un- surlardır, buna ilâveten bir de satışın münferit oluşu, köyün ta- lihini tacirin elinde bırakmaktadır. Bugünkü yüksek istihsal fiyatlarına rağmen, cihan piyasaların- daki düşük satış Fiyatları arasında müspet bir fark olmasa, tica- ret fiylinin ortadan kalkması icabederdi. Ticaretin yaşaması, onun - az veya çok mesele orada değil- her halde kârlı olduğuna delâlet eder. Zaten tacir, alım fiyatile, satış fiyatı arasındaki farktan geçinen bir unsur değil midir? Demek ki, istihsal şartları hiç değişmese bile, köye cihan piya- sa fiyatlarını temin etmek suretile, bir çok mahsullerimizin sa- tışını -az veya çok- kârlılaştırmak kabil olacaktır. Ticaret kârlarını, istihsale maledebilmek ise, ancak satışı istih- sal merkezlerinde teşkilâtlandırmakla mümkün olabilir. Fakat bazı mhasullerimiz vardır ki, onlardan kâr temin edebil- mek, ancak isfihsal şartlarının değişmesile mümkün olabilir. Meselâ, bizde buğday istihsal fiyatı çok kerre satış fiyatının üstündedir. Onun için zarar istihsalden gelir. Satış fiyatını sum'i tedbirlerle yükseltmek ya Devlet bütçesine yeni bir masraf, ya müstehlike yeni bir vergi yüklemekle kabil olur. Buğday, satı- şının tabif bir surette kârlı olması istihsal masraflarının inme- sile, istihsalin rasyonelleşmesile mümkün olabilecektir. Fakat bu da kâfi gelmiyecek, ayni zamanda satışın da müstahsıl lehi- ne teşkilâtlandırılması icabedecektir. Bazı mahsullerimiz de vardr ki, onların fiyatlarındaki düşüklük istihsal fiyatlarının yüksekliğinden ziyade, istihsal merkezle- rindeki satış fiyatlarının düşüklüğünden ileri gelir. Meselâ, cihan kuru üzüm fiyatları, hiç bir zaman istihsal fiyatı- 13