1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

ratif davletin bütün ruhhu da buradadır: Mevcut sınıf münasebetlerini aynen İpka ve muhafaza etmek ve bunun için de yukardan aşağı, sımf mü- eadelesini kanunen 'menetmek suretile sıkı bir tuzyik yapmaktır. Bu iti- barle fuşizmin yaratıcılık, eceemiyete yeni bir şekil ve İstikamet vericilik vasfı yoktur. Onun yegüne vazifesi, mevcut nizmiın bekasını tehdit eden amele patron mücadelesinde içtimai nizamı kurtarmak iİcin sistemli ve şuurlu bir jandarmınlık etmektir, Meslek birliklerinde sınıf tezatlarının gilindizi nevinden iddialar işin demagoji kısmıdır. Esasen Jaşist devletin devletçiliği basit bir merkavtilizmden, bir müdahelerilikten ileri glidememiş tir. İş fermanı devletin Iktisadi faaliyetlere müdahalesinin hududunu şoyle çizlyor: «Devletin iktisuli hayuta müdahelesi, uncak Terdi teşebüsün ol- madığı veya kâfi gelmedili yahut devleltin siyasi menfaatlerinin mevzuu bahsolduğfu yerlerde vakidir». Bu müdubhelenin şekli de hlmaye yahut kontrol yahut ta doğrudan doğruya işletme tesisi tarzındadır. Hulâsa, fu- şism, millet bütünlüğünü tahakkuk cttirememiştir. Eskişi israrin muha- faza eden bir jandarma nizamı olarak verinde kalmıştır. Milli kurluluş harcketlerinin milli bülüncülük dayasına ne sosyalizmin ne de faşizmiin göz aldatan tecrübeleri esas olamaz. Evvelâ harcket noktası ve saniyen menşe bakımından bu lecrübelere bizde yarnret yaktır. Gerek sosyalizm, gerek faşizim, şiddetli bir amele ve patron mücadelesinin muh- Wwlif istikametlerde verdizi moyvulardır. Tuhakkuku için ne kaorporalir devlet, ne de sosayalist devlet, bizde anasırını bulamaz. Bizim sımıfı ana- sırımız tamamen büşkaü mahiyetledir. Biz milli butünlük için bu anasıra karşı tamamen başka bir vazivet almak zaruretindeyiz. Bundan maada bizim millet bütünlüğü davâmızın harakel noklası ve menstini, gün geç tikçe müteaddi bir mahiyet alan emperyalizme karsı milli kurtuluş istik- Ihlini kurmak maksadile millet içinde organik bir kaynasma lcmln 'elanek- tir. Aksi takdirde muhtelif zümrelerde makesini bulacak olan harici te- girler, daima milli isliklâli tehdit edebilir. Bu nevi harlci tesirler, meselâ AÂAvrupa sormayesile her vakit hir menfaat iştiraki temin edebilccck olan bir finans sümresinde yahul lba renksiyoner muhitlerde (Surkta derebeylik gibi) her zamıan akis hulabilir. Bundan maada millet içinde liberal ve for- diyetçi inkişafın netlcesi olarak milletin ekseriyetl zararına mahdut bir zümrenin zenginleşmesi, doğuracağı aksülamellerle milletin sükünunu hoer zaman İhlâl edebilir, Bu da keza metice itibarlle mallli kurtuluş istiklâli üferinde menfl tesirini gösterebilir. Binaenaleyli biz, turihin önünmüze yığdığı teerübeler ve milli kurtuluş bareketlerinin tarihi icabatı karşısın - da millet bülünlüğünün organik suretle tahıkkukunu istiyoruz. O halde bu organik bütünlük hizde nasıl tahakkuk edebllir? Bunu biz menileketin muhtelif iklisat subulurma göre mütalea etmeliyiz. Evyeli sirantı ulalım. Yukarda gördüğümüz gibi, küy ikilsadiyalamız da çok mütlenevri bir parçalılık, bir farklılık yardır. Bunun hem iktisadi hem siyasi tesirlerini her zaman görmekteyiz. Ortakçılık dolayısile toprak- la alâkadar olmıyan köylü, istihsalin Tusyonel ve verimli cereyanını te- minden ücizdir. Netice itibarile bu vaziyetten bütün milli istihsal ve milli menfaatler zarar görmektedir. Şarkiı ber novi irtica hareketlerinin kay- nagı olan derebeylik, hem köylüyü istismar eatmek, ham milli asavışı boz- mak hem de millet bütünlüğünü kırmak gibi 'hareketlerile millet bünyesin- 24