1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

aldıkları müttchit cepheyi güsterebiliriz. Arazi sabhiplerinin kazanç kay- naklarına gelince: Bu zümrelerin kağztuç kaynaklarını emtia iktiszadiyatı mmtakalarında toprak ermnlın, züli iklisat mmtakalarında da orlakçı- at (Abgabe) teşki! eder. lık tarikile unlınnn uyniyat sşeklindeki aiü Kövyde uğulurdun ve beylerden sonra bir içtimal tipe duha lesadüf ederiz ki, bu da, Adana pamuk hayzasının ve Garbi Anadolunun kârcı çiftlik sahipleridir. Bunlar tuprağı ya icarla tutarlar yahut bizzat topruğu sa- hiptirler. İstihseli, piyasadan muayyen bir yeymiyc, bir Ücret mukabilin- de'tuttukları İşçilerle icra ederler. Diğer arazi sahiplerinden farkları kuru- ermaye münuscbeti tarzıma intikal etmiş nu vustal orlakçılık (arzından iş ve £ olmalarıdır. Bu grupları, istlhsale kâr maksadile sermaye plâse eden mü- teşebbis köylüler olarak taysif edebiliriz Arazi sahipnlerinden ve müteşebbis küylülerden sontra toprağı olmuyanlar gelir ki, bunlar ya koy işçileri yahut ortakçılar, murabular, ilh. dır. 'Bu kümeler içtimai istihsalde arganize edilirler istihsale doğrudan doğ- raya iştirak ederler. Varidut membaları va İş ücretleri yahut ta mahsul- den hisselerine döürtte bir, üçte bir, yarıyarıya nisbetinde ayniyut şeklinde isabet eden kiymetlerdir. Bu içtimat kümelerden marabalara ve ortnkçi- ark vilâyetlerinde daha ax kesif şekilde de Anadu- v lesadüf edilir. kara. en kesif şekilde lanun diğfer kısımlurı Bütün bunların haricinde Anadoluda geniş bir köylü kitlesi daha var dır ki, o da arganizatörlük ve Işçilik Fonksiyonları farklılaşmamış küçük mülkivet sahibli müştahsillerdir. Runlar diğer içtimal gruplardan farklı olarak İstihsale aileleri etradile İştirak ederler ve yabancı kol kuvveti kullanmaxzlar. RBu müstahsiller kitlesi, Türkivenin içtimat farklılaşma deposu — vazifesi görür, Çünkü bubranlar, afetler, llh.. gibi hâdiseler, bu kitle içinden hir taraftan aşıjlıya doğru artakçılar ve köy amcelesi yığınlarına diğer taraf- tan yukarıya doğrüu vabancı kol kuvyeti kullanan arazi sabipleri yığın- larına iİlâveler yapmak 'surelile yeni malzeme verir. Bilhassı son senelerde bu küçük mülkiyet sahibi müstahsiller kitlesi içinde borçlanma tarikile şiddetli bir içtimal farklılaşmanın ceveyan efttiğini her dikkatli müşahit farketmektedir. Binaenaloyh Anadolu köyünde başlıca şu müstulsil sınıfları tesbit edi- yoruz l Reyler ve toprak ağaları (tapraklarmı marabacılara ve orlakçılara i$şletenler. " — Köylü müteşebhisleri. $ — Bücük mülkiyet sahibli müstahsiller. 4 Ortakçılar ve murabulur. & — Köy amelesi, D — Sanayvi vye tlcaret. Türkiyenin sanayileşmesi demek, sınıflaşması de- mektir. Memlekette fabrika bacaları arttıkça, awırurt olarak kazuç mem- balarmı iş ücreti teşkil eden insan kümeleri de teşekkül edecektir. Nite- kim bugün udetleri pek mahdat olan İabrikalarımızdu büyle bir farklı- laşmavı aynen müşahede edebiliyorux. Teşyiki sanayi kanunundan isti- fade «den fabrikslur huklunda son yapılan sımal tahrire nazaran Türki- 21 :