1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 37

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 37

Polamik Rakkamların anlattığı Sanayi. Memlekette sanayi kuruluşunu iktisadi bir siyaset, bir gaye ya- pan Türkiyemiz için bu sanayiin gidişini sık sık kontrol etmak kat'i bir mecburiyettir. Ancak bu sayede kurulmakta olan şa- nayiin isteklerimize uygun olup olmadığı, uymıyorsa ne suretle ona istikamet vermekliğimiz icap etliğini takdir ve tayin edehi- liriz. Bu itibarla Basvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğünün neşrettizi 27 numaralı Sanayi İstatistikini büyük bir memnuni- yetle karşılamamak imkânı yoktur. Heyeti umumiyesile terlibi ve tab'ı güzel olan, iyi tasnif edilmiş bulunan 117 sahifelik bu eser sanayimizi on kısma ayırmakta bu sanayiin ayrı ayrı sermaye, bina vaziyeti, işçi miktarı istih- sal kıymeti ve sairezini bildirdikten bhaska icmaller yapmakta ve baş tarafında iki buçuk sahifelik bir tahlil ile on satırlık ta bir izahı ihtiya etmektedir. Tanzimine saik olan fikir ve İstatistik Umum Müdürlüğünce sar- fedilen emek itibarile çok şayanı takdir olan bu eser sayanı hay ret bazı rakamları ve bahisleri de ihtiva etmektedir. Sunu da zikredelim ki bu acı hakikatle rile karşılaşmak dahi bu bahiste daima bir kazanç olduğu için kitap bu cihetten de büyük hizmet görmüş demektir. Kitap ve dolayısile sanayimiz hakkında fikirlerimizin tebellürü için birinci sahifesinden itibaren tetkike başlıyalım: On satırlık izahta istatistik müdürlüğü diyor ki, şu istatistiki vücüde getirmek için sanayi umum müdürlüğile anlastık ve on ların kuyudatından teşviki sanayiden istifade eden sanayiin bir listesini çıkardık ve adreslerine tertip ettiğimiz anketi gönder- dik, cevap istedik, fakat biraz sonra gördük ki bu adreslerden üçte biri değişmiş, kapanmış ve saire olmuş, sanayi umum mü- dürlüğü de bunu takip etmemiş ve bu mektupların üçte biri bize idae olundu, ancak bir çok ugraştıktan bir asüürü makamle mu- habere ettikteri sonra yeni adresleri öğrendik ve bu malümatı topladık. Sanayi umum müdürlüğünün bugünkü teşkilât ve va- zifesile kadrasunu ve sanayimizle ne dereceye kadar alâkadar B7