1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

Giyasi) değli, icerden orgunik (uxvi) olnrak temin edilmelidir. O halde millet içinde organik birlik nasıl temin olunahilir? Harpstonu devrinde hu sahada birbirine zıt İki tecrübeye şahit olduk. Bunlardan birl! sosvyalist diğeri faşist tecrübedir Susyalist becrübe, millel bülünlüğünü kırınak suretile cemiyet bütünlü- güne yarmak davasındadır. Tasayvur edilen sosyalist cemiyet, sınıf far kını doğuran şahsi mülkiyetin kaldırılmış olduğu cemiyetlir. Bütün istih- sal vasıtaları, amele sırufının inkılânçı bir hurekebile mülkiyet sahibl sı- nıfların elinden alına eemiyetin malı yapılmışttr. Bu hareket, miüllet kitlesinin bir sımıf namına bütünleştirilmesi nksiyonudiır. Binanenaleyl hukiki! bülün, bir sınıf menfantine tüâbi kılınmıştar. Ku hakımdan s&ösyA- organik bir birliğin ifadesi addedilemez. list teorübe bugünkü şek Er gelince; faşizm, mlllet birlitini korporatif dervlette ta hakkuk ettirmek davasındadır. Milletin mesleklere münkasem fertleti, meslek birliklerinde organize olmuşlardır. Iktisadi külün narçaları olan bu fertler, devlette meslek bhirlikleri vasıtazlle temsil olunurlar. Mil- let bütünlüğü, fertlerin mesleklere müstenit bir taazzuvundan, korpora- tif bir kuynaşmasından ibnrettir. Meslek birliklerinin, iş alanla iş vereni bir- leştirmekle sımıf tezadını da kaldırdığı iddia edilmektedir. Iş fermanına göre, i$ verenle iş alan arasındaki ıt menfaatlerin telifi ve muhtelif istihsal âmll- leri arasmdaki tesanüt şsahsi #ndesini kollektif iş mukayelelerinde bu- hır. Korporasyonlar, muhtelif istihsal kuvvetlerinin müttehlit teşkilâtı ve bu küyvetlerin yezâne mümessllldir. İsthsal menfaatleri haklkatli halde milli menfautler olduğundan füşist devlet, korporasyonları davlet organ- ları olarak tanımıstır. Birlikler devlet organları almakla beraher iktisadi faaliyetleri devletin elinde merkezleştirilmiş değildir. Milletin total ifa- desi olan devlet, dahu Öli İşlerle mesguldür. Millete bir taraftan Harice karsı ittisa imkânları temin etmek difer taraftan millet dahilinde mün- ferit fertlerin menfaatlerile milli menfaaller arasındaki murvazeneyi İto- rumak gibi işler, devletin fnaliyetleri cümlesindendir. Korporatif devlet hakikatle sımf tezatlarını kaldırmış, zıt menfaatleri te- lif etmiş değzildir. Kallektif is mukavelesi tarklle 19 yerenle iş alanın an- lasması, ikin gösteriş tarafıdır. Eskl mülkiyet münasehetleri Kene bakidir Patron istihsal vasılalarımna gene maliktir. Ameole gene kol kuyvetini ki- ralayan ecirdir. Cemivetlna bünyevi kuruluşğunun esası olun sınıf Yarklılığı aynen yaşamaktadır. Korporatli devlet, kurporatli nizam perdesi arka- sında eemlyetinin temelinde eski liberal ve ferdiyetçi miliklyet nizamını aynen görürüz. Bunn iş formunı açıkça ifade etmektedir. Fermanda de- niyor ki, «Korporatif devlet, istihsal sahasındaki şahsi teşebbüsü, milli menfuntlere en faideli ve müessir bir âmil telâkki cder. Hususi istihsal milli menfaatin bir fonkslvonu olduğundun teşehhüsün organizatörü 1s- tihsalin idaresi işinde devlele karşı mes'uldurv. İş alanlar, ster tekmisiyen, İster memur, İster amele olsular, iktisadi faaliyetlerin nktif kollabora- törleridir. Bunların işlerinden | ren mes'ulur. Rinarnalevh müteşebbis fert, patron İstihsal fnaliyetlerinde tamamen serbesitir. Yalmnız istihsalin idaresinde devlete karşı mes'uldur. Burada ekororasyonların yegâne vazife- si, islihsalde disiplin temin etmektir.» Yani Jandarına varifesi görmek, amclenin patron aleyhine ayaklanmasına müâni olmaktır. Esasen korpo- 23