1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

İnkılâbın ideolojisi : İnkilâp hukuku Şevket Silreyya. Ankara Hukuk MWektebinin bu seneki umumi konferausları arasında in- kılâbımızın hukuk tetâkkisi bakımından üstünde durulması faydalı olan iki konferans yapıldı. Bunların birini bizzat dinledik. Diğerinin Hakimi- yeti Milliyede üç sütun tutan hulâsasını okuduk. Birinci konferans müderris Veli Beyindi. «İnkılâp hukuku ve inkılâp hu- kukçusu nedir?» mevzuuna tahsis olunmusştu. İkinci konferansta ticaret hukuku müderriri Şevket Mehmet All Bey «sermaye kümeleşmeleri ve sermaye nüfuzunun hukuk bhakımından totkiki» meyzuunu tablli ediyor- du. Ve Devlet merkezimizde yaşıyan ve bizzat Türk İnkılâbının bir mahseulü olan Ankara Hukuk Mektebinin gerek 'tcürls mevzuları, gerek tedriz tarzları, gerek bu meyzulara ve Garzlarn hâkim olması çart olan #«inkıdâp bukuku- nu telâkki sistemle bakımından bütün cinslerinden ayıı ve bütün cins. lerine üstün bir müezsese olması zarureti tablidir. Binasnaleyh bu müles- geseden sadece mevcudlun ve «müdevren» in, yan! eklâsik» olanın saynesn naükl» ini defil, evvelce mevcut ve müdevren olmıyan Türk inkılâbının mevcut ve müdevven olan cemiyet ve siyasel nizamının mukavemetine rağmen yarudılışı gibi, mavcut ve müdevven olmıyan «inkdâp hukuku» nun da, meyout ve müdeyven olan klâsik hukukun ragmına ve hattâ anun mü- kavemetine karşı yaratılmasını istemek elbette ki hakkımızdır. Bu İtiharla Ankara Hukuk Mektebinin devlelin adliye kadrosundaki eleman noksanını maddeten tamamlamak sahasındaki muttarit mesalsi onun bütün vasile- terini tamamlamsı demek değildir. Bir başka memlekette ve bir Lüşkü Şart- lar nllanda belki de tamamile küli görünebilen bu multarit ve otomalik mesabnin, diğer taraftan bir'de «Türkiyede yeni bir inkılâp bBukuku telâkki- xi> ne vücut vermek, Türk inkılâbımın hukuki ideolojisini yaymak ve İş- lemek suretile bütünlenmesi lâzmndtr, Bunun çindir kt biz Ankuru Hukuk Mektebinin umuml! konferanslarına dalma, bu mektebin (likri 'şahsiyetinin bir tezahürü gibi baktık ve bunların orijinal olması icap eden bir fikri key- fiyot aksettirmesini dalma bekledik. Ankara Hukuk Mektebindeki sön iki konferanstan birincisinin sahibi olan Veli Bey, Türkiyenin en tanınmış hukuk milnevverlerinden biridir. Pü- rüzsüz bir nakil va takrir sanatının bütün ustalığıyla bezenmiş olan hu kanferansin inşdi ciheti inkılâp hukukunun izahi ve İnkılâp hukukçusu- nun farifi olacaktı. Veli Bey inlalüp hukukunun, eski cemiyet hukukun- dan ayrı bir şey olması icap ettizinli ve onun dinamik bir vasıf taşıması 5