1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

sal kıymetinden ham maddonin kıymeti olan 74 milyon lira tarh edildikten sonra elde edilendir ki, bu da 63 milyon eder. Ham maddeye verilen 74,1 milyonun 60,3 milyonu dahilden ve 13,8 milyonu hariçten tedarik olunmuştur. Bu vaziyete göre sanayiin vasati kârımı hesap etmek te faideli olacaktır. Ücret ve yövmiye yekünu 15,4 milyon Ham madde ücreti 7T41 ü ışlnlmı: masrafı R.6 Sermaye için “; 15 faiz ve amortismanl? YEKÜN 115.19 Safi kâr Baliş ) milyon Sermayeye nisbeti 195 & Son buhrana nazaran fena bir kâr değildir. Bu umumi tetkik neticesinde vasıl olunacak kanaat şudur: Ku- rulmuş bulunan sanayi küçük, binaenaleyh idare, işletme ve sabit tesisat masrafı rasyonel değildir. Keza kuvvei muharrike itibarile de şayanı arzu bir vaziyette değildir. Bu noksanlarına rağmen tu- tunabiliyor ve kâr kaydediliyorsa bunu münhasıran devlet hi- mayesine ve devlet fedakârlığına medyundur. ÖO halde sanayiin bu noksan taraflarını izale etmek ve meselâ mevcut binası kıy- metinde olsun fenni tesisat yapmadan, makina koymadan dev- let himayesine sığınan sanayii tutmak sanayimizin menafii na- mına tatbik olunacak bir usuldür. Devletin büyük himayelerle derme çatma sanayii ayakta tutması, şüphesiz ki bu sanayii bizzat kendisinin kurmsından devlet ve millet için daha külfetlidir. Bunun için de her şeyden evşel devletin tam ve kâmil bir teş- kilâta malik olması gerektir. Evvelü teşkilât, ancak ondan son- ra tam işleyen bir sanayi bekleyebiliriz.