February 1, 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

February 1, 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

olabileceğini bilmiyoruz. Sanayiin adreslerini olsun takip ede- memekte belki de çok mazurdır. Bu hususta şahısları veya da- ireleri tenkit fikrinden çok uzağız. Yalnız biz devletçi bir zihni- yetle bu dairenin sanayiin bugünkü gidişini her gün görecek, o na veçheler verecek, isteklerimize muvafık olmıyanları veya iyi işlemeyenleri takip edecek, düzeltecek, bir maksatla tesekkül et- tiğini zannederdik. Ayni suretle tahmin ederdik ki, bu dairede yalmız teşviki sanayiiden istifade eden sanayi değil ve fakat sa nayimizin bugünkü ve hattâ yarınki kuvvetinin mevcudunu, çalışma tarzını, rasyonalite derccesini ve bu yollarda yapılacak bilgileri ihtiva eden bütün grafikler, hesaplar, plünlar mevcut- tur, ve gu elimizdeki istatistik pekâlâ bu daire tarafimdan ya- pılabilir amma belki günlük bilgileri ihtiva etmesi için sanayi hareketlerini hir kerede kendi adamlarına kontrol ettirerek ye ni istatistikler, yeni cetveller tanzim ettirmek istemiştir. Yoksa yalnız vergi cibayeti veya teşyiki sanayiden istifade edip ede miyeceklerin tayini gibi hukuki bir iş için bir daire teşkilinin sanayi bakmından hiç bir faidesi olamaz. Bu daire şekil ve eleman itibarile ya söylediğimiz şekilde plân- lara, cetvellere, hesaplara malik bir şekle sokulur, yahut hiç mevcut olmaz, bizde faal istatistik umum müdürlüğünün başı hiç bir yere bağlı olmıyan sanayiden toplamış bulunduğu şu ma lümattan istifade eder geçeriz. Fende, sanayide, devletçilikte bu ikisinin artası bulunamaz. İzah kısmında henüz sanayimizi başı bozukluktan kurtaracak ve onlara veçhe verecek bir makama sahip olmadığımızı gör- dükten ve yakın bir zamanda bu noksanın izale edileceğini ü mit ettikteri gorura diğar kısımlara geçelim : İstatistik yalnız tesviki sanayi kanunımdan istifade edenlerden bahsediyor, binsenaleyh 1927 deki sanayi tahririle mukayese edilmesi mümkün değildir. Teşviki sanayi kanunun haricinde kalanlarla uğraşmaması ağlebi ihtimal bunların adreslerine da- hi desteres olmamasından olsa gerek. Yoksa tam bir mukayese için sanayiin heyeli umumiyesini ihtiva etmesi icap ederdi. Mama- fih bu cetveller heyeti umumiye hakkında bir fikir vermesa bile eri mühim kısmın tandansını göstermek için kâfi malümatı ihti- va etmektedir.