1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 46

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 46

bazr, nefasetin bozulması fintları bir kat daha düşürür Fintların düşme derecesinde de çiftçi emek ve masraftan çekinir (1). Bu suretle kuru in cir kıymetinin sürekli düşüşünün önüne geçmek imkiünı kalmaz. Buhran denllen klâsik sebebin inçir Çinllarınn 'tesir yapmadığını iddia etmiyorum. Gayet tabiidir ki, incir de bütün dünya ziraat maddeleri gibi buhrandan zarar görmüştür. Fakal en ax sarsılması lüzamgelen hu vrah - sül üÜstüne üstelik eski nefasetini de kaybetmek surectile kıymet ve sürüm noktasından enginlerc doğru yuvarlanmaktadır Bundun 10-15 sene önceki elleme ve süzmenin şŞimdi kemlyet ve koyliyet itibarile çok düşük olduğunu sözü dinlenenler iddin cdiyoar İyte bu yüzden bu kiymetli mahsulün Htlikbulinde tehlikeler baş güsler- miştir. Bu gidişin en kestirme yoldan önüne gecmek lüzimgeliyor. Satış ve İhraç işleri şüphesiz ki, Islüh ve kontrola muhtaçtır. İhtisasım içinde olmadığından bunları iktisıtçıları birakarak teknik işlere geçiyorum, 1 — İnçirin kendine mahsus bir toprak vye uğaç bakım ve timarı vardır. Cihün harhinden önce bunların hepsine rlayet edildiğini şimdi öcak ba- şına geçmiş ihliyarlardan işitiyoruz. Bugünün buhçe sahiplerinden binde biri bile hu uüsüllere riayet etmiyorlar | 2 — İlçklerimizin çoğu kosurludur; bu kusurlar ilekleme ile op İncirleri. mize de göçerek nefaseti bozan hastalıkları yapıyorlar 3 — Toprak tetkik edilmeden ve kimseya sorulmuadun gelişi güzel her yer- de yeni incir bahçeleri kuruluyor. Uygun yere rastlamayan ağaçlar nefa- setl buzuk mahsül verir Yeni bahçeler için emmiyet vo itimat sdilecek bir fidanlık yoktur. Fidan- gılığın teknik esaslarını bilmekten çek uzak insanların geceleri el yordamı ile incir bahçelerinden uşırıp bahçesinin bir köşesinde fenni usullere ay karı şartlar altında köklendirdiği fidanlarla yeni buhçeler kurulmaktadır. Banlarla kurulan bahçelerin mahsulünde nefaset, tesadül. ve sunsı bağlıdır. Birineci madde için: Movcut invir bahçelerinde, mal sahipleri, muayyen ve fenni usuller dahi- linde harekete mecbur tutulmalıdır. Herkesin kendi malını istediği gibi kullanacağını kabnl etmekle beraher fertlerin kendi malını kötü kullana- rak iyi tanınmış milli bir mahsulün kül halinde nefasetini lekeliyecek ve dolayısile milli serçeti sarsacak durgunlük ve uyuşukluğuna müsaade edil- memelldir İkinci maudde için: İlek Işi fertlerin işl değidir; devlet en kısa zaman içinde uygun yerlerde ilek bahçeleri kurarak sıhhalklı ve temiz ilek yetiştirmeli ve dağılmalıdır. Bu iş âevlete masraf kapısı değli gelir yolu açar. Üçüncü madde için: : Toprağı ancak devlet mütehassısının tetkikinden geçen tarlalarda yeni incir bahçesi kurulabilmelidir. Bidancılık alaydan yebişenlerin elinden alınmalı; buna karşı, devlet, iste- ğe küfi gelecek fidanlıklar açarak asil ve sıhhatta fidan dağıtmalıdır. Bu da devlete yük olmaz, güzel bir gelir kapısıdır () Şüphe yok ki, üirenin ters dönüş istikameti de zararlıdır. Yanı, spe- külâsyon yüzünden değerini bulamıyan incir, nefasetizi kaybeder. v. &, v. 5 16