1 Şubat 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

1 Şubat 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

xaruaretini söyledi. Fakat Türkiyede yeni bir inkılâp hukukiyatının objek« Hf baxzı olması icap eden tarihl zaruretleri, Türk inkılâp hukukunun dir | ayırdedici prensiplerini teshit etmedi. Bu konferansın bütün fikirlerini önec ve bahlarını biz sadece #«yeni cemiyct hukuku, eski cemiyet hukuku de- rolü ğgildir » şeklinda tek ve kısa bir cümleye İrca edebiliriz. niye Şevket Mehmet Ali Beyin konferansma gelince, bu konferansın asıl kiğ- ra e& mı, zamanımızdaki sermaye kümeleşmelerinin şekillerini ve bunların hu- lAâğa kuki mahiyetini tarlitir. Fakat bu meyzu konferansmm sonunda Şevket tir. 4 Mehmet All Beye yirminci asrın hukuk sistemi üstünde umuml mütalealar inkı yapmak ve Türk inkılâübının hukuki ideolojisinin muasır hukuk telâkki- retli sinden tamamile ayrı olduğunu İşnaret etmek vesilesini vermiştir. Bu nok- İstü tada Şevket Mehmet Ali Bey diyor ki: bu « «Kirminci asır hukuk sistemleri, esasında Ferdiyetçidirler. Ferdiyetçi bir Çün hukuk sistemi ilc, ferdiyetçiliği tahnkküm derecesinc vardıran mali konu- kül binezonların önüne geçmek mümkün değildir. O halde hastalığın men- telâ şelerini hulamayınca hünyenin esasına hücum cimektense hastalığın P hakikt sehbeplerini aramak evlâdır. şekl ve 1 Hukuk görüşünden bugünkü hastalığı, ileri hayat tekniği ve telâkkilerile geri hukuk sistemlerinin anlaşmamasında sramak lüzumdır. Hayatı dur- ESe durmak mümkün olmadığıma göre hukuku ilerletmek zarureti vardır. İki Ku bin senelik manlık oyunları İçinde Mmalmaktansa hayat hareketlerini . renlist bir gözle tetkik ve takip cderek yeni hukuk prensiplerini yeni hâ- yatın İcaplarına. göre kurmak lâzımdır » Çür «Türk inkılâbının hukuk sistemi, ferdin hukukunu, inkişaf — serbestisini Yül temin etmekle beraber tamamen cemiyetçi bir sistemdir. Her inkılâhın İpti kendine mahstus bir hukuk idealojlsi vardır. Bugünün ideolojisi ferdivetçi gek hukuk sisteminden cemiyetçi hukuk sistemine geçmektir.> fon Şevket Mehmet Ali Beyin bu izahını da hir tek prensihe irca etmek kâ- yet bildir: «Türk inkıdâbının hukuksistemi cemlyetci bir hukuk sistemidir.» Şu dür halde Ankara hukuk fakültesi son kanferanslarının, hükümlerinin ana- sif Bırını mükayeseli prensip maddeleri halinde vermemiş olmakla heraber, ora şimdiye kadar hukuk münevverlerimizden duyulmuyan ve bilhassa İstan- bir bul eski darülfünununun (1) dalma haşin bir mukavemetle reddettiği sşu me iki hükmü umumi bir kürsüden teyit etmiş olmasını yeni bir izah ve ta- ile harri hamlesinin ilk beşaretleri gibi kabul etmek lâizmıdır. Bu iki hüküm SIT | şudur: el day | 1 — Yeni cemilyet hukuku eski cemiyet hukuku değilldir. kta | & — Türk inlalâhimın hukuk sistemi cemiyetçi bir hukuk sistemidir. Hul bir . atlı Şevket Mehmet Ali Beyin kanfaransı, inkılâp hukukunu «ilimleştirmek, de Sentetize etmek ve nibayel tutbikat sahasına geçirmektes hukukçuları val vasifeye davet etmekle biter. Hattâ çok geç bile kalınmış olmakla hera- öi ber Türk hukukçusunu inkılâpçı hukuk ideolojisinin cephesinde araştırma- bul lara, terkiplere, yahut kısaca işe ve mücadeleye duvet eden bu hitabın D ()) Bu hususta vesikalar arayanlar bilhasm, Ağaoğtı Ahmel ve müderris (1) Fazıl Beyin yazılarını ve konferanslarını okuyabilirler!.. Habi