21 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 27

21 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 27

Esi Kadın rekabeti Anadolu içinde bir kazada, H zada açık olan Belediye muhasebe- ciliğine imtihanla bir muhasebeci alınmak icap etmiş. o Ve imtihana bir çok erkeklerle beraber Ticaret mektebinden mezun Müberra Hi İmtihan neticelenmiş ve Müber- ra Hanımın râkip erkeklerden kat kat fazla muvaffak olduğu anlaşı- İınca derhal kendisine muhasebeci- lik makamı gösterilmiş: —— Buyurunuz hanımefendi! Den- miş, vazifenize başlayınız. İle kadın Muhtar Gül o Hanım bütün hemcinslerine ta Bahçe kö- yünden selâm yolladı. Gül Hanım köylerdeki ağa ve eşraf zihniyetini temizliyen bir inkılâp unsurudur. Kadın, yavaş yavaş (erkek için siddi bir râkip olmağa başlamıştır. Son Ankara seyahatimde Mektebi Mülkiyeden mezun bazı hanımla- sn Divanı Muhasebat mürakiplik- lerinde, bankalarda esasen vazife w'dıklarmı, hukuk mezunu larm hâkimliklerde büyük bir eh- Yiyet gösterdiklerini gördüm ve işit- tim. Bu hanımlar inkılâbın başmda henüz kafes hayatı geçiriyorlardı. Ve daha on yıl evvel hayatımızda kadın yalnız dişi bir o mahlâktan ibaretti. 1908 inkılabındanberi Tür- kiyede bir kadın & meselesi vardı. Rugün artık bu isimde bir mesele kalmamıştır. Dektor Fatma isminde Gureba Hastahanesinde vazifesi (o olan bir hanımın Topkapı, Şehremini mın- takasında Mazhar Osman Bey ka- dar şöhret yaydığı ve bütün hasta- larm bu hanı mdoktora koştukları- nı haber aldım. oBugünkü kadın fektorlar artık zabtedilemiyecek ka dar çoğalmıştır. Kadına hayatımı- zın her adımında tesadüf ediyoruz. e kadın kazanç yolunda bize cid- ir râkip olmuştur. Havza Bele- Ür Muhasebeciliği imtihanında muvaffak olamayan erkekler zan- nederim bu ciddi rekabetin ilk acı- sını tatanlardır. Unutmayalım ki bu rekabet gün geçtikçe artacaktır. Hayat mücade İesinde kadın mukavemet ve muvaf faKiyet itibarile bizden kuvvetli- dir. Bir defa onlar bu mücadeleye bizden daha keskin bir bavesle, da- ha taze bir imanla atılıyorlar, Son- ra onlardaki vazife aşkı bizden faz. ladır. Şimdiye kadar onları bizden geri bırakan tahsil ve seviye farkı idi. Bu da aradan kalkmıştır. Bina- €naleyh artık iş için (e hangi kapıyı şalsak yanımızda râkip olarak ka- dı bulacağız. Bu rekabet yetişen nesil için bi- vaz da gurur ve şerefe dokunan bir davadır. Bu davayı kazanmak için ancak zekâya, bilgiye, tahsile ve ce- #arete dayanmak Hzmmmdar; Yoksa geçenlerde matbuatı işgal €den otomobil davasında görüldü. i yer tutanlara isyan etmek n etmekten başka bir şey değildir. Kadın rekabetine karşı muvaffak olamamaktan ziyade gü- lünç olmaktan korkmalıyız. Burhan CAHİT (İş Bankasından alınan cetvelidir) 18 Teşrinisani 1933 Akşam Fiatları Tahvili © Elektr el Tünel Rate Anadabe “eN Mümessil 8209 11740 4050 e p ; hifi Yumurta itilâf ihracatı arttıracaktır , İstanbul mmtakası Bcsret müdürlü- haftanın ticari ve iktisadi v. raporunu dün İktisat vekâ- Yeni ta fiatlerinin. nim rl dim AL manyanın yıl başma kadar Türkiyeye kontenjanı vermiş bulunması Ve bundan istifade edilmesi , yumurta piyasasının daha ziyade düşmesine ma- ni olmuştur. Dier taraftan Tepanya ile yeni bir vicarck TERâİ için müzakerata devam 'dilmektedir. Bu itilâfın tahakkuku, Ye 'murta ihracatımızın artmasını mucip ©- lacaktır. Afyon itilâfı Yugoslavya ile yapılan afyce satış mukavelesi tatbikata Bit hazırlanmak - ta olan nizamnamenin ikmali kuvve karibeye gelmiştir. Yugoslavya delegesi olup Balkan kon- feransma iştirak için Selâniğe gitmiş ©- lan Mösyö Mihailoviç dün şehrimize av- det etmiştir. Nizamname bir iki gün zarfında ik- mal ve tarafeyn hükümetlerinin. tasvi- bine arzedilecekli Mi Uyuşturucu maddeler inhisar idaresi meclisi dün toplanmıştır. Elma ihraç talimatnamesi Elma ihraç talimatnamesi ve Ziraat vekâletlerince tasdik edilmiş , Buraya gelen elmalarımızın ayni zamanda iyi bir tas- nif ve smbalâj yapıldığı için Masır, Su- siye ve Filistinde iyi fiatlerle satılmak. ta olduğunu bildirmektedir. Bulgar kömürleri Kontenjan tatbikatını kolaylaştırmak üzere hazırlanan yeni kararname resmi geek çıkmış ve dün tebliğ edilmiş- “Ku kararndme ile tarilenla 283 me- marasma bir buçuk milyon kilo ilive ©- Tunmuştur. Limanımıza Bulgaristandan kömür yüklü bir çok kayık ve motörler gelmiş bulunmaktadır. Bunların listede kömüre kontenjan verilmiş olmadığı in şehre çıkarılmasına müsaade edilmiyordu. Bu kömürlerin sahipleri tarafından Iktisat vekâleti nezdinde teşebbüsat vu- ku bulmuştu. Yeni kararname ile bun- ların temennileri tatmin edilmiş Deniz üstünde bekleyen bu kömür- erin aracına bag edilecek- “Balıktan sonra patates günü Balıkçılar cemiyetinin, bir günü) ihdası için teşebbüste Zeytin tacirleri de, zevtin istihlâ - kimm azlığından şikâyet ediyorlar, Paris borsasında PARIS, 18 (A.A.) — Kambiyo fi- yatları şunlardır: Bir dolar; 15,65 frank, bie İngiliz lirası; 82,55 frank. Londra borsasında LONDRA, 18 (A.A.) — Dolar hak- kında dün akşam Nevyorktan bildirilen- son fiyatın bu sabah açılış saatinde ta- dikinden tekrar imtina edilmiştir. Delara ilk önce İngiliz lirasına na- zaran 5,225 fiyat tayin edilmiştir. On- dan sonra dolar 5,245 e düşmü cak bu fiyat dün akşam kapanış saati 529 olan dolar keymetine Sazaran bizso- İunur derecede bi mahivetin- edir. “Frame öremgmı Biyeli tetkum bir halde kalmakla beraber hiç bir de- öirklik göstermemektedir. Bu sabah bir İngiliz lirası için 82 15/32 franlı fiyat verilmiştir. Belediyede Müstahdemin muayenesi Belediye müstahdemin şubesinde şimdiye kadar beş bin mü il sıhhi muayeneleri yapılmıştır. Henüz muayenelerini yaptırmayanlar hak - kında takibat yapılacaktır. Sürpagop mezarlığı Sürp Agon mezarlığı hakkında 3 öncü hukuk mahkemesi bu aym 24 ünde son kararını verecektir. Belediye tahsilât yoluna girdi Tahkikatta ihma! gösteren tahsil - 'darların tecziyesi dolayıile belediye varidatı son zamanlarda * intizam pey da etmiştir. Belediye şubeleri yeni se- ne bütçesini hazırlamağa başlamışlar m Okruvadan dol kaybedilen 800. bin lira varidatın temini için her fasıl- da kâfi mikdarda tasarruf yapılacak- i Gureba hastahanesine ilâve edilen kısımlar Gureba hastahanesi bazı rak genişletilmektedir. Hast. neye Dahiliye seririyat Tâburatuv. diğer muayene odalı hekimlere mahsus 35 yataklı birer kadın koğu- şu da ilâve edilmektedir. Bu koğusla- rın banyo ve fenni tesisatı da tamam. lanmaktadır. Hastahaneye ilâve edil- mek üzere Üniversite tarafından alır tamira. MİLLİYET PAZAR 19 TEŞRİNİSANI 1933 Mahkemelerde Rüşvet verenler Tevkif edildiler Polists 40 bin liralık Kitap çalındı Alâkadarlar hakkında tah-|Suhulet kütüphanesi depo- kikat devam ediyor Rüşvet hâdisesinin tahkikatına dün de devam edilmiştir. Beşinci istintak hâkimi Necip Nadir Bey dün ne Be ye rüşvet verdiklerini iddiz eden Saba- hat ve Gülizar isimli kadınlarla Kıvır- cık Maryamı, Küçük Maryam ve bu rüşvete tavassut eden sütçü Tederiyi isticvap etmiştir. Bunların raşi oldukları yapılan ticvap ölenleri sabit olmuş, beşi hak kında tahkikatın mevkufen icrasına ka- rar verilmiştir. adınla ve sütçü dün tevkifhaneye gönderilmişlerdir. 6 aya mahküm edildi Gümrükteki sekizinci il Ze çi | 3 kemesinde bir vapurdan ipekli gorap ve saire yakalanan ka: mart İzeet Efendi & aya mahküm edi miştir, Katil kardeşler 'Topkapıda anneleri ile gayri meşru münasebatta bulunduğu iddiasile sütçü Mehmet ağayı öldürmekten suçlu Faik ve Reşat İalnli kardeşlerin muhakeme» lerine dün ağır ceza mahkemesinde de- vam edilecekti. Fakat şahitlerin mah- kemeye gelmedikleri anlaşıl, keme bunların ihzarı için başka güne bi- rakıldı. Mahküm edilen kaçakçılar — Gemlikten 25 olda kaçak esrar ze suçlu beraet etmiştir. M. Piss'un açtığı dava Iktrsadi Hafta ve Ticaret gazetele- rinin Il ve 25 eylül tarihli müshaları ile 2, 9, 17 teşrinievvel tarihli mühsala- rmda Ünyon sigorta kumpanyası mü- dürü M. Antuvan Piyüs hakkında ha- karetâmiz neşriyatta bulunmaktan suç- Iu mezkür gazeteler mes'ul müdürü Irfan Bey aleyhine açılan hakaret da- vasının rüyetine dün başlanmıştır. Hakkında tevkif müzekkeresi kesi” len İrfan Bey düne kadar bulunamamış bunun için tevkif edilememişti. Dün mumaileyh mahkemeye gelmiş, koridorda dolaşırken taharri memurla- rı tarafından görülmüş ve tevkif edile- rek polis müdürlüğüne götürülmüş, son- ra mahkemeye mevkufen getirilmiştir. Irfan Bey mahkemede isticvap edil- i sonra iddinname ile M. Antuvan Irfan Bey gazetenin neşriyatında ha- karetâmiz cümle bulunmadığını söyle miş, gazeteler okunmuştur. Gazeteler okunduktan sonra mazmun vekili müvekkilinin isticvabı yapılmak üzere tevkif edildiğini ve istievabı ya- pıldığı cihetle artık mevkufiyeti mucip bir hali kalmadığını söyliyerek tahliye talebinde bulunmuştur. Müddeiumizmi de tevkif kararının vef- Mahkeme tevkif kararının refine, maznunun sörbesi bırakılmasma ve müddeiumumilikte lar evrakının celbine karar verdi ve Alâettin Beyin muhakemesi Zincirlikuyuda bir gece kazaen jan- darma Hasanı çij Jan mözayiklerin üzerindeki swayı uzun zamandan beri büyük bir dik - kat ve itina ile kazıyarak mozayikle- ri meydana çık?.rmıştır. Mozayiklerde bir takım salipler ve tasvirler bulun- maktadır. Hastahane hekimleri arasında Hastane doktorlarından bazıları ara- smda değişiklikler olmuştur. Bunlar meyanımda Şişli çocuk has tanesi rontken mütehasası Ekrem B. Adana memleket hastanesi roniken mü- tehassıslığına, Güreba hastanesi kulak, burun, boğaz hastalıkları mütehassısı Ihya Salih Bey Şişli çocuk hastanesi bo- tehassız- az ve kulak hastalıkları fe emk galeri maci larından aşırılan kitaplar Kitapçılık âleminde mühim bir sir- İmuş, Suhulet kütüphanesi sahi- dayama Birgi kitap gelmiş bar. Ankara caddesinde dükkün bulu- nan Semih Lütfi Bey 30 - 40 bur. lira dini çerirmiyir. Bu ii içinde ki- tap doludur. Hekçinin suallersne kar- »ı bu şahıs kitapların kendisine sit duğunu söylemiş ise de kana: Bu şahıs poliste de bunun kendisine ait olduğunu ve her hangi bi sirkat le alâkası bulunmadığını söylemiş - itaplar tetkik edilmiş Bey kitaphanesine ait o'duğu görülmüş ve hemen bu iş Semih Lutfi Beye de haber verilmiştir. Semih Lüi Beyin dükkönmdaki kitaplar tamam olduğundan Semih Lütfi Bey depodan şüphelenmiş ve po islerle birlikte depoya gidilmişlir. ilvaki Semih Lütfi Beyin şüpbesi ve Semih yin kâmilen çalınmış olduğu görülmüş tür. Bu manzara karşısında Semih Lüt fi Bey büyük bir tecssüre düşerek fe- ü merkez memurlu- gayet sıkı bir surette ele isminde olan bu sahıs ta kitapları diğer iki cürüm arka 'daşile Semih Lütfi Beye ait çaldıklarını itiraf etmiştir. Yapılan tahkikatta hursızlığın ces te ceste ve bir aydan beri devam et- tiği görülmüş ve çalınan kitap'arın Be yazıtta bir kitapçıya satılarak bu su - Polisin gağretile çalınan vözlerce kitabın pek yakmda meydana çıkar ğı ümit edilmektedir. Çalınan kitaplar arasında satış üc vetleri müşterek olan Akagündüz, E- tem İzzet . İbrahim o Alâettin Reşat Nuri, Peyami Safa Beylerin de eser - leri bulunmaktadır. Düşüp yaralanan sarhoş Kasımpaaşda Dörtkapı civarında yaralı görülen Neşetin yapılan tahki - kat neticesinde sarhoşluk saik-ile ye- re düştüğü ve yaralandığı an'açılmış- tr. Bir genc'n eli koptu Beyoğlunda Kordela sokağında doğ Alekonun 22 yaşlarında Pirekop ismindeki genç 101 kolunu bileğinden makineye kap- tarmış ve eli koğmustur. ve Yenii yemeğin parasını vermediği gibi üstelik dükkânm camlarını da kır- maştar. Kavga Tephanede koltukçu Mahikvt ile öl Halilin Tophanede cad de kavga ettikleri zabıtaca Sine ve üzerlerinde yapı'an ara- ma neticesinde Mahmutta bir tabanca bir bıçak bulunmuştur. 1500 paket köylü s yarası Küçük Mustafapaaşda otu”en Ha- Hil oğlu Me! bir çuval içinde 1500 tiği otomobile koyarken memur.ar ta- rafından görülmüş ve yakalanmıştır. Sıgara paketleri müsadere edicniştir. Çarkçı ve kaptan olmak isteyenler Pzr ve kaptan olmak istiyenle- müddetlenberi i yapıl. Talimatnamenin kesbi katiyet etme- si bir müddet daha uzayacağı anlaşık. dığından bir defaya mahsus olmak ü- zere çarhçı ve kaptan olmak istiyen- lerin on huzurunda imti- hanlarının icrası muvafık görülmüştür. Deniz yili min yük. sek dı de üçer kişinin ii sirküle ape elen bir ko- misyon, imtihan sual ve şeraitini ve imtihan gününü tesbit ve ilân edecek- tir. Talebe cemiyeti kongresi Yüksek İktısat mektebi talebe ce- miyeti dün sabah saat 9,5 ta Halke - vinde senelik i yapmıştır. Bu kongrede bir senelik mesai dinlenilmiş ve yeni idare heyeti intir hap edilmiştir. Vilâyelte Takasla ihracat Yarın akşam bitiyor, itha- lât ayrı kayda tabidir Tıkas komisyonu vali muavini Ali Rıza Beyin riyasetinde | toplanımıştır. Takasla ihracat müddet! yarın akşam biteceğinden komisyona müracaatlar çoktur. Bu gibi malların muamelesi bitirilerek yarın akşama kadar güm- rükten çıkması lâzım gelmektedir. Yeni kararname ile bu müddet tekrar uzalılmazsa takasla ihracat ye rın bitiyor demektir. Maamafih takas usulünün — dan itibaren biteceği yazılmakta ise de esas öyle değildir. Takas usulile mal de takas şahedetnamesi bu şahadetname tarihinden altı ay müd- detle takastan istifade © ederek şehadet namede merkür kiymette mal ;thal e debileceklerdir. . Takas komisyonu bununla meşgu olacaktır. Romanyadan gelecek muhacırlar Romanyada mevcut Türklerder 160 kişilik aile ki - 800 kadardır - mu haceret suretile buraya gelerek Şark vilâyetlerimizde iskân edilecektir. Bunları almak üzere Köstenceye git- miş olan Samsun vapuru bugünlerde gelecektir. Mm. Vilda memleketten çıkarıldı Komünistlikten mahküm olup af kanunundan istifade ederek tahliye ©- lunan Madam Vilda hudut haricine çıkarılmıştır. Bu kadın Alman tabi'ye- tndedir. . Aşıma yaramıyan hayvanlar Vilâyet mmtaakımdaki kazalarda son bir aydan beri €neme, yani aşıma yaramayan boğa, at ve mandalara tat bik edilen ameliyat / Çatalca kazasında nihayet bulmuş ve burada aşıma yara muyan ve köylülerin ellerinde bulunan 424 boğa, 70 at, 19 manda boğası ol- mak üzere 513 hayvanım enemesi ya- pılmıştır. Bu cı mukabilin olanlar heyetler — köylülere | tev- ni olan damızlık boğaların Bengi köylüler tarafından iyi veya fe bara alımacak, ve aygır de- posu için yeniden aygır satın alınacak tır. Çatalcada eneme ameliyatını ikma! eden heyet Yalova, Kartal, Beykoz ka zalarma gideceklerdir. Bakırköyü ka- zasında eneme ameliyatına devam e - dilmektedir.. Aşıma yaramıyan hay - vanların burulması yakında nihayet ba lacaktır. Ehli hayvan sergisi Vilâyet baylar o müdiriyetince her sene açılmakta olan ehli bayvan ser- gisi bu sene de eskilerine nazaran do- ha iyi ve daha muntazam olmak üze re 30 Teşrinisanide Dolmabahçedeki eski has ağırlarda açılacaktır. 22 Teşrinisanider 26 Teşrinisaniye kadar sergi mahallinde hayvan ka; Yeniden 5 mektep açılıyor Jstanbul maarif müdürlüğü yeni se ne bütçesini hazır başlamıştır. Yeni bütçede İstanbul maarif müdür. lüğü , hususi idareden bir miktar faz la muallim tahsizatı isliyecektir. Önü. AE ea bil ikmali Ya den beş ilk mektep açılacaktır. İstenecek yeni muallim tahsisat: (50) kişidir. Hasan Âli Bey Maarif vekâleti umumi mülettişle pa Hasan Âli Bey Ankaradan şeh- Hasan Ali akid is tanbulda bir müddet dil tetkik eserle- rile meşgul olacaktır. Kış tarifeleri Herry, ka triesini br lettenberi tatbik & etmektedir. A- kay idaresi de yarından itibaren kış ta Kömürler çıkartılmıyacak Bir müddet evvel usulsüz. surette müsaadesi verilmiş olan 80,000 küsür ton ecnebi kömürünün ithalât ruhsati ilmektedir. Amenjman plânları Muhtelif wilâyetlerde orman amanj- Kıstelyevm ve lüfer Köprüden geçtinizse Haliç tarafında ülemin nasıl lüfer tuttuğunu görmüş- balıkların (burjuva) parmaklarınızı raber yersiniz. Burjuvanm cömerdi gibi Şair demiş ki: Bu buğazım ile oldun: zurafâ maska- rası, Havyar olsun iki âlemde bana zin Bir büyük tepsi ile gelse lüfer amin A birader gözüm açtır gine karnım doymaz Hakikaten lüferin 1skarası ve fırın iyi olur. Lâkin mübarek hayvan — kin se alınmasın! Lüfere hitap ediyorum — her zaman bulunmaz, akal İşte böyle — ehyânen — Rivayet ediyorlar ki; kü Mai İİ daki manifaturacılardan bir çoğu kuruşa bir olta alıp köprü altma geli- yorlar ve dükkünlarını muvakkaten ka- piyorlarmış. Sermaye yerinde durur ve lüfer balığı takılacak olta ararken hö- lâ yokuşun akıntısına ağzımı açıp: — Hemşire hanım! Bizde de! Bu- ir Yünlüler, ipekliler, k- tansa dükkânı kapatıp Haliçte lüfer tet- yek eibette daha köri ve daha mevkii. Anlattıklarına nazaran bu iş bazı mü esseselerde memurlara da sirayet etmiş. Hattâ bir şubenin şefi memurlarındar birini aramış, ve sormuş; — Hüseyin Bey nerede?.. Arkadaşları cevap vermişler: Hasta olmalı... O gün şube şefi köprüden geçerken söyle aşağı bakmış, memurunu lüfer tu- tarken görmüş. il günü işine ge” diği zaman ona — Dün perode iliniz? — Biraz işim vardı. — Bir günlük yevmiyenizi kestim. — Olabilir. — Nasıl balık tutar musmız?.. — Tutarım efendim! — Bu ne akıldır ayol Bir taraflan yevmiyen kesiliyor, öteden balık tu- tuyorsun? — Efendim, hesap meydanda siz benden 130 kuruş kesiyorsunuz. Bem dört okka hüfer tutsam en aşağı 200 eder Aylık gibi mi ya! Kazancı yok, büh- lüfer başlaymca şirketlerde, dairelerde memur buhranı baş gösterir ve iş sa- hipleri lüfer balığınm Haliçten çekil mesini beklerlerdi.. O zaman bir daireye giren orayı boş görünce yanındaki: — Gene lüfer çıkıyor galiba! Der ve hemen ucuzca bir okka lüfer almak için Balıkpazarına koşardı. Yine kadınların askerliği hakkında barp ai z be gerisinde ekseriya büyük fedakâr, hkları olduğu sizce de malümdur. Vas bir fark olmuyacaktır. Belki cephe, cephe daha emin bulunacaktır. Çek mubtemeldir ki; pek zeki olan kadın- larımız bu moktai nazardan yeni iddim larma yol vermişlerdir. Dedikten sonra devam ediyor: demedi; m, sekin katiyen selama cer ülsüzlü eden ziyade — ayıptır söylemesi — fax yeğen korkarlar. Memi endim, tep- kü mevzu çok geniştir. Acaba kadmlar o asker evvel o (Antifare) bir tedbir bal - mak mümkün müdür değil midir? Bunu öğrenmek istiyorum... FELEK t yurdu len kız talebe yurdu bugün saat 16 da açılacaktır. Hazin bir ölüm Eski Sadaret tercümanlığından mütekait Reşat Daniyal Bey cuma fransızca, alman ca, İsveç ve fari ye mektebi ingi lizce muallimliği ne tayin olunmuş tu. Zekâvet ve ik “darile tanınmış bir şansiyet olduğundan | vefatı te essürü mucip olmuştur. Kederli a- ilesine taziyet beyan ederiz.