21 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 35

21 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 35

Sinemada alkış! Geçen akşam sinemalarımızdan birinde idim. Perde o üzerinde he- nüz film artistlerinin isimleri oku- nuyordu ki parterin en ön sırala- rından bir alkış koptu. Etrafımıza baktık ve biribiribize sorduk: — Ne oluyor.Sinemaya bir milli kahraman mı girdi. zah etti: — Artistlerden biri Ermeni imiş. Onu alkışlıyorlar. Sinemada el çırpmak sokak orta- sında çamaşır değişmek kadar gü- Künçtür, Bunu hırsız polis filmleri gösteren çocuk sinemalarında ya- pPanlar vardır. Fakat kendini bilen adamların sinemada el çırpmaları bahusus bu memleketle alâkası ol- mıyan bir artist için nümayış yap- maları ayıptır, çirkindir ve hattâ küstahlıktır. Bir milletten demirci çırağı,topik- şi, kaldırım tellâlı çıktığı gibi sine- ma figüranı da çıkabilir. Sanatin de esnaflığın da iyi veyahut fenalı- ğından sahibi mes'uldür. Fakat bun ların haricinde bir sınıf o insanlar ir ki onlar mensup oldukları milletler içi: ar edilecek alkış- lanacak ölmez birer âbidedirler. Bir milletin hayatmda, zaferle- rinde yer tutan milli kahramanlar şaheserleri beynelmilel bir kıy- met ifade eden sanatkârlar ve dâhi- ler bu zümredendir. Fakat sinema artistleri en meşhurları da dahil ol- mak üzere rejisörün elinde birer canlı kukladırlar ki şuurlu ve mağ- rur bir cemiyet bunlarla asla iftihar etmez. Lilyan Harvey o Almanlar için m bir Göte il Meltike bile ğildir. Janet Mak Donald İngi- Meb in hâlâ bir işçi kızdır. Fran- sizle Mötüs Şovalyeye sokak pal- yaçosu derler. Binaenaleyh bilmem hangi rejisö rün elinde numara yapan bir Erme- hiyi İstanbul sinemalarında alkış- layanlar için de iftihar edilecek bir sey yoktur. Bunu kaydettikten sonra hemen ilâve edeyim ki Ermeni aktörü al. kışlıyan bu insanlar Türkiyede ve Türk tebaası olduklarını da unutu- yorlar. Türk topraklarında oturan ve Türk nüfusunda kayıtlı olan in- sanların hâdiseleri sağlam bir Türk — gibi görmeleri lâ zımdır. Bu (noktada gaf- ete tahammül edemeyiz. Vatandaş lık haklarını benimsemek için va- tan duygularmı bizim gibi hisset- mek lâzımdır. Bizim (| hislerimizi incitenler ve böyle gülünç nümayiş- lerle içlerini meydana vuranlar biz- den vatandaşlık değil dostluk bile bekliyemezler. ,, Unutmamalıdır ki tarih milliyet devrinin en hararetli yıllarını yaşı- Yor. Burhan CAHİT Saracoğlu Şükrü Bey Adliye Vekili Saraçoğlu Şükrü Be- Ye, dün , doktorlar tarafından konsul. tasyon yapılmıştır. Saraçoğlu Şükvü Beyin sıhhati iyili- ğe yüztulmaktadır. Vaziyetinde tehli- ke yoktur. Vekil Bey, daha bir kaç Gün şehrimizde kalacaktır. (Iş Bankasından alman cetvelidir) 18 Teşrinisani 1933 Akşam Fiatları Tahvilât Elektrik Tramvay Tünel Ruhtan Anadolu £ i İstikrazlar İntes dahili 9650 1933 İetikram 9750 D, yalları 238 D Muvahhide 518750 Mümessil ESHAM Telefon“ Bomonti 7 ari Hear Sey Şark dey. Hayriye 1S İ Balya ei 350 İ Şark m. ecza ÇEK FİATLARI 1206 $ Prağ 480 7128 556 4249 24315 $ Peşte 11740 j 05,40.50 NUKUT İş Bankası Na- .. »» Hamiline 920 » Mülessis 104 Tramvay 4650 An-dala Hirse 2660 Paris Kendra Nüyork sesde 197,78 3465 421 3s 70409 108125 Viyana Madrit Berlin 7) Belgrat Zoni Moskova (Satış) 1 Şile Av, 1 Pazeta 1 Merk 1 Zelori 20 hey 20 Dinar 1 Çermoviç 1 Altın 1 Möcidiye Banknot Bir ihbar Yerli malına ecnebi marka mı kojı yorlar? Memleketimizde yapılan bazı malla- rın üzrlerine her hangi bir memleket. te İmal edilmişcesine ecnebi markası nularak satışa arzedildiğine dair bir bar vaki olmuştur. Alâkadar merciler tarafından bu hususta ehemmiyetle tah- kikat yapılmakta ve tahkikat etrafında büyük katumiyet muhafaza edilmekte- dir. Ege mıntakası tütün satışı Eze mıntakasında 933 senesi mah- sulünden satılan tütün miktarı 1,962,000 kiloyu bulmuştur. Bu miktardan: Manisa mıntakasından 1,402,000 ki- 1s (okkası 40 — 90 kuruştan) , Aydın mıntakasından 1305009 kilo (okkası 60— 75 kuruştan) , Muğla mıntakasından 28,000 kilo (okkası 50 — 75 kuruştan), İzmir muıntakasından 405,000 kilo (okka 8145 — 85 kuruştan) satılmıştır. Nekadar tütün sattık? 833 senesinin ilk 8 ayında memleke- timizden muhtelif memleketlere 11,199, 849 lira kiymetinde | 14,287,867 kilo tü- tün ihraç edilmiştir. Bu seneki 8 aylık ihracat, geçen 5€- nekinden miktar itibarile 1,704,982 ki- lo, yani yüzde 12 fazla olduğu halde kıy- met itibarile | 1,092,030 lira, yani yüz- de 10,8 noksandır. raprr ü ünün ilk tahmini miktarı ise 36,355,786 kilodur, 932 senesi mahsulü 18 milyon küsür kilo idi, Afyon fiatları Uyuşturucu maddeler inhisarı piya- sadan afyon mübayaatına devam et- mektedir. Fiatler , evvelce de yazıldığı veçhi- le, yükseltilmiştir. Şaştalaia ls müşterin yöpülidek satiş mukavelesine sit nizamname ha- zırlanmıştır. Şimdi Yugoslavya murah- hasile maddeler | üzerinde görüşülmek- tedir. Dünya pamuk rekollesi Bu sene dünya pamuk rekoltesi ge- çen senekinden az ve pamuk fiatleri bir miktar yüksektir. Buna mukabil pa- muk sarfiyatı artmaktadır. 931 sene. sinde cihan pamuk istihlâkâtı 23 mil- yon balya iken 932 senesinde 25 mil. yon balyaya çıkmıştır. Gülyağcılığı na âlemde? Gül yağcılığımızın vaziyeti hakkı da hazırlanan bir rapora göre, harbi umumiden evvel gülyağı çok para et- dönüm gül bahçesi 20 al. kazanç temin eylemekte idi. Bu fazla kâr, gül yağelığile meşgul olanların çoğalmasını mucip olmuş, bil- hassa Bursa ve İsparta vilâyetlerinde gül | yağcılığı çok ilerlemişi Araya büyük harbin girmesi müşeterilerimizle temasın kesil ve muharebeden sonrada rakiple: Türk malı diye kendi gül yağların sür- meğe başlamaları da gül yağı ihrace- tımizin eski miktarını bulamamasını in- taç etmiştir. Tutulan istatistikler, S32 senesinde- ki gülyağı ihracatımızın 37,672 lira kıy- metinde İken 925 senesinde 170 bin raya çıktığını ve 931 de 35 bin llira- ya, 932 de ise 25,940 liraya düştüğünü göstermektedir. Halen gül yağı ihracatında en kuv- vetli rakibimiz Bulgaristandır. Gümrüklerd. Kaçak eşya Bir Yunan motörü kara sularımızda yakalandı Gümrük muhafaza teşkilât kaçakçı takip motörlerinden biri Adalar deni- zinde bir kaçakçı Yunan motörünü ka- ra sularrmız dahilinde kaçak eşya ile beraber yakalamıştır. Midilli ile İmroz arasında pusu ku- ran takip motörlerimizden biri uzaktan fenerlerini söndürerek sahillerimize doğ- vu karanlıkta ilerleyen bu motörü ta- kibe başlamıştır. Nihayet Yunan bay- rağını taşıyan bu miotör yakalanmış ve öçinde küliyeli miktarda kaput bei, gorap, lâvanta, iskarpin gibi eşya bu- lunmuştur, Motör bağlanarak sahille- rimize getirilmiş ve motördeki eşya mü- sadere edilmiştir. Motörün kaptanı muhafaza idaresi ta rafmdan cümhuriyet adliyesine tevdi edilmiştir, Vapurlarda kaçakçılik yapanlar muhafaza raştırma yapmışlar ve muhtelif vapur. larda kaçak eşya getiren kaçakçılar bu- Munmuştur. Romanyadan gelen Daçya vapurunda Gedikpaşada oturan Cerci Efendinin üzerinde ve eşyaları arasmda İskenderiyeden gelen Ankara vapu- runda da yolculardan Hatice Hantmm üzerinde 650 gram ipekli ve 180 gram pamuklu meydana çıkarılmıştır. Gümrük davaları Dün gümrükte başmüdür vekili Mem duh Beyin de iştirakile gümrük hukuk müşavir ve avukatları toplanmışlar. ve muhtelif gümrük davalarına ait mah- kemelerden istenen malümatı tesbit et- İktısat mektebi Bütçe 200 bin liraya çıka- rılacak, ıslahat yapılacak Yüksek İktısat ve Ticaret mektebinin esaslı surette ıslahı takarrür etmiştir. Bu husus için mektebin bütçesi bir mis- ki fazlalaştırılacaktır. Mektebin hali hazır bütçesi (100) bin liradır. Mektep müdürü Hüsnü B. bir muharririmize bu hususta şu izaha- ta vermiştir: — Mektebin idaresi ve tedris kısım- larında yapılacak rslahata dair mufassal bir rapor yazarak vekâlete takdim et- tim, Rapor tetkik olunmaktadır. Mek- tebin ıslahı için bir ecnebi profesörden istifade edilmesi takarrür etmiştir. Bu ecnebi mütehassıs kim olacağı henüz taayyün etmemiştir. Mektebin ıslahı için şimdiki bütçe- #inin bir misli arttırılması icap etmek- tedir. (200) bin lira kadar bir bütçeye ihtiyaç vardır. Mektep muellimlerini ta- mamile müesseseye bağlamak için ted- bir almacak, maaşları arttırılacaktır. Ecnebi lisan tedrisatına ehemmiyet verileceği için lisan hocalarının ecnebi mütehassıslar olması lâzım gelmektedir. Bugünkü vaziyette mektepte benüz ta- karrür etmemiş bazı dersler vardır. Bir kısım dersleri ilga ve bir kısım ders- ler yeniden ihdas olunacaktır. Yüksek itısat ve ticaret kısmında şimdiki halde fazla azariyata, fazla ihtisasa gidilmektedir. Mektebin gayesi ber şeyden evvel bir meslek mektebi l- mast lâzn gelmektedir. Avrupada da Üniversitelerde iktisat, maliye ve mümasili derslerin kürsüleri olduğu hal de ayrıca yüksek tceret mektepleri de ticaret ayrı bir gayeleri ve yolları vardır. Üniversite ile tevhidi mevzuu bah- enn bayek like aeli ei e mahdut kalıyordu. Bu kısım evvelce çı- rak mektebi veya kursları halinde idi. Mektep dü, panması, faydası fazla Mel ei cudiyetinden muhakkak ki daha zararlı- dir, lik konferans yarın « Üniversitede çalışan ecnebi profe- bir program dahilinde daimi ©- profesör kendi sahasında umuma maah- sus vereceği konferanslarda ilmin en 80n terakkiyatından ve usullerinden bah- sedeceklerdir. lik konferansı yarın öğleden sonra Tıp fakültesi profesörlerinden doktor Fuchş verecektir. Konferanslar fakül te dershanelerinde verilecektir. Yarmki konferansın mevzuu "Şebe- kiyede Kolmanın modem tedavisi,, dir. Vekil Bey İstanbul maarifi hakkında izahat aldı Maarif vekili Hikmet Bey dün sabah Maarif müdürü Haydar Beyi üniversite ye davet ederek yatana umumi zaarif işleri baklanda hası Babet; b maştır, Haydar Bey bilhassa on yıllık İstan- bul maarif hayatını vekil beye anlat” Mahkemelerde Yeni bütçe Umumi meclis bugün toplanıyor İstanbul umumi meclisi bugün saat 14 te toplanacaktır. Bu içlima devre si perşembe günü hitam bulmaktadır. Gelecek devre şubattadır. Şubat dev- resinde yeni sene bütçesi müzakere 0- lunacağı için o vakite kadar alâkadar daireler bütçelerini hazırlayarak daimi encümene göndereceklerdir . Rami'de itfaiye müfrezesi itiniye müf- ete geçmiştir. Rami itfa bir ihtiyaca tekabül ede- Etimek asfalt yolu Yedikuleden Edirmekapıya kadar ye- ni yapılacak asfalt cadde için bütün bu yol üstüne tesadüf eden mezarlıkla- rım kaldırılması icap etmektedir. Kal dırılacak mezarlıklar 40 metre genişli- ğinde bir sahadadır. Uzunluğu ise pek fazladır. Burada aile kabristan olan kimselere belediye muayyen bir mühlet vermiştir. Bu mühlet zarfında mezarlıklarını kal- dırmayanların aile kabristanları, bele- diye tarafından tr. Kaldım lacak mezarlar için başka yerlerde yer tayin edilmiştir. Ayaspaşa mezarlığı davası Ayaspaşa mezarlığı meselesinden do- layı belediyenin bu mezarlık mütevel. RE Seken Melle Bey aleyhine aç- tığı dava ilerlemektedir. Son tahkikat. ta ayni vaziyette olmayan bir kısım me- zarlıkların da ayni vakıtan gösteril mek suretile başkalarma satıldığı anla sılmıştar. Mahalle işleri nasıl görülecek? Mahalle muhtarları sene başından i- tibaren kaldırılmaktadır. Bu vazife belediyeler tarafından pılacaktır. Bu hususa dair Dahiliye ve- kâletinin yaptığı ve belediyenin bazı mütalealar ilâve ettiği nizamname bu- günlerde Devlet Şürasmdan çıkacak ve belediyeye tebliğ edilecektir. Yeni teşkilâtta her nahiyede beledi- ye şubeleri birer büro tesis edecek- lerdir.” Söylendiği gibi mahalle muh- tarları belediye teşkilâtı içine almacak değildir. Bütçede tahsisat olmadığından bele. İs bu vazifeyi kendi vessitile yapa caktır. “ İŞE la ii İzmirde (A. A. ) tesisatı Anadolu ajansı İzmir şubesi de kad- rosunu ihtişağa göre genişletmeğe karar vermiştir. Pek yakında İzmirde bir telsiz ma- kinesi faaliyete geçecektir. Bu mak le doğrudan doğruya Paris, Londra ve Nevyorktan haberler alınacaktır. Bilhassa mali servislere son derece itina edilecek, gazetelerle beraber İzmir. de bulunan a muntazam #W- rette kambiyo munmelâtına dair bülten- ler verilecektir. Gene bu meyanda $iy; haberler hakkında fransızca bültenler de neşrolunacaktır. hizleş ve fransızca olarak neşredi- lecek olan mali ve siyasi bültenler için tayin edilen memurların da, makine- İl ürebür bik kaç güne kadar İzmi- ve gitmelerine intizar edilmektedir. em 2 bey beyanı takdirat ederek dan sonraki mesaide de muvaffakı- ie temenni etmiştir. Düşmanlık için mi? Gemlikteki 1800 kilo esrar çiftliğe nasıl EE Gemlikteki çiftliğinde 1800 kilo es- rar bulunan Kürt Mehmet ile hizmet- ve Kürt Mehmedin esrar satın alarak satış yapan Dağıstan hı İsmailin muhakemelerine dün doku- Zuncu ihtisas mahkemesinde devam © dilmiştir Dünkü muhakemede Dağıstanlı Ts- tin yağı meyanında bunları tir, Muhakemede zabıt is vap evrakı okunmuş, ve tahkikatın tev- sil için muhakeme başka güne bırakıl. z 1.4 ini Görmediklerini söylüyorlar Galatada Kalafat yerinde Abdullahı öldüren Mustafanm muhakemesine dün ağır cezada devam edilmiştir. Dünkü muhakemede şahitler dinle nilmiş, banlar Yam, bilhassa Musta- görmedikle- rini, söylemişlerdir. yi arilası başka şahit celbi için tehir edilmiştir. Rüşvet ve dayak hadiseleri ç Eiki rieüekize &üliiğiği der Bir ay hapsolacak Vefada Hasan oğlu Cemali yarala- mak kastile bıçak çekmekten suçlu İs- mail Kâztmin muhakemesi dün ağır €€- zada neticelenmiş, Cürmü sa bit olduğundan bir ay hapse mahküm ol. muştur. Kâzum mükerrer sabıkalı eşhastan in af kanunundan istifade ede- memiştir. Başka güne kaldı Beyoğlunda İstiklâl caddesinde İkbal idi . Muhakemeye dün ağır cezada de vam edilmiştir. Dinlenen şahitler yan- gnın nasıl çıktığını görmediklerini söy- lemişlerdir. Muhakeme başka şahit celbi ve Ah- Çalınan kitaplar Hırsızlar cürümlerini itiraf ediyorlar Sühulet Kütüphanesi sahibi Semih Lütfü Beyin Çarşıkapıdaki deyosun- dan mühim miktarda kitap çalındığı nı dünkü vüshamızda tafsilâtile mıştık Bu meselenin talıkikatına bil bassa Polis Müdürü Fehmi Bey © çok ehemmiyet vermektedir. Tahkikş. ne. ticesinde küfeci Aliden başka © Vahit ve Ahmet 'e yakalanmışlardır. Bunlar | 'tapları Beyazıtta kitwpçı Karabet * « Niyazi Efendilere sattık- larını söylemişlerdir. Hırsızlığı 40 gün den beri sabaha karşı yaptıkl, i- raf etmişlerdir. Dün bazı kimselerin ifadeleri al nmıştır. Sarhoşluk ve küfür Tophanede oturan o Kabak İsanil sarhoş olarcır Kasaplar sokağında, Da vut Efendir.n kahvesine | gitmi, ve müşterilere küfrettiğinden yaksİan- muştur. Yaralananlar Ayvansarayda un değirmeninde a- mele Hasan iskeleden düşerek yüzün. den yaral İnebolu vapurunda amele Mene din üzerine balya düşerek yarniadsiriş- tır. Kalp sektesinden vefat MoJeda o'p.ran sabık Maliye Teftiş Heyeti Reisi Kâzım Ziya Bey dün sa- bah saat onda Kadıköy vapurandan köprüye çıkmış ve bu esnada üzerine fenal:k gelerek vefat etmiştir. Yapılan muayenede Közrm Zija Be- yin kalp sektesinden vefat ettiği anla- şa'muştır. rip çıkarken yakalanan Alber'in üze- rinde 10 dirhem eroin bulunmuştur. Alber bu eroini Tepebaşında manav Rızadan Zeki için aldığını söylemiştir. Zeki, manav Rıza ve Alber yakalan muşlardır. Yaralamışlar, soymuşlar Merkezefendi darması Ahmet ve Abdullah isimlerinde iki kalamıştır. Bu iki ahbap o ci çok evleri soymuşlardır. e Hırsı müteadit cürümleri meydana çıkarıl Kayra de adiiyeye teslim edil. “Takasla ihracat Bu akşam ihracat bitiyor Takas komisyonu çalışmalarına de- vam etmektedir. Takasla ihracat müd- deti bu akşam bitmektedir. Fakat ko- misyon takas şehadetnamesile ithalat işlerine bakaçağından komisyon kal #.rılmamaktadır. yeni bir kararname lâzımgeldiğinden bunun da Başvekil İsmet Paşa ve İktisat Ve- ki Mülkiye müfettişleri Şehrimizde bulunan Mülkiye Müfet. tişleri, mülhakatta yaptıkları teftişle- re ait fezlekelerini hazırlamaktadır. Tar, Etibba odasında Etibba Odası İdare Heyeti Reisi Zi: ya Nuri Paşa dün Odaya © giderek meşgul olmuştur. İdare Heyetinin te- beddülüne mebni yeni idare heyeti bu- gün toplanarak eski heyetten hesapla- rı ve muameleleri devralacaktır. Ziya Nuri Paşanm meb'usluğa inti- habı dolayısile yerine idare heyeti a- zasından Niyazi İsmet Beyin tayin €- dilmesi kuvvetle muhtemeldir. Diğer aza da en çok rey almış olan Dr. İhsan Sami Bey olacaktır. Olur yazar bekçiler Mahalle bekçilerinden okur olmıyanların vee reyi Ni Dn mesi hakkındaki kararın tatbikine baş re ele başka İstanbulun vi R bazı köye Beyoğlu postahanesi Beyoğlu postahanelerinde sabah ve akşam bâsl olan kalabalıktan ve gir şelerin kifayetsizliğinden dünkü nüs- hamızda bahsetmi; ta kendisile gö ze Posta Başmüd miştir ki: — Beyoğlu postahanelerindeki #- kışık vaziyet ötedenberi bizim de na- zarıdıkkalimizi celbetmekte olduğun- dan buna göre tedbirler almakluyız. Beyoğlunda iki posta merkezini bir- leştiriyoruz. Galatasaray merkezinde birleşen bu postahaneler asri bir ş€- kilde hem Halk, hem de memurlar için çok anıay bir sekilde tertip edilmek» tedir. Bu vaziyette artk ee Hüsnü Bey de- şikâyete Kınalı ve Burgaz adaların- da kimse oturmıyacak mı? Yakın hatların vapur ve banli- yönün İren tarıteleri daima muna» keşayı mucip olan bir mevzudur, Vakıa herkesi memnun etmenin yo lu şimdiye kadar bulunmuş değildiz ama tarifelerin biraz da ımsar ve mantığa uygun olmazı İâzım değil midir7.. Arkadaşlardan birisi dün bana daresinin yeni Adalar va: sini gösterdi ve bazı ay- kırılıkları izah etti. Meselâ akşamüstü Kınalı ve Bur gaz adalarına 5.45 ten sonra ancak 7.15 te vapur var. Bu adalarda ©- turanlar işlerinden altıda çikarlar- sa bir saatten fazla bir zaman va- mek en kolay yoldur. Lâkin umu: mi hizmetler deruhte eden imti- yazlı şirketler için bu düşünce ya- saktır. Tı de 6.15 te Büyükada ya kalkan bir vapur var. Bunu a- caba bu iki öksüz adaya da uğrat- mak mümkün olamaz mı?. Biliyo- imdi Akay idaresindeki dost Gene Felek'te mevzu azalmış ! diyecekler..... Fakat keşke in gazetecilerin her temas et- mevzular bu küçük tarife bah- kadar halkın işine taallük etsey- Müjde!.. Müjde ey kalem erbabı! Gözü. nüz aydın olsun!.. Kitaplar kıy- metleniyor!.. Nereden o mi anla- dım... İşte delili... Hırsızlar kitap çalmağa başla- mışlar... Demek ki; kitap para edi- İ yor... Gazeteler bir büyük kitap deposundan büyük miktarda kitap çalındığını haber veriyor.. Feda olsun!.. Elverir ki; kitap satın alın. maya ei Gözünüz aydın! Ey muharrirler, müellifler, kitapçılar! Kitaba kıy- met verildi. Kitap çalıyorlar... Her ne ki çalınır, kıymetli Ot arabası devrildi.. Vaktile sefere giden kıtaları isyan çıkarmak isteymce yolun ortasında dururlar ve o ku- mandana haber gönderirlermiş: — Ot arabası devrildi... Bu söz ordunun bazı istekleri ol duğunu ve bunlar yapılmazsa ileri gitmiyeceğini anlatırdı. Yeniçeri Dün sabah Beyoğlundan geçen tramvay arabalarından birinde bulunuyorum. Derken işine yetiş mek istiyenlerle dolu olan bu araba da bir yolcu vatmana (eşekl)'de- iş-Missokağı istasyonundı bağlandı. Vatman kendisine eşek diyen yolcuyu polise götürdü.. Ta- bii adresi alındı, şikâyet tespit e- dildi ve: O araba ile (o arkasında toplanan sekiz, on tramvay araba- sındaki en aşağı 500 kişi tam 25 dakika beklediler... Çünkü bir yol- cu, vatmana (eşek!) demişti. Ne seyrisefer, ne yolcuların işi, ne de mantık bu işte hâkim olabilirdi... Lâtife bertaraf! Bu bir saçma ve münasebetsiz şeydir ki; Tramvay Şirketinin buna çare bulması ken- di menfaati icabıdır... Bir vatma- na küfrederler, belki döverler, belki yaralanır, ölür de.. Lâkin a» rabadaki ve arkasında biriken di- ğer arabalardaki yolcuları beklet- meğe kimin hakkı vardır. Benim neme lâzım! Vatmana tecavüz €- dildi diye, imzaya yetişemiyenler, vapurunu kaçıranlra,ve işi bozulan ların zararlarını kendisine (eşek) denen vatman telâfi edebilir mi? Bir kaza neticesinde bir araba- nın vaziyetini adliyenin görmesi şekli esna olmak © üzere her hangi diğer bütün vakaların tram- vayları durdurması mantıksız ve yolsuzdur. Şehrin iş ve gidiş geliş akıntısı şahsi bir hâdise yüzünden ınkıt'aa uğratılamaz... Böyle vaka- larda şirketin ihtiyat vatmanı ol- ması veya biletçilerin a.abayı de. poya kadar meleri (o gibi bir tedbir akla gelmektedir... Vaktile şirket kalabalık zamanlarda bilet- gilere yardım için seyyar biletçilcı ihtas etmişti. Şimdi de kavga edip poli'e giden vatmanlaın yerine girmek üzere seyyar vatman gez dirirse hiç fena olmaz.. FELEK Balıkçıların bir teşebbüsü Balıkçılar Cemiyeti, balıkların ta- zeliğini muhafaza için balıkhanede bir soğukhava deposu lesisi ve İstanbul” dan sevkedilecek balıkların, balikha- meye getirilmeden tutuldukları yer ci- varında i