21 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 47

21 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 47

ER, Sr asma Vm AES ST ER dini SK MİLLİYET SALI 21 TEŞRİNİSANI 1933 senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal gönderilir. İSTANBUL VE TRAKYA ŞEKER FABRİKALARI Türk Anonim Şirketinden: Fabrika mızda çıkarılmağa başlanan yeni sene mahsulü toz ve kesme şekerler 29 Temmuz tarihinden itibaren bin kilodan az olmamak üzere her isteyene satılmaktadır. Fiatlarmız eskisi gibidir. Yani İstanbul'da Sirkeci istasyonunda veya depolarımızda araba veya kayıkta teslim Adres : İstanbul'da Bahçekapıda Dördüncü Vakıf Ham, No. 40. 0. 40-30. Telgraf adresi : veren , annelere -. Fosfatlı Şark Malt Hülâsası İstanbul, (mila Kristal Toz Şekerin Kilosu 36,75 Şanlı Küp Şekerin Kilosu 39,50 Kırışlı Ancak en az beş vagon şekeri birden alanlara vagon başına beşlira indirilir. İstanbul haricindeki yerlerden > siparişler bedelin yüzde yirmisi peşin ve üst tarafı hamule Depodan itibaren bütün masraflar ve mes'uliyet müşteri ye aittir. Gönderilecek mal şirket tarafından müşteri hesabına gorta ettirilir. Sipariş bedelinin tamammı gönderenler için sigorta ihtiyari olduğu gibi en az beş vagon sipariş ederek bedelinin temamını peşin ödeyenler vagon başına beş lira tenzilâttan istifade ederler. ki Telefon No. 24470. 8073 Kullanınız sütünüzü arttırır Çocukların kemiklerini Kuvvetlendirir (9401) Haşmetmeap “metre,, Hz. Yakında bizde de tatbikına başlanacak metre sisteminin esası nedir? niz ki, (omemle- | ketimizde (Ode yakında (Omet re usulünün tatbikine (Obaş- lanacak. Bu suretle tartı ve ölçü işlerimizdeki karma karışıklık ta | nihayet ortadan kalkacak demektir. Endaze, arşın, kile, okka gibi tartı | i ieeeher Hep bili tarihe karışacak, metre, santimetre, milimetre, litre gibi metre sisteminin tabi ve tatbikatı girecektir. Fakat bilir misiniz ki metrenin bir “babası,, vardır. Ve bütün dün- ya metrelerine esas — tutulmuştur. Bu ilk “metre,, şimdi kadife kının-| da Paris civarında Sövres'te beynel milel ölçüler ve tartılar bürosunda büyük bir itina ile muhafaza edil- mektedir. Haşmetmeap metre haz- retlerinin muhafazasına memur bir | çok gardiyanları da vardır. Metre hazretlerinin muhafaza | edildiği Pavillon de Bretewil deni- len yer, Fransada olmakla beraber, mahiyeti beynelmileldir. Munta- zam fasılalarla burada beynelmilel konferanslar kurulur ve haşmetme- abın sıhhati üzerinde görüşmeler, olur. İlk tartı ve ölçü konferansı Pie te Pariste toplanmıştı. Bu konfe- ranslarm sekizincisi de daha ge- çenlerde toplanmıştır. Metre sistemini ilk defa Fransız- lar kabul ettiler. Fransız âlimleri toplandılar, düşündüler, taşındılar arzın tül dairesini, nısfünneharmı ölçtüler ve bu ölçüye göre metre- yi meydana çıkardılar. Arada tered düt olmasın diye bütün diğer met- relere esas olacak model tipte bir “metre,, vücuda getirdiler. İşte Pa- Tis civarındaki pavyonda muhafaza &dilen metre budur. Ondan sonra bir çok milletler bi- rer birer metre sistemini kabule başladılar. O suretle ki metre artık | beynelmilel bir hale girdi. Tartı ve ölçme bürosu muhtelif milletlerden 18 mümessilden mü- | rekkep beynelmilel bir komitenin | kontrolü altındadır. Metre sistemi- | ni kabul eden milletler 34 dü bul- muştur. Biz de girince 35 olacak. Bizden evvel metre sistemini ka- bul edenler Siyam, Efganistan ve İrak olmuştur. Ancak büyük devlet lerden İngiltere ile Amerika henüz via sistemini kabul etmemişler» | ir. Paristeki büronun vazifesi ne dir? Diye soracaksınız. Model tip | metreyi muhafaza etmek ve bu sis- | temi kabul eden memleketlere tâli model tip bir mtre göndermek. Fakat bu metre Fransız ihtilâ/- linde ilk defa kabul edilen metre değildir. 1799 da kabul edilen met- rede hata olduğu £ farkedilmiş ve | 1879 te asıl metre kabul edilmiştir. Bu hata bir milimetrenin beş binde b » Yani beş mikrondur. Bir Bu hata size kii ufak, ehemmiyetsi görünür. Fakat işin içyü ğildir. Çünkü fenni mesahalarda bazan mikronu da ölçmek icap edi- vor. Bu “metre baba, ne biçim şeydir, | ketlere gönderildi. diye merak etmişsinizdir. Bilirsi- niz ki madenler sıcağın, soğuğun, | hattâ ışığın tesiri altındadırlar. Sı- | cağa ve soğuğa göre uzunlukları | | tahavvül eder. 1875 te fen daha i- | lerlememiş olduğu için ahvalihava- İ iyeden müteessir olmıyacak ve da- | İ ima ayni ebadı muhafaza edecek | bir halita aradılar. Buldukları hali-! ta yüzde on irridiun'u havi plâtin- | dir. Bu halijayı yapmak kolay bir şey olmadı. Çünkü 2000 derecelik hararet istiyordu. Bir çok memleketlerin âlimleri huzurunda 13 Mayıs 1874 te Paris- teki Sımaat konservatuvarında ilk halita yapıltı. Bununla iş bitmiyor- du. Halitadan yapılan bir çok met- | reler üzerinde dört sene daha çalı | *İ şıldı, bu suretle metrelerin en sıh- | hatlisi ve doğrusu meydana getiril- di. Bu metre, içindeki hararet dere- cesi hiç değişmiyen bir mahzende muhafaza edilmektedir. Hattâ mağ nezyum ışığından o müteessir olur diye haşmetmeap “metre,, hazret- lerinin fotoğrafmı bile aldırtmı- yorlar. Bu beynelmilel (metreyi ancak büro azası görebilir, o da fevkalâ kapısı ayrı ayrı üç anahtarla kilit- lidir. Bu anahtarlardan biri komi- isinde, biri komite kâtibinde, büro müdüründedir. Bun- arm üçü bir araya gelmedikçe mah zeni açmak kabil değildir. Bu üç | adamın üçü de ayrı ayrı milletler- | dendir. Görmek dahi kabil olmadıktan | sonra bu metre hazretleri neişe | yarar, diyeceksiniz. İlk balita ya- | pıldığı zaman otuz adet metre yapıl mış ve bunlara birden otuza kadar numara konmuştu. Bu metreler öl çüye esas olarak muhtelif memle- | Şayet bu esas | metreler arasında ufacık Bir teha- | lüf görülürse, O zaman mahzenin kapısı bir heyet huzurunda açılır ve hata tashih olunur. Yalnız “ metre hazretleri” değil, birde “kilo hazretleri” vardır ki, o da bütün dünya kilolarına esastır,o da ihtimam ile muhafaza edilmekte dir. İki haşmetmeap ayak seslerin- İ den rahatsız olmasınlar diye mah- zen dört metre derinlikte yapılmış ve etrafına kalın duvarlar (o çevril- miştir. Şayet mahzene girmek icap | ederse, girenler insan olduklarma | göre vücutlarının harareti mahze- | nin hararet derecesini bozması di. ye ayrıca tedbirler de alınmıştır. Bugünkü vaziyette on bin sene | için yüz milyonda bir değişmiyecek | tarzda metre ve kilo hazretleri mah | zenlerinde aşağı yukarı bütün dün-! ya milletlerinin ölçü tartılarına hükmetmektedirler, Elmalar Küçük Cemil manav dükkânmın önünde duruyordu. Elmaları görün: ce sordu: — Kaça elmalar: — Altısı beş kuruşa... O zaman küçük Cej a hesapla- | m ikisi | — Öyleyse bir tane istiyorum. Bugday ve zamkla kargaları avlayıp müşterisine piliç deye yediren ahçı ——— Sıhhatte bir adamın nabzı Japonyada nufus Japon istatistiklerine göre, orada ve İnn derecede ar- yormuş. nız Japon payıthatı olan Tokyoda nüfus bir senede 174,180 kişi artmıştır. Tokyoda şimdi 5,486,000 nüfus var ki, New- York ve Londradan sonra di nm en kalabalık üçüncü şehridir. Bu yalnız Tokyoda değil, di- ğer şehirlerde de böyledir. 3.000 adadan mürekkep olan vasati mesahası Türkiyenin ancak yarısını bulan Japonyada şimdi 70 milyon nüfus var ki, kilometre murabbar başma 800 kişi isabet et mektedir. Avrupanın en kalabalık memleketi olan Belçikada bile ki- lometre murabba: başma 260 kişi | isabet etmektedir. Yeni doğan çocuğun nabzı da kikada 130, bir yaşta çocuğun 120, üç yaşında çocuğun 90, yedi yaşında bir çocuğun 85 tir. Şeba- bet yaşında olanların nabzı 80, yaş ilerledikçe 75 tir. İhtiyarlarda 65, istanbul Verem mücadele ce- miyetiniri 1934 Senesi duvar Ee iz Fiyati 50 CAĞALOĞLU HİLALİKHMER binası. Telefon 21783. DOKTOR Rusçuklu Hakkı Galatasarayda Kanzük (eczahanesi karşısında Sahne sokağında 3 numa- ralı apartımanda 1 numara, ke Amerikada şimdi yataklı tayyareler başlamıştır. Bu yataklarda le imiş gibi insan mükem- | aşurken seyahat edebiliyor. işleni mele Üstelik motorun da ninnisi var, ilik mektebi ve Süvari Böl ile Gedikli efradı ve talebelerin ihtiyacı olan 3800 kilo yataklık kuru ot pazarlıkla satım alınacaktır. Pa| zarlığı 23 Teşrinisani 933 per- şembe günü saat 15 te icra kı- İmacaktır. Taliplerin evsafı görmek üzere her gün belli saa tinde Komisyonda hazır bulun maları. (571) (6369) | .”.. Kuleli askeri lisesi için 50 adet tabura 21-11-933 salı gür! nü saat 16 da pazarlıkla satın | almacaktır. Pazarlığa girecek- lerin belli saatinde Merkez Ku mandanlığında haz r bulunma- ları. «576) , (6413) | Harbye Mektebi talebeleri | ihtiyacı için 250 adet omuz | havlusu pazarlıkla mubayaa e- dilecektir. Pazarlığı 22-11-933 çarşamba günü saat 16,30 da | icra edilecektir. Taliplerin belli gün ve saalinde komisyonda | hazır bulunmaları. (572) (6393 Merkez Kumandanlığına bağlı kıtaat ve müessesat için 109 ton kok kömürü 22 -11- 933 Çarşanba günü saat 15 te | aleni münakasa ile almacaktır. Şartnamesi her. sa komis, isyonuna gelmeleri. (493) (5949) Seg 8133 Merkeze bağlı kıtaat ve mü essesat ihtiyacı için o390ton kriple ve 191 ton Lâvamarin kömürleri 22 . 11-933 Çar- şanba günü saat İ4te kapalı zarfla almacaktır, Şartnamesi- ni göreceklerin her gün ve ta- liplerin belli saatinden evvel teklif mektuplarile Tophane- de Merkez Kumandanlığı Sa- tınalma Komisyonuna gelme- leri. (492) (5950) 8134 İstanbul Deniz Yollama mü. dürlüğü emrindeki iki No.lu şat 7-12-933 perşembe günü saat 15,30 da aleni münakasa i| le tamir ettirilecektir. Şartna nesini göreceklerin her gün ve münakasasına iştirâk edecekle- rin belli saatinde Merkez Ku- pıandanlığı Satınalma komisyo nunda hazır bulunmaları. (538) (6262) 8511 vs. Ankara Levazım Eşya ve Teçhizat anbarındaki Yanğın tulumbası için beheri yirmi beş metre olmak üzere 3 parça yedi santim kutrunda bez hortum ile dört adet rekor 7-12-933 per sembe günü saat 14 te aleni | münakasa ile satın almacaktır. Şartnamesini göreceklerin her gün ve münakasasına girecek- i lerin belli saatte Merkez Satm alma Komisyonunda hazır bu- lunmaları, (539) (6263) 8512 | . İ ... Merkez Kumandanlığma VAPURCULUK TÜRK ANONİM ŞİRKETİ İSTANBUL ACENTALIĞI Liman Han, Telefon: 22925 İsletme müdiriyeti: Tel: 22921 BANDIRMA YOLUR SAADET vapuru 21 Teşrinisani Salı günü saat 18 de Sirkeci rıhtımından hareketle Bandırma yoluna gi- decektir. MUDANYA YOLU BARTIN vapuru her perşembe günü saat rıhtımından Mu- ip gelecektir. İMROZ YOLU UĞUR n vapuru 24 Teşrinisani Cuma gü- nü saat 15 te Galata rıhtımın- dan hareketle İmroz yoluna gi- decektir. Gidişte Gelibolu Lap- seki, Çanakkale. Dönüşte bunlar ra ilâveten Şarköye de uğraya- caktır. Deniz Yolları İşletmesi ACENTALARI : Karaköy - Köprübaşı Tel 4236) Sirkeci Mühürdar zade han Tel, :22740) Antalya Postası Antalya vapuru 22 İkinci Dönüşte bunlara ilâveten Finike, Ça- nakkale ve Geliboluya uğrar. 8711 (6402) tiyacriçin 2000 kilo Ayva 2000 kilo zerdali 2000 kilo erik reçeli 7-12-933 perşembe günü saat 15 te aleni münakasa ile satın alınacaktır. Şartnamesini gö- receklerin her gün ve münaka sasına gireceklerin belli saatte Merkez Satınalma Komisyo nunda hazır bulunmaları. (S42) (6266) 8515 Fen Tatbikat mektebi i- çin telsiz labratuarı malzeme- si pazarlıkla satm alınacak ır. Pazarlığı 22 Teşrinisani 933 çarşamba günü saat 15,30da icra edilecektir. Taliplerin bel li saatinde ve Merkez Kuman- danlığı Satınalma Komisyo- nunda hazır bulunmaları. (570) o (6365) 8560 Harbiye mektebinde te:a- küm eden 655 adet boş te-e- kenin aleni müzayedesinde ve- rilen fiatı az görüldüğünden müzayedesi 23-11-5933 per- şembe günü saat 15 te talik e- dilmiştir. Tenekeleri görece'le rin her gün ve mektep İevazı mına ve müzayedesine girecek lerin belli saatinde ve Merk:z Kumandanlığı Satmalma Ko. misyonunda hazır bulunmala- rı. (567) (6366) 86s1 Fen Tatbikat mektebi ihvi- yacı için telsiz labratuar; mal zemesi pazarlıkla satm alına- ır. Pazarlığı 22 Teşrinisa- ni 933 çarşamba günü saat 16 da icra edilecektir. Taliplerin belli saatinde ve Merkez Ku- mandanlığı Satmalma Komis- yonunda hazır bulunmaları. | merbut kıtaat ve müessesat ih- .(569) (6358) 8662