18 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Halkın Sesi Devlet Adamları- nın Şeker Gibi Tatlı Sözleri Tahdidi Terlihat Konferansın- da bütün murahhaslar nutuk- larını söylediler. Hepsinin ağ- zından şeker gibi sözler çıktı. Fakat yine bu zevatın hiçbi- rinin fikri diğerininkine uymu- yor. Bu garip vaziyet karşı- pada görüştüğümüz karileri- miz bize şunları söylediler. İCemll Bey ( Tophane Sırakahveler 11 ) — Bütün dünya harpten bık- mış ve bezmiştir. Harbi menede- cek ve insanların öldürülmesi için bazırlanan silâhları tahdit edecek her ciddi tedbiri semavi bir ses gibi takdis etmiye amadedir. Binaenaleyh bu kadar ehemmi- yetli telâkki ettiği bir gayeyle eğlenmek hiç kimsenin hatırından geçmez. Fakat bugünkü tahdidi teslihat teşebbüsü ve son içti- malar irili ufaklı bütün milletlerin matbuatına bir hezel mevruu olmuştur. Tuhaf tuhaf resimler ve karikatürlerle ( Tahdidi Tesli- hat Konferansını) alaya alıyorlar. Ben bunda da Cemiyeti Akvam gibi bir manasızlık - seziyorum. Burada gizli entrikalar çevriliyor. * *A İhsan Şefik Bey -Sirkeci Köprülü han 20- — Tahdidi teslihat konferan- sında en makul ve mantıki teklifi bizim murahbaslarımız yapmışlar- dır. Samimi ve yürekten gelen temenniler böyle olur. Diğer aza da bizim teklifimizi hoş ve makul bularak alkışlamışlar. İkinci bir dünya harbi yir- minci asır medeniyetinin dibine incir çekirdeği dikecektir. Mik yonlarca insan kendi keşiflerinin kurbanları — olarak — öleceklerdir. Milletlerin — idare — mes'uliyetini üzerlerine alan büyük siyasiler bu akıbeti nazari itibara alarak uyuşsalar çok iyi olur, * Sabri Bey (Kuruçeşme Mezarlık ma- Ballasl 53) — (Cami mnekadar büyük olursa olsun imam bildiğini okur.) İşte Çin - Japon harbi. Sözde bir Cemiyeti Akvam vardı. Çin ve Japon da burada aza idi. Bu cemiyetin nizamnamesi böyle bir harbin —menedilmesini — emredi- yordu. Neye mâni olamadılar? Ce- miyeti Akvam böyle intihar et- tikten sonra o cemiyetin bir eseri ılan Tahdidi teslihat konferansından bilmem iyi bir netice umulur mu? İnşaallah diyelim de şu konferans silâhları tahdide muvaffak olsun. -— 1: Hasan Bey — Allah Allah... on gündür bir çamaşırcı aradım, bulamadım. Şurada bir kadıncağız varmış, bir de ona gideyim. Benzinden Tasarruf Yapılacak Memleketimize hariçten her sene milyonlarca liralık benzin ithal edilmektedir. Ticaret Odası bu benzin ithalâtını azaltmak için hariçten gelecek benzinlere dahilde istihsal edilecek ispirto- ların karıştırılarak motörlerde ve makinelerde kullanılması için tet- kikat yapmağa başlamıştır. Bu suretle Memleketimizde her sene şurada, burada çürüyen sebze ve meyvalar ispirto sanayiinde kul- lamlacaktır. Ayrmıca Maden kö- mürünün tasfiyesile elde edilen “benzol,, ismindeki maddenin de Türkiyede istihsali için tetkikata girişilmiştir. Söylendiğine göre benzol istihsali Türkiyede büyük bir kimyayı smal şubesi - tesisine vesile olacaktır. Manto Hırsızi Rebeka isminde bir kadın, Şehzadebaşında Taşodalar soka- kağında Leman Hanımın kapısını kırarak eve girmiştir. Bu kadın hırsız, Leman Hanımım manto- sunu çalıp kaçarken yakalan- mıştır. Ediplerimiz Dün Halk Evine Ait Bir İçtima Yaptılar Yarın küşat resmi yapılacak olan Halk Evine ait bütün hazır- lıklar ikmal edilmiştir. Halk Evinin edebiyat, dil, ta- rih şubelerinin teşkili hakkında ihzari bir içtimaa davet edilen edebiyat ve fikir hayatına men- sup 40-50 münevver dün saat üçte fırkada bir içtima aktetmiş- tir. İçtimaa Celâl Sahir Bey riya- set etmiştir. Uzun müzakere ve münakaşalardan sonra bu şube- lerin Cümhüriyetçilik, —lâyiklik, milliyetperverlik — ve — halkçılık esaslarına sadık kalmak şartile ve her türlü müdahaleden azade olarak bitaraf ve müstakil bir şekilde çalışması takarrür etmiş- tir. İçtimada hazır bulunanlar aza kaydedilmiştir. Gelecek cuma günü Cağaloğ- l Halk Evi Merkezinde diğer münevverlerin de iştirakile umu- mi bir toplantı yapılacak ve bu içtimada heyeti idare intahap edilecektir. 2 : Hasan Bey — Han çamaşırları yıkar mısın ? Çamaşırcı — Yıkarım alırım. SON POSTA HAB RLER Katil Meydana Çıkarıldı Mühür Ve Yelek Polise Muvaffakıyet Kazandırdı Hasköyda oturan Şirketi Hay- riye demirci ustalarından Abdu- lah Efendinin Bayramda 17 ye- rinden bıçaklanarak — öldürüldü- ğünü — yazmıştık. — Zabıta bu esrarengiz cinayetin failini şu suretle yakalamıya muvaffak ob- muştur: Maktul, her vakit yattığı de- mirci dükkânının üstündeki oda- sında maktul bulunmuştu. Katil, maktulün elbiselerini de alıp kaç- mış ve ölünün üstüne bir battaniye örtmüştür. Polisler, dükkândaki taharriyatında yabancı bir yeleğe tesadüf etmiştir, bu yeleğin ce- binde “Haydar,, isminde bir mü- hür bulunmuşlur Polıs bu iz Tam Zamanında.. Bir Maznun Harıce Kaçar- ken Yakalandı Bir müddet evvel, Galatada oturan Abdullah oğlu Haydar is- minde bir İranlı, -Metresi Eleni- yi bir kıskançlık yüzünden baca- ğından yaralamıştı. Hâdiseyi mü- teakıp yakalanan Haydar, Eleni- nin yarası hafif görülerek tahli- ye edilmışti. Fazla kan zayi eden Eleni hastanede öldüğün- den Haydarm - tevkifi - takarrür etmiştir. Günlerdenberi — aranıp bulunamıyan maznun, dün vapura binip firar edeceği esnada zabıta memurlarımız tarafından yakalan- mıştır. Ticaret Odası Kongresi İstanbul Ticaret Odası kong- resi gelecek ay toplanacaktır. Oda raportörleri kongrede okun- mak Üzere şimdiden bazı rapor- lar hazırlamağa başlamışlardır. Bir Kaçakçı Yakalandı Dün gümrük mubafaza me- murları Galatada Şakir oğlu Şevki isminde birini sigara kâğı- dı ve tütün kaçırırken yakala- mışlar ve mahkemeye vermişler- dir. Telefon Bozuldu Fırtınaların tesirile dün Istandul telefonu - bozulmuş, tamirine başlanmıştır. Ankara« derhal umcığım... bizim bizim ev kalabal amma oD İira 3: Hasan Bey — Daha neler ayol... dakta çocuk ta yok. uıermduı yürüyerek katil Hay- darı yakalamıştır. Katil 17-18 yaşlarında bir gençtir. Cürmünü itiraf etmiştir. Abdullahı bir kah- vede tanıdığını, Abdullahın ken- dine iş bulacağını vadettiğini birkaç defa kahvede görüştükle- rini ve Bayramda odasına davet etliğini söylemiş ve demiştir ki: “— Odasında beraber rakı, esrar içlik. Kendiği kaybettim. Aklım başıma geldimi zaman na- musumu — kaybettiğimi anladım Bunun üzerine birkaç yerinden vurdum, ve öldüğünü gözlerimle gördükten sonra çıkıp gittim ,. Faili meydana çıkaran - polisler taltif edilecektir. B Ayasofyacia Amerikalı Tarih Mütehas- sısı Faaliyete Başladı Ayasofya camiinin tariht ve kıymetli mozayıklarını meydana çıkarmak — için şehrimize gelen Buston şehri Bizans Enstitüsü Müdürü M. V&te Mor faaliyete başlamştır. Bu âlim, bütün mas- raflar kendine ait olmak üzere Müze İdaresinin nezareti altında mozayıkları meydana çıkaracak- tır. Profesör camiin duvarlarında- ki mozayıkların seyyar ve müta- harrik iskeleler üzerinden fotoğ- raflarını alacaktır. Fotoğraf ve harita hazırlandıktan sonra İta- yadan gelecek mütehassıslar sıva ve badana altında kalan morza- yıkları meydana çıkaracaktır. Bir Duvar Yıkıldı Dün gece Galatada bir oda- mın duvarı birdenbire yıkılmış, fakat içinde oturan Hatice Ha- nımla çocuğuna bir şey olma- mıştır. Hileli (Hâs Edenler Hile ile iflâs etmekten maz- nunen Ağır Ceza Mnhkemesinde muhakeme edilmekte olan ecza tüccarı Naci ve Keğam EF. lerin muhakemeleri dün neticelenmiş ve ikisi de birer sene ağır hapse mahküm olmuşlııdır v aa n k değil, üç kişiyiz, kun- yıkamak isterse! Günün Tarihi Şehir Meclisinde Mecidiye Köyü Şehir Hu- dudu Dahiline Alındı Şehir Meclisi dün öğleden x0 toplanmış, Mecidiye köyünün hudadu dahiline alınması meselesiai görüşmüştür. Kısa süren müzakere- den sonra köyün şeh'r hududu dahi- line alınmasına karar — verilmiştir. Bundan sonra Belediye İktisat Nü- dürlüğünün — tahsisatı görüşülmüş, müdüre 270 llra maaş verilmesi ka- bul - edilmiştir. Gelecek — celsede Filurya pilâj'arı hakkında Belediye reisinin teklifi müzakere edilecektir. Yeni Gelen - Altınlar Devlet Bankası hesabına yelen altınlar Darphaneye — götürülmüş, ayarlarının — tetkikimna — başlanmıştır. Bir miktar altın daha gelecektir. Yeni Bir Kadro İahisarların — tevhidi — meselesini tekik eden komisyon umumf müdür- lük Ziçin bir. kadro — hazırlaınıya başlamıştır. Tanzifat Ve Tenviriye Haber alındığına göre belediye çöp ve aşık vergisini yüzde otuz nisbetinde artırmıya karar vermiştir. Başvekil Paşa Başvekil İsmet Paşa dün şehri- mize geldikten sonra Dolmabahçe sarayında — Reisicömhur — Hz. lerine mülâki olmuştur. Burada kalacağı birkaç gün zarfında hususi işlerile meşgul olacağı baber alınmaktadır. Dün Gece Bir ra Apartıman Yandı Dün gece saat dokuza doğru Li- lellde Miltet caddesinde manifaturacı Osman Nuri Ef. nin dükkânından yangın çıkmıştır. Hayanın — rüzgârh olması ateşin sür'atle genişlemesine sebep olmuştur. İtfalyenin gayretine rağmen Osman Efendinin dükkânım- dan maada sütçü Yorgi ve yufkacı lamail Efendinin dükkânları ve üç katlı bir apartıman yandıktan sonra ateş söndürülmüştür. Bir Sukast Haberi Arnavutluk Kıralına bir sulkast yapıldığına dair bazı gazeteler bir şayladan bahsetmişti. Bu şaylanın aslı olmadığı bildirilmektedir. Yaman Bekçi Çalıştığı Bakal Dükânın- dan Eşya Çalmış Galatada Talât Beyin bakali- ye mağazasında gece bekçisi olan Ahmet, kendine emniyet edilen mağazadan okkalarla kah- ve sabun çalıp kaçarken yakalan- mıştır. Bekçi, serbest bırakmaları için polislere 10 lira da rüşvet teklif etmiştir. — - 4 : Çamaşırcı — Kundakta çocuk yok amma her tarafta grip var. Mendil ve örtü için çağıran çağırana... canın