1 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

1 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

M çe d Hindenburg “Mu | Hitler Mi? el 13 Martta yapılacak olan Re- isicümbur intibabı, —daha şim- diden Alman fırkalarını hummalı bir Faaliyet ibrazına sevketmiştir. Bu intihapta başlıca rol Mareşal Hindenburg ile Müfrit Milliyet- perverlerin Reisi Hitlere tevec- cüb ediyor. Yedi sene evvel A- man — Riyaseticümhur mev- kine getirilen Mareşal — Him- denburg, uzun — tereddütlerden sonra — nihayet — ikinci — defa olmak üzere namzetliğini koymıya muvafakat etmiştir. İhtiyar Mare- şal, bugünkü vaziyete göre, Ra- yıhştağ Meclisinin — ekseriyetini teşkil eden sol cenah ile merkez ve mütedil — milliyetperverlerin namzedi oluyor. Âyrıca makul ÖS İT Y PFT İTLİ ŞÜKT (Son Postanın Resimli Makalesi — » Vazife Ve İstirahat » I —SON POSTA | ŞK Medeni milletler vazifeyi saatle ölçerle. Öyle memleketlerde her dakikanın, Hatta her saniyenin bir mukabili vardır. Bütün medeni memleketlerde şu esas kabul edilmiştir. İş zumanında İş, isti rakkinin en büyük engeli bu esası ihmal etmel —— düşünen Umumi Harpteki Tanen- berg zaferile büyük şöhret alan fareşalın kazanmasını istiyen mühim bir kütle de, makul düşünen ve ifrat- tan kaçan büyük halk tabakalarıdır. Son zamana kadar ihtiyar Mareşala karşı şu veya bu su- rete mevki almamış olan Hitle- rin müfrit milliyetperver sosya- listleri ile başlarında M. Hugen- berg bulunan — milliyetperverler de — vaziyetlerini tayin ettiler. Cephelerini aldılar ve Hinden- burga karşı alenen taarruzdan da çekinmediler. Hitler, Almanyanın düştükü sıkıntılı vaziyeti istismar etme- sini bilen bir adamdır. As- len Avusturyalı olmasına rağmen tesadüf ve hâdisat, onu Fransa- a karşı Alman davasınmı müda- 'acya sevketmiştir. Lisanının ta- lâkati, sözlerinin halk üzerindeki tesirleri, Hitlerin bugün milli bir şampiyon olarak meydana çık- masına sebep olmuştur. Son za- mana kadar Avusturya tabiiyetinde bulunmasına rağmen siyasi bir Alman fırkasının riyasetini de- ruhde etmesi, onun birçok de- falır, hudut harici edilmesi fikir- lerini uyandırmamış değildir. Fa- kat kütleler üzerinde tesis ettiği manevi tesirdir ki, bu fikri ak- lma getiren her Alman hükümeti, bilâhare tasavvurundan — vazgeç- miye sevketmiştir. Son gelen bir tolgraf, Hit lerin, Brünsvik hükümeti tara- fından Berlin sefareti müsteşar- liğıma tayin edildiğini ve sene- hrdenbe;i*d_büH:â;elı Jı;lludo uzayı|; n n ilyeti ımğıinin halledildiğini bildirdi. Bu tayinin akabinde de par- tinin umumi kâtibi Göbels Spor sarayında, Hitlerin Cümhur ri- yasetine alenen namzetliğini koy- du ve alkışlandı. Alman Cüm- hur riyasetine bunlardan başka daha iki namzet vardır. %ik Mîıîrrlilerin namzedi sabık kay- makam Düsterberg, komünistle- rin namzedi Talman. Komünistlerin kazanmak ihti- mali olmadığı, Düsterbergin de şimdiye kadadar hiçbir siyasi rol oynamadığı düşünülürse, bu mücadelede — Hidenburg — ile Hitlerin başbaşa kalacaklarını şimdiden kabul edebiliriz. Bu şe- rait altında hangisinde kazanmak ilatimali vırdır.nç:.:u tayin etmek Efıçıür. Fakat bu münasebetle aydedilmek icap eder ki, Hitle- rin siyasi programı - tehlikelidir. Bu program, her nekadar Alman milliyetperverlerinin — gurur ve mefküresini okşarsa da haricen komşularını, dahilen de, şim- diye kadar — kullandığı — lisan Vayma'r Cümhuriyetine — karşı takındığı tavır, iş adamlarımı endişeye düşürmüştür. Onun içindir ki, intihabı, meç- hul bir istikbal demektir. Fakat ihtiyar mareşalın iktidar mevkiine tirilmesi, itidal ve îlmın eme lelriııiıı meşru yoll;: lan ukuna çalı: nek=lkihıplın:d b'eııkırınmlyeı ihtimali neticelerinden sarfınazar edersek, bu sonuncunun seçilmesi daha büyük bir imkân arzeder. SON TELGRAF HABERLE ktir. Şunu da bilmeliyiz ki istirahat etr ahat zamırında İstirahat. Ta- sini bilmeyenler iş göremerler. Japonların En Şiddetli Ta- arruzları Neticesiz Kaldı Kanadalı Tayyareciler Çin Ordusunda Şanghay, 1 (A.A) — Japonlar dün sabahtanberi Şapeye 3 defa hücum etmişler ve her defasında taarruz hare- ketlerine topçu ve tayyare kuvvetlerini * de iştirak ettirmişlerdir. Fakat, Çinliler mukabil taarruzlar yaparak her seferin- de kaybettikleri mevzileri tekrar istir- dat eylemişlerdir. Muharebe çok kanlı olmuştur. Londra, 1 (D. Hususi) — Nevyork- tan bildiriliyor: Kanadanın birçok şe- hirlerinde Çin - Japon mukatelesi mü- nasebetile şiddetli bir galeyan başla- mıştır. Yüzden fazla Kanadalı tayyarı Paris, 1 ( — ciler Ottava şehrindeki Çin Jeneral Konsolosuna müracaat ederek bütün masrafları kendilerine ait olmak üzere derhal Cin ordusu emrine girmek iste- diklerini bildirmişlerdir. Konsolos hava kuvvetleri kumandanı ile bu hu- susta muhabereye girişmiştir. Çin R. Hususi) — Şanghayvan iş'ar ediliyor: , I Çin Başkumandanı Jeneral Çankay Şek Mançuri cephesinde yeniden hare- kâtt harbiyenin başlaması üzerine Man- çuri başkumandanlığını deruhte etmiştir. Jeneral Fengyusiyang ise Şanghay çin e- İorduları kumandanlığına tayin olunmuştur. Rusyadan izin Çıktı Akvam Cemiyeti Pilân Yapıyor, Fakat Cephe Gerisinde Facıa Müthiştir Cenevre, 1 (A.A.)— Cemiyeti Akvam koııuyh(ıiı dünkü içtimar esnasında — Reis M. Bonkur Çin - Japon ve imtiyaz mıntaka- sında alâkadar devletler mümes- sillerinin — iştirakile — Şanghayda muhasamatın kat'i surette hita- mını ve sulhün tekrar teessüsünü temin edecek bir konferansın acilen toplanması — temennisini izhar eylemiştir. M. Grandi ile Sir Jon Simon, M. Bonkurun teklifini tasvip | ryesinde etmişlerdir. Japon murahhası, hükümeti- nin tasvibi kaydi ihtirazisini ser- deylemek suretile bu plânı kabul etimiş ve Çin murahhası da mu- vafakat cevabı vermiştir. Harbin, 29 (A.A.) — Çin Je- nerali Şao - Şisiung'un kumanda- sında bulunan 3,000 askerin dün akşam Ninguta kasabasına taar- ruzve Koralı 'I.POFI"J“ birçok- larının meskenlerini yağma ettikleri | söyleniyor. Sovyetler, bazı şerait dai- Sovyet — mıntakasındaki demiyyolıı hatlarından Japonların istifadesine müsaade etmiş ol- duklarından dün Japon askerleri İmienpo'ya trenle gitmişlerdir. - Tokyo, 29 (A.A) — Syatov da İngiliz deniz feneri memuru ile zevcesi ve dört çocukları Çinli komünistler tarafından dağa kaldırı!mışlardır. Başka fener bekçilerinin de | kaçırıldıkları zannediliyor. İngilterenin — Whitehall harp | gemisinin suvarisi, fener bekçisile İıâeıini kurtarmak için Çin hükümet lerkânı nezdinde gayret sarfetmiştir. Çin Hükümetinin Yeni Bir Kararı Nevyork, 1 ( AA ) — Nankinden bildirildiğine göre Çin hükümeti, Man- çuride teşekkül eden yeni müstakil İSTER İNAN, İSTER Ötedenberi halk tarafından yağmur duasına çıkı- hedı. Rasathaneler teessüs ettikten ve Anadolunun havaları feoni surette tahmin edilmiyo başlandıktlar | sonra bu âdetten vazgeçilmişti. Fakat Adana gaze- telerinde okuduğumuza göre köylünün biri buna başka bir çare bulmuş. Gazete diyor ki: | sındaki keramoti | şeye düştüğünü gören Hayta- emmi yağımurun yağma- olmalı ki, her sana olduğu gibi, bBu sene de mabut teneş'r tahtasını Seyhan nehrine indirmiştir. , Binmin'n deneşr tahtası kaç gündenberi suda bulunduğu halde harvalar blâkis güneşli gitmekte ve * Çiftçilerimizin yağmursuzluktan pek baklı endi- | halka âdeta bir Ukbabar havası yaşatımaktadır. İSTER İNAN, İSTER. İNANMA' devleti cezalandırmak maksadile bir heyeti sefire izamı hakkında emir ver- meyi kararlaştırmıştır. İNANMA! (1) teneşir — tahtasında bulmuş Sözün Kısasi' Harp || Ve | /htikâr P. 8. Bir gazetenin ilk sahifesinde koskocaman top arabaları ve barp sahnesi resimleri gördüm. İri serlevhalar, yeni ve büyük bir barp hazırlığına başlandığını ha- ber veriyordu. Ayni sahifede ih- tikâr için de uzun ve resimli bir sütun vardı. Büyük harp senrlerini hatırla- dım. O vakitler de, günün en can- h iki mevzuu bu idi: Harp ve ihtikâr; o vakitler de, gazetelerin sahifeleri — top tüfek, — harita resimlerile dolu idi ve — cep- hede yalnız düşmanla değil, cephe arkasında ihtikârla da mücadele ediyorduk. Yalnız şu farkla: O zamanlar ihtikâr, har- bin doğurduğu bir yaratılış ga- ribesiydi; ismini bile yeni duy- muştuk. Fakat bugünkü ihtikâr nedir? Japonlarla biz de mi har- bediyoruz? Dumanlı havayı seven bu fennenmiş kurt, bizde muha- rebenin — yalnız bahsini duyar duymaz, barut kokusu almış gibi . üstümüze saldırıyor. Ah, fakat az daha unutuyor- dum, bizde de harp var, kansız ve gürültüsüz, fakat neticeleri itibarile belki Mançurideki dere- cesinde korkunç bir harp, iktı- sadi harp. * Necdet imzalı mektup sa- Aibine — Bahsettiğiniz içtimada bulundum, — fakat — namzetliğimi koymadım ve koymak istediler, kabul etmedim. Böyle yazan ga- zeteye de bir tekzip mektubu gönderdim. Emin olabilirsiniz. Fa- kat şunu da size temin etmek isterim ki memleketimin irfanımı yükseltmek için yapılan her top- lanışta bulunmak ve fikirlerimi söylemek vazifemdir. Netekim ben de yalnız bunu yapmış bi- hanuyorum. | M. Meclisinde Hararetli Münakîıîar | Ankara, 1 (Hususi) — Millet Meclisinin dünkü içtimamda Teş- viki Sanayi Kanununun yedinci mad- desinin tefsiri hakkındaki hi- kümet tezkeresi heycanlı müna- kaşalara sebep oldu. Bu hususta İktısat ve bütçe en- «lümenleri bir mazbata hazırlamıştı. . Rüştü B. (Bursa) söz alarak, bütçe encümeninin, yeni Teşviki Sanayi kanun lâyibası gelince bu meselenir mevzubahs olması şeklinde tek- lifini muvafık görmediğini, müs- pet veya menfi bir karar veril- mesini ileri sürdü. Refik Şevket Bey encümen mazbatasındaki (temenni) tarzın- daki edayi beğenmediğini, Meclisin hükümete — emreder — olduğunu söyledi. Mazhar Müfit Bey ise: * Yaşasın ülemalar, hükümete emreder.,, dedi. Sonra Remzi B. (Sivas) bazı izahat verdi. Ahmet İhsan Bey maddenin tadili aleyhinde bulundu ve neti- cede birkaç takrir okunduktan sonra bütçe encümeni mazbata- sı kabul edildi. Amerikan 'Donanması | Vaşington, 1 (A-A) — Büyük Okyanostaki Amerikan donan- masından mübim bir kısmı umunl üssülbarekelenine gelmektedir.