18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Bakan bu konuda şunları söylemekte- dir: "—, Toplum kalkınması bir geniş halk meselesidir. Sadece okulla top- tum kalkınması olmaz. Halk eğitimi usülleri geliştirilmedikçe (mesele zor halledilir. Köy içinde yetiştirilecek li- derlerle, köylünün bizzat kalkınmaya iştiraki sağlanırsa, o heyecanlı hava köye sokulabilirse, okulun yanında bir halk eğitimi merkezi kendiliğinden fa- aliyete geçer." Teşkilât nasıl olacak? öy İşleri Bakanı Lebit Yurdoğlu işin fikri hazırlığı yanında bir de teşkilât problemiyle karşılaştı. | Yeni kurutuş halinde bulunan bu Bakanlığın Bakanından o başka hiç bir elemanı yoktu. Yurdoğlu bu teşkilâtı tamamen genç, dinç ve hareketli bir teşkilât ha- line getirmek istemektedir. Zira kuru- luşta yapılacak en ufak bir hata neti- ceye büyük ölçüde tesir edecektir. Çe- şitli yabancı ve geri kalmış memleket- lerde tatbik edilen sistemler hakkında Bakan fikir aldı. Uzmanlarla istişare- lerde bulundu. Ortaya bir takım esas- lar çıktı. Elde en uygun proje olarak Hint Köy İşleri Projesi dikkati çekti. O proje üzerinde çalışılmağa ve bazı tâdillerle sistemin bizim hayat şart- larımıza "uydurulmasına gayret sarfe- dildi. Hindistanın Toplum Kalkınması ve Kooperatifçilik (o Bakanlığının, teşkilât şemasına göre, bizim teşkilâtımız ufak tefek değişmelerle şu manzarayı göste- recektir : Bakanlığa bağlı bir Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü (bulunacaktır. Bu Genel Müdürlüğün adının bizim siste- mimizde Köy İşleri Genel Müdürlüğü olması muhtemeldir. Köy İşleri Genel Müdürlüğünün şubeleri vardır. İdari İstihbarat Şubesi, istatistiki bilgilerin toplanmasına ve değerlendirilmesine yaramaktadır; Ayrıca bu şube devam- lı bildiriler yayınlayarak, halkı uyara- caktır. İkinci şube Eğitim Şubesidir. Bu şubenin görevleri çoktur. Eğitim ve öğ - retim, işbirliği konusunda literatür ve reklâm, dış ülkelerde eğitim, koopera- tif kanunu ve usül meseleleri, uzman- lara tavizler ve kolaylıklar, okullarda köy eğitimi ve üniversitelerle işbirliği, bu- şubenin görevleri arasındadır. Üçüncü şube Birlik Topraklan ve Bütçe Şubesidir. Bu şube, şu konular- la meşgul olur: Birlik topraklan, bir- lik topraklarının bütçesi, kısa ve orta vadeli kredi politikası; hizmet koope- rati eri... " Koordinasyon şubesi ise Bakanlığın AKİS/12 Gökay toplantıdan çıkıyor Kimi cennete, kimi cehenneme genel koordinasyon işleri yanında zirai olmayan kooperatifler -sanayi iş, mat- baa ve basın inşaat kooperatifleri gibi - işleriyle parlâmento çalışmalarını iz- ler. Bir başka şube de Çiftçilik ve is- tihsâl Kooperatifleri şübesidir. Bu şu- be, daha ziyade kooperatif çiftçiliği ile ilgilenecektir. Bunun dışında fiyat ha- reketlerini, faaliyet raporlarım, pazar- lar ile olan münasebetleri düzenleye- cektir. Pazarlama İşleme ve Şeker Şu- besi ilk elde pazarlama kurumları ile ilgilenir. Bunun dışında ithalât ve İh- racat işleri, hayvani mahsullerin süt mamulleri kooperatifi ve balıkçı koo- peratifleri şeklinde pazarlanmasını te- min eder. Bir başka kuruluş Belanita bağlı önemli o kuruluşlar- dan biri de Toplum Kalkınması Genel Müdürlüğü olacaktır. Bizim teş- kilâtımızda bu Genel Müdürlüğün bü- yük bir önem taşıyacağı sanılmakta- dır. Çok dallı bir Genel Müdürlük ola- rak faaliyet gösterecek olan dairelim başlıca vazifesi Toplum Kalkınmasını gerçekleştirecek vasatı hazırlamaktır. Bu Genel Müdürlüğe sırasıyla şu şü- beler bağlıdır: Tarım ve Köy Sanayi- leşmesi Şubesi, Koordinasyon Şubesi, Bütçe Şubesi, Eğitim Şubeleri -1. ve 2. olmak üzere iki adettir- Eğitim Mu- hasebe Şubesi, Idari İstihbarat Şubesi, Organizasyon ve İdari Şube, Reklâm Şubesi. Kütüphane, İdari İşler, Kasa ve Mütefe Toplum Kalkınması Genel Müdür- lüğüne bağlı şubeler arasında en ilgi çekici olan şube, Koordinasyon Şubesi olacaktır. Zira bu şube, Bakanlığın bir nevi beyni olarak çalışacaktır." Koordi- nasyon Şubesi, toplumun zayıf kısım- larına nüfuz edecek, sık sık toplantı- lar yaparak işleri plânlayacaktır. Bu toplantılar hint projesinde şu şekilde e tadır: — Merkez Komitesi, b — Gayriresmi Danışma Kurulu, c — Milli Kalkınma Konseyi, d — Kalkınma Komiserleri, e — Bölge Konseyleri Bu komitelerin hazırlayacağı ra- porları iki komite tetkik edecektir: a — Takdir komiteleri b — Program Değerlendirme Teşki- latı. Köy İşleri Bakanlığı, memleketimi- zin şartlarına en uygun gelen bu pro- je üzerinde uzmanların da fikirlerini alarak ve tatbikatçıların fikirlerine ku- lak vererek çalışmalarına devam et- mektedir. Elbette proje üzerinde deği- şiklikler yapılacak, fekat esas olduğu gibi bırakılacaktır. e Bakanlıktaki ça- lışmalarda bir başka konu da. para meselesi olarak kendini göstermiştir. Bereket, teşkilâtın başında aklı başın- da, enerji dolu Yurdoğlu var ve tut- tuğunu koparmağı kafasına koymuş- tur. Y.I.P. Havanada bayram. (Gepen haftanın sonlarında Cuma sa- bahı YTP. nin Uçar Sokaktaki Ge- nel Merkezinde bir basın toplantısı ya- pıldı. Genel Başkan Ekrem Alican, bu toplantıyı son istifalarla ilgili (oolarak tertiplemişti. Bir gün önce 9 senatör ve 3 milletvekili şaşaalı bir basın, top- lantısı yaparak partiden ayı amışlar ve sinirli Alican kendisi- ne yöneltilen bir takım ağır ithamları cevaplandırmak İstemişti. Ancak, bu arada meselenin gazetelerde lüzumun- dan fazla yer alması, zaten her geçen gün biraz daha ufalıp küçülen parti için pek de hayırlı olmayacaktı 'Bunu hisseden Alican hâl çarelerinden en kolayını seçerek, sık sık meseleyi ö- nemli bulmadığını, ve bu basın toplan- tısını yapmağa pek taraftar olmamak- la beraber arkadaşlarının israrı karşı- sında mecbur kaldığını, söyledi! Alican konuşmasında partiden ko panları fırsatçılıkla itham etti. İstifa se bebi olarak gösterileri şeylerin o birer bahaneden ibaret olduğunu ve asıl