18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Hindemith Konservatuarda Eseri geri geldi Ünlü kemancı Liko Amar ve müzik hayatımızda çok emeği geçen Dr. Ernst Praetorius'un Ankaraya gelip yerleşmelerinde büyük yardımı dokun muştur. Bu bakımdan Bela Bartok gibi Hindemlth'in de memleketimizde özel bir yeri ve hatırası vardır. Henüz pek yaşlı sayılmayacak bir çağda -69'unda- ölümü müzik âlemi için üzüntü veri- --dir. 1 Resital Dinledim Pierre Fouürnier RESİTAL VEREN : Pime Fenniler (Viyolonsel) EŞLİK EDEN : Mithat Fenmen (Piyano RESİTALİN YERİ : Ankara Konser Salonu. GÜNÜ : 9 Ocak 1964 Perşembe, 20.30 da. PROGRAM : Viyolonsel edebiyatının en tanınmış dört bestesiyle aslında keman için ve bir keman ustalığı . olarak bestelenmiş parçanın vi- yolonsele uygar? gine ibarett 1. Lovatelli : Be majör 2. Bach Re majör solo ii No. 6, 3. Beethoven — La majör sonat. 4. Debussy : Sonat, . Paganini : Tek tel üzerine çeşitlemeler. RESİTALİN ÖZELLİKLERİ : Bu konuda herhangi birşey söylemeğe lu, zum görmüyorum BEĞENDİKLERİM : Programın tertip tarzı, parçaların sıralanışı, solocu- nun müzik anlayışını. göstermek yönünden ilk bakışta kesin bir fikir ver- meğe yetiyordu. Ankaralıların -ne kadar gariptir ki- ilk defa dinledikleri bu büyük sanatçının resitalinin çok başarılı olacağında kimsenin şüphesi yok- tu, ama dakikalar ilerledikçe dinleyenler olağanüstü bir. sanat olayına ta- nık olduklarını hissettiler. Pek rahat bir teknikle derin bir duyuşun mey- dana getirdiği sanat gücü viyolonsel tekniğinin en güç yanlarını bile silip süpürdü, ne yayın çekilişindeki sertlikten gelen en küçük bir gıcırtı, ne da yanlış düşen bir parmak hareketinin doğurduğu aykırı bir ses.» Temiz bir vibrato viyolonselden çıkan sesi adeta tüy yumuşaklığına eriştirmişti, ritm ve ölçülerdeki yanılmazlık dinleyeni mutlak bir güven havasına ulaştırı- yordu. Bu rahatlık içinde dinlenen şeyin gerçek müzik, besteleyenin ifada etmek istediğinin tâ kendisi olduğunu hemen seziyorsunuz Programdaki bestelerin en iyi çalınanı -hepsi de temel çalındı ya Bach süitiyle Beethoven sonatı oldu. Debussy'de özellikleri aynen yansıtı- larak çalındı. Başarılı konserin sonunda büyük sanatçı dinleyicilerinin ar- zularına uyarak Debussy, weber, Gerswin ve Bach'dan dört tane de ek parça çaldı. BEĞENMEDİĞİM : Resitalin, daha doğrusu programının, birtek tarafı ulaşılan üstün başarıya biraz gölge düşürdü. O da programın sonuna Pa- ganini'nin çalına çalına «müptezel» olmuş bir parçasının konulmasıydı; üstelik -aslında kemana göre ve o sazın ayalamszle oranla çok daha geniş olan teknik imkânlarına uygun olarak bestelenmiş a viyolonsel» de bunun çalınması gereksizdi, programın zarafetini boz SONUÇ : : Buna rağmen resital bütünüyle çok mükemmeldi. Gerek Four- nier'in, gerekse kendisine eşlik eden Fenmenin övünme payları büyüktür. AKİS/31

Bu sayıdan diğer sayfalar: