18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

YAYINLAR BANKA, BANKA MUAMELE- LERİ, BANKA MUHASEBESİ Hazırlayan: Mübin Dikel (Ankara, İstiklâl Matbaası 1964, 357 sayfa 25 lira) anka, Banka Muameleleri, Banka Muhasebesi" adlı kitabı hazırlayan Mü biri Dikel, Etibankın Ankara Şubesi Müdürü, aynı zamanda Ankara İktisa- di ve Ticari İlimler Akademisinde de öğertim görevlisidir. Kitabını "ban- kacı meslektaşlarıma, bankacılık mes- leğine yeni gireceklere, bankacılık sa- rasma eleman yetiştiren yüksek tahsil Müesseseleri talebalerine ve ticaret Ji- leleri talebelerinden bankacılık mesle ğini seçeceklere ve sair alâkalılara faydalı olmayı gaye edindim" diye ta nıtan Mübin Dikel, önsözde şu bilgiyi de veriyor : "Bugün Türkiyede faaliyet halinde bulunan 52 bankada 33 bin kişi çalış- maktadır. Memleketimizde çalışma sü- resi en çok 30 yıldır. Meslekte sebat etmeyen kimselerin ayrılmaları, ' ka- dın memurların evlenme Ve sair sosyal sebeplerle daha erken iş hayatından çe kilmeleri gibi haller göz önüne alınır- sa, bu sürenin ortalama 15-20 yıl ola- rak kabul edilmesi icap eder. Bu takri- bi hesaba göre her yıl bankalardan 2200 kişi ayrılmakta, ve yeni 2200 kişi ban- kacılık mesleğine girmektedir." Bir öğretim görevlisi olarak Mübin Dikel, konuyu ustaca ele almış. Aslın- Dergiler HİSAR Aylık fikir ve sanat dergisi da, banka ve banka işlemleriyle uzak tan yakından ilgili herkesin ilgisini ce kebilecek olan kitabında verilen belli başlı bilgiler şunlardır.: ünce kısa bir türk bankacılık tarihi, sonra faaliyet halindeki bankalar, bunların şubeleri bankalarda çalışan personel (miktarı, bankalardaki mevduat, hesap sayısı; bankacılık alanına yatırılan sermaye, bankalar kanununun ana hatları, kaların tasnifi, para kaynakları.. 34 sayfalık bu bölümden sonra ki- tapta banka muhasebesi, banka ser- vislerinin çalışma şekilleri, o piâsman muameleleri, nakit krediler, kefalet ve teminat kredileri, hizmet muamelele- ri, kiralık kasalar, ithalat şekilleri ayrı bölümlerde anlatılmaktadır. SİYASET ÇARKI J.P. Sartre'den çeviren Güzin Sayar. (Ataç Kitabevi yayınları 49. İstan- bul, Ayaydın Basımevi 1963. isteme ad- resi: Ankara Cad. 45 — İstanbul, 125 sayfa 300 kuruş) ean Paul Sartre günümüzün en ünlü düşünürlerinden biridir. Yazı türlerinin hemen hepsini denemiştir. Hikâyeden romana, araştırmadan oyu na ve senaryoya kadar her yazı tü- ründe başarılı eserler veren Sartre'nin bugüne kadar dilimize (kazandırılmış hayli kitabı vardır. Siyaset Çarkı" bun ların en ilginçlerinden biridir. "Siyaset Çarkı" bir seneryo gibi ka leme alınmıştır. Değişik bir yazılış yeli yıl önce, 75 sayı çıktıktan sonra Hisar dergisi birden kayıplara, karıştığında şöyle yazmışım: "Hisar gibi dergiler yayınlarına nor- mal olarak devam ederlerken insan bunları devamlı okusa da yayga- racı ve şımarık olmadıkları için pek umursamıyor. Her ay başı çıkıyor alıyorsunuz, okuyorsunuz ve kaldırıp kolleksiyonunuza koyuyorsunuz Bir eksiklik veya fazlalık hissetmiş olmuyor gibisiniz. Ama vakta ki, bu alttan alta, yavaştan yavaşa tiryakisi olduğunuz dergi bir ay çık- masın, araya bir aksaklık girsin, işte o zaman anlıyorsunuz böyle bir derginin olmayışının hayatınızda yarattığı büyük boşluğu. ni de is- terse bu dergi sizin inandıklarınızın tam tersini savunsun ene de arı- yorsunuz onu. Normal çıkıp dururken göremediğiniz değerleri daha iyi anlıyorsunuz. Değeri hakkında daha iyi bir hükme varyorsunuz." İşte bu dergi, aradan yedi yıl geçtikten sonra, eski havası ile yeniden yayın hayatına girdi. Tıpkı eskisi gibi. sakin, ağırbaşlı ve ciddi. Dergide Dra- nasın, Feyzi Halıcının, Selahattin Batunun, Ediboğlunun, Ozansoyun, İlhan Geçerin, üstünde durulmaya değer şiirleri var. Ancak bu kadro içinde eski Hisarcılardan Fehmi Özçelikin adını görmemek insanı ya- dırgatıyor. Hisara uzun ömürler dilerim. İ AKİS/24 Kitaplar AMERİKAN EDEBİYATI HİKAYELER ANTOLOJİSİ Hazırlayan Naciye Öncül, Ye- ni Desen Matbaası Ankara 1963, 410 sayfa 10 lira. ZAFER ABİDESİ Erich Maria Remargue'nın romanı, deniz, ikinci baskı, oOOkan Yayınevi, 411 sayfa 1250 ku- TUŞ. KATIP MEKTUP ton Luca Caragiale'nın oyu- nu, çeviren Selâhattin Hilav, İzlem Yayınları 12, 101 sayfa 300 kuruş. PROFUMO SKANDALI İngiltereyi (o birbirine katan skandalin hikâyesi, Kemal Savcı, Rüzgârlı Mat- baa, Ankara 1964, 103 sayfa 300 kuruş şekli yar.- Kitapta (anlatılan kısaca şudur: Petrol çıkan bir Güney Ameri- ka memleketi. Sık sık darbeler ve ih- tilaller oluyor. Diktatörler sık sık de- gişiyor. Memleketin üstünde dış etki- ler var. Komşu bir büyük devlet petro- lün millileştirilmesine karşı, ( ihtilâlci bir işçi ekibi idareyi ele alıyor. Amaçları petrolü millileştirmek, memleketi dış baskılardan kurtarmak. Ne varki bu grupun lideri olan ve devletin, başına geçen Jean kısa bir süre sonra tek başına diktatör olmak yolunu tutu- yor, petrol devletleştirilemiyor, top- rak reformu ise, kanlı bir şekilde, köy lülere rağmen yapılıyor. Jean'ın ar- kadaştan, ilk ihtilâli beraber yapanlar, Jean'ı deviriyorlar. Halk mahkemesi kuruluyor ve Jean, yeni ihtilâlin li- deri tarafından yargılanıyor. Sartre, bir psikolog olarak bir tek olayı, Jean'ın diktatörlüğe gidişini beş-alti kişinin ağzından ve birbirinin tam zıddı görüş açılarından anlatmak- tadır. Netice Jean kurşuna diziliyor. Verine gelen, daha iktidar sorumlulu- gunu yüklendiği ilk günde, Jean'ı yargı layan bir insan olmasına rağmen, o- layların sevkiyle diktatörlüğe itiliyor ve selefinin yaptıklarım ayniyle tek- rarlamaya başlıyor. "Siyaset Çarkı", özeti kolay çıkarı lamayacak bir eserdir. İnsan ancak ta- mamını okuduğu zaman kitap ve ya- zarı hakkında tam bir fikir sahibi ola- bilir. Üstelik, günümüz Türkiyesine ve olaylarına bakış açısından da bu kita- bın okunmasında sonsuz faydalar var- dır. İlhami SOYSAL