18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

bundan sonrası ise, üçüncü kişideki doktor gibi esrarengiz bir havaya bü- rünüyor. Yarışçı Colby "nin iyileşme- miş olduğu gerçeği su yüzüne çıkıyor ve Colby - hikâye boyuca bir türlü su altından çıkarılmayan- belirsiz ik- tidarsızlığı yüzünden ikide bir karısı nı öldürmeye kalkışıyor. Bundan kur- tulmak için de çareler aranıyor. Hikâ- ye, böyle bir ortama gelince, rejisör ile senaryocu hemen üçüncü kişiyi - da- ha değişik bir yapıda - öne sürüyorlar. Doktor Freay, işe önce bir bilim ada- larak karışıyor ve Colby'i kendi hastası olarak kabulleniyori iyileştir- me yolları arıyor. Ama bunu yaparken de son derece ustalıkla davranıyor. Maksadını bilim perdesi arkasına giz- liyor. Hikâyenin en ilginç yanı, doktor ile hastası arasındaki ilişkilerdedir. Öyle ki doktor, hastasına, işleyeceği cina- yeti kendi, kendine anlattırarak bir bakıma "empoze" ediyor ve neticede cinayet işleniyor. İşleniyor mu? Ya- rışçı Colby, cinayeti işlediğini zanne- diyor. Buna o kadar inanıyor ki, gi- derek kendini karısının kaatili belli- yor. Oalylar hızla gelişiyor, çok sinema bir er beklenmedik bir anda se- yi çözüme götürüyor. .. Rejisör Pal. Guest i için. “Stop Me Before | Kili -Çıldırtan Arzu'da pek söylenecek birşey yok, dense yeridir. Ucuz esprili, sıradan ve özentili bir serüven filmidir. Tek özelliği, ingiliz okulunun niteliklerini taşımasıdır. Hız- lı bir anlatım, iyi sinema bağlantısı, Mi görüntü düzenlemeleri ve so- a da kocaman bir MAŞK ve İntikam" HH ciiywood sinemasında okamera Ö- nünden - yani oyunculuktan - ka- mera arkasına -yâni rejisörlüğe - ge- celerin sayısı hayli kabarıktır. Bunlar arasında Cornel wilde, Dick Powell. Jerry Lewis. İda Lupino gibi başarı- sızları, Robert Montgomery ve Charles Loughten gibi de tek filmle (kalmış gözüpek denemecileri de vardır. İyi sinema oyuncusu Marlon Brando. ilk reji denemesi "One Eyed Jacks - Aşk ve İntikam"dâ ne birincilerden, ne de ikincilerden sayılıyor. Brando, kamera önü ile kamera arkasını yönetimde normalin çok üstünde bir başarıya ra- hatlıkla ulaşmaktadır. Brando, "One Eyed Jacks - Aşk ve İntikam'ında bir western-kovboy hi- kâyesini ele almaktadır. Son on yılın kalite western'leri 'gibi, o da bir wes- tern filmi çerçevesi içinde kişinin iç ve dış davranışına eğilmekte ve iş- lemektedir. İki kanun kaçağı, küçük bir Meksika şehrindeki bir bankayı soyar- lar ve kaçarlar. Jandarma arkalarına düşer ve bir yerde ikisini de kıstırır. Tek kurtuluş çaresi, ikisinden birinin gidip ikinci atı sağlaması ve gelip bek- leyeni kurtarmasıdır. Karl Malden giden, Marlon Brando da kalan olu- yor. Pakal Malden, bir yerden sonra beraberindeki altınlarla ortadan kay- bolmayı, bunların üstüne yatmayı, at bulup arkadaşım kurtarmaya tercih ediyor. Rejisör Brando .buradan baş- layarak hikâyesini "dostluk" ve "dost- luğa ihanet" üzerinden yürütüyor. O- yuncu Brando yakalanıyor ve hapse atı- lıyor. Fakat beş yıl sonra bir kolayını bulup kaçıyor. Tek amacı, Malden'i bul- mak ve bu ihanetinin hesabım ondan sormaktır. Yol boyu, başka soyguncu- larla tanışıyor, hepsi bir oluyorlar ve Malden'in şeriflik yaptığı Güneydeki bir başka kasabaya geliyorlar. Brando amacına kavuşacaktır. Soygunu ona göre düzenliyorlar ama, beklenmedik bir aksilik, düşünüleni gerçekleştirme süresini uzatıyor. Malden ile Brando karşı karşıya geliyorlar. Malden. alt- tan alma gereğini duyuyor ve iki eski dost-düşman, sözde bir yeniden dostluk kurma anlaşması yapıyorlar, Arada da -sinema için zorunlu olan - Brando, Malden'in üvey kızma âşık oluyor ve bir fiesta gecesi yatıyorlar. Malden'in, eski dostundan önce davranıp öç almaya girişmesi, Bran- SİNEMA do'ya pahalıya oturuyor. Malden, bir fırsatını buluyor, Brando'yu kırbaçla dövüp, elinin birini de dipçikle ezdik- ten sonra şehirden sürüyor. Daha son- ra da Brando, herşeyin üstünde öcü- nü alacak, eski dostunu öldürecek, bi- linmeyen "bir yöne doğru yola çıkacak- tır. Rejisör Brando sinema yapısı ba- kımından çizgi-dışı bir kişi değildir. Yalnız, önemsenmesi zorunlu yani western tümlerine, öbür western'ciler- den başka bir gözle bakıp, kendinden öncekilere o benzemeyen bir hava ge- tirme çabasıdır. Görüntüler, western filmleri Oo görüntüleri (o değildir "ama, Brando'nun filmi "One Eyed Jacks- Aşk ve İntikam"ın yapısına aykırı da düşmemektedir. Brando, birbiri arsa- sına dizdiği görüntülerinde duygulu ol- maya çalışmaktadır. Gerçi hikâyenin inceli-kalınlı bütün çizgileri ye kişi- leriyle bu türden görüntüler sürekli olarak çelişmeye (o düşmekteyse (de Brando'nun yenileşmeye yönelişi, ye- nilik' getirme tutkusu bunu bir yer- den sonra bağışlattırmaktadır. Rejisör Brando, oyuncu Brando ve öbür oyuncularıyla birlikte bir başka şeyi daha, ünlü Actor Studio stili oyu- nu da westem'lerde (o denemektedir. Bu, alışık olunmayan oyun tarzı, he- le western türü filmde O yadırgatıcı, bazan da sıkıcı olmaktadır. AKİS/33