18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AK i < Yıl: 10 18 Ocak 1964 Sayı: 499 Cilt: XXVII HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Vergi yağmuru u mecmuanın basıldığı saatlerde, lâ- fı bir süredir çok edilen bir husus hakkındaki resmi açıklama Hükümet tarafından yapılacaktır. Kabine son günlerde sık sık toplanmış ve İç Fi- nansman Meselesini görüşmüştür. İç Finansman demek, eter uzun lâfın kısası aranıyorsa, vergi gelirlerinde ar- tış demektir. Vergi gelirlerinde artış. ise, vatandaşın daha çok vergi ver- mesi ile kabildir. Bir kısım vatandaş vardır, vergi vermesi gerekirken ver- gi vermemektedir. Bunlardan gerekli vergi alınmaya çalışılacaktır. Bir kı- sım vatandaş vardır, vergi vermekte- dir ama memleketin kendisinden daha çok vergi almaya ihtiyacı vardır. Hü- kümetin yapacağı açıklama bu iki kıs- mın hangi nisbet dahilinde yeni Mü- kellefiyet altına sokulduğunu göste- recektir. Bu açıklama, şu satırların yazıldığı sırada yapılmış değildi. O bakımdan, herkesin istediği reformların gerçek- leştirilmesi için şart bulunan İç Fi- nansmanın sağlanma şekli henüz bi- linmiyordu. Ama kesin olarak bilinen şey, bu şekil ne olursa olsun yeni ver- gilere ve yeni tahsil esaslarına kartı Muhalefetin bayraktarlık edeceği bir geniş kampanyanın memleket içinde başlayacağıdır. Bu kampanyada büyük hedefi İnönünün teşkil edeceği husu- sunda da zerrece şüphe yoktur. İnö- nüyü daima vergi koyan bir siyaset adamı olarak propaganda etmeye ça- lışmış, onu, Türkiyeyi harbe sokma- yan adam diye değil de şekeri beş li- raya yedirmiş bulunan adam diye ta- nıtmış çevrelerin 1. milyar lirayı bu- lacak vergi arttınmını kendileri için nefis bir fırsat sayacaklarında tered- düt edilemez. Bu arada Maliye Bakanı Ferit Melen ile Plânlama Dairesinin de, kendi hisselerine düşen düşmanlık payım alacakları muhakkaktır. Ancak Muhalefet de. İktidar da bir noktayı unutmamakla mükelleftir. Bu- günkü Türkiye dünkü Türkiye değil- dir. İlk defa olarak vergiler, eğer âdil- AKİS/6 Ferit Melen Vay benim köse sakalım seler ve "vur abalıya" rolündeki züm- releri değil de vergi vermeyenleri he- def tutuyorlarsa, memleketin kuvvetli umumi efkârı nezdinde fena değil, Iyi karşılanacaklardır. e Gerçekten, bugün artık vergi alınmaksızın özlenen Tür- kiyeyi yaratmanın, Plânı tatbik etme- nin, hattâ ve hattâ "idame-i hayat ey- leme"nin mümkün olmadığı aklı ba- şında herkes tarafından (görülmekte ve bilinmektedir. Onun için, tüm de- magoji fazla tesir yapmayacak, Muha- lefetin el altından yaymaya çalışacağı hava, Vergiler lehinde açıktan vaziyet almak cesaretini gösterecek iyi niyet- li aydınlar tarafından yenilecektir. "a " Ama, bunun şartının "âdil vergi olduğu gerçeği hiç bir zaman hatır- dan çıkarılmamalıdır. Sabit gelirli va- tandaşlar zaten (Maliyenin başlıca müşterileri (o vaziyetindedirler. Hükü- met şimdi, pek müreffeh bir hayal yaşadıkları halde gülünç nisbette ka- zanç beyan edip gülünçten de komik vergi verenlerin yakasına yapılmalı ve onları zorlayacak yolları (o bulmalıdır. O takdirde, bir takım zaruretler neti- cesi yapılacak diğer zamlar omazul gösterilebilecektir. a gene "vur abalıya" olursa. Hükümet kendi daimi bizzat kesecek- tir. Hükümet Köye doğru (Kapaktaki o Bakan) G“ çenlerde bir gün, Köy İşleri Baka- nı Lebit Yurdoğlu bir mektup aldı. Mektup, memleketimizde sayıları (o 50 "Evvelâ selâm eder, rinden öperim"diye başlıyor, yıllarca sonra bir Bakanın sadece köy işlerine bakacağının duyulmasının uyandır- dığı memnunluğu ( belirtiyor, bunun köydeki akislerini köy üslübu ile tatlı tatlı anlatıyordu. Başbakanlığın bir odasında "şimdi- lik" kaydıyla göreye başlayan kuruluş hazırlıkları tamamlandıktan sonra Köy İşleri Bakanlığı için ayrı bir yer tahsis edilecektir - Lebit Yurdoğlu, mektubu dikkatle okudu, sonra kendi el yazısıy- la bir cevâp kaleme aldı. Yurdoğlunun lerinden öperim" le başlıyor ve sağlıcakla" ile bitiyordu. Bir Köy Bakanlığının kurulması ka rarlaştınldığında bunun başına İz- mirin popüler ve dinamik politikacısı Dr. Lebit Yurdoğlunun getirilmesi hiç kimseyi şaşırtmadı. Babayani o tavır- ları, çapaçul giyinişi - Bakan olduğun- dan beri Yurdoğlu giyinişine daha bir dikkat etmek mecburiyetini hissetmek tedir ve arkadaşlarının söylediğine gö- re bu kendisini rahatsız etmektedir . son zamanlarda bir hayli kilo verme- sine rağmen fiziği, herkese karşı nazik, kibar, saygılı ve içten davranışı gözle- rin önünde derhal ideal Köy Bakanını getirmektedir. Fakat Lebit Yurdoğlu-