18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER Panama Bir bayrak hikâyesi ye bir Lâtin Amerika devleti olan Panamanın dünyaca tanınan iki özelliği var: Kanalı ve bayrağı. Bilin- diği gibi, Panama kanalı Atlantik ok- yanusuyla Pasifiği birbirine bağlayan, yirmi kilometre uzunluğunda, geniş- liği ise iki kilometreye bile yaklaşma- yan bir yapma BU yoludur. bayrağı ise, anavatanlarından vergi ka- çırmak isteyen bütün gemi işletmeci- lerinin en çok sevip kullandıkları bay- raktır. Milyarder yunanlı Onasisten tutunuz, en kodaman amerikan gemi- cilik devlerine kadar herkes, gemileri- ni Panama bayrağıyla dolaştırmayı en büyük açıkgözlük sayarlar. İşte Panamanın bu kadar tanınan kudretli komşusu arasında büyük bir silâhlı çatışma çıkarıyorlardı. Fakat be- reket versin, her iki ülkenin yönetici- leri büyük bir ihtiyatla davrandılar ve araya diğer amerikan devletleri o gir- diler de, panamalı öğrencilerle ameri- kan askerleri arasında başlayan ça- tışma yâlnız kanal bölgesi içinde kal- dı ve ölülerin sayısı yirmidördü aş- namalı öğrencilerd Kanalın gerçek sahipleri H yoktan yere yirmiden fazla in- sanın ölümüne yolaçan olaylar, gö- AKİS/20 Abdünnâsır Arap saçı rünüşe göre, bir bayrak anlaşmazlığın- dan doğmuştur. 1962 yılında Başkan Kennedy ile Panama Başkanı Roberto Chiari arasında varılan bir anlaşmaya göre, altmış yıldır amerikan egemen- liği altında olan kanal bölgesindeki onbeş yere, amerikan bayrağının yanı- sıra panama bayrağı da asılacaktı. Fa- kat bu anlaşma kanal bölgesinde ya- şayan amerikalılar arasında büyük bir hoştnutsuzluk yaratmıştır. Çünkü bun- lar panamalılara bayrak konusunda verilen tavizi yenilerinin izlemesinden korkuyorlardı. Aslına bakılırsa, amerikaların bu korkusunu (o yersiz bulmak mümkün değildir. Panama ile Amerikan hükü- meti arasında 1903 yılında imzalanan bir anlaşmaya göre, kanal kenarında uzanan bölge Amerikanın otoritesi al- tına bırakılmıştır. . Amerika Birleştik Devletleri bu bölgeyi odevamlı olarak işgal edecek, kullanacak ve denetleye- cektir. Buna karşılık, Panamaya, yılda 250 bin dolar kira ödenecektir. Bugün- kü ölçülerle gülünç görünen bu yıllık kira 1936 yılında 430 bin, 1955 Ocağın- dada Il milyon 930 bin dolara çıka- rılmıştır. Fakat hergün biraz daha kuv- vetlenen Panama milliyetçiliği, son yıllarda, kanalın kirasıyla değil, kanal bölgesinin egemenliğiyle o ilgilenmeye başlamıştır. Panama (o milliyetçilerine göre, bundan altmış yıl önce Birleşik Amerikaya verilen kanal bölgesi yeni- den Panama egemenliği alfana konul- malıdır. Tabii bunun için de, herşey- den önce, buradaki amerikan askerle- rinin çekilmesi ve kanal bölgesinin gü- venliğini koruma görevinin panamalı- lara verilmesi gerekir. Amerikan hükümeti, milliyetçilerin bu aşın isteklerini önlemek amacıyla, daha Eisenhwver yönetimi sırasında Panama hükümetine bazı tavizler ver- meye başlamıştı. Bu arada, y lında. Panamanın kanal bölgesindeki egemenliğini, görünüşte de olsa tanı- mış, fakat askerlerini çekmeye ve ka- nal idaresini panamalılara devretmeye yanaşmamıştır. 1962 yılında da Ken- nedy, kanal bölgesindeki onbeş yere amerikan bayrağıyla birlikte panama bayrağının da çekilmesini okabul et- miştir. Geride bıraktığımız hafta için- de çıkan olayların görünüşteki sebe- bi, amerikan öğrencilerinin kanal böl- gesi içinde Balboa okuluna panama bayrağını çekmeyişleridir. Buna k panamalı öğrenciler okula saldırarak amerikan bayrağını yırtmışlar ve yeri ne panama bayrağı çekmişlerdir. Bu arada bazı panamalı öğrenciler ameri- kalılara tabanca ateşi açmış, bunun üzerine amerikan askerleri otomatik silahlarla karşılık vermişlerdir. Olay- lar sırasında yirmibir panamalı öğ- renci, üç de amerikan askeri ölmüş- tür. Amerikan askerlerinin (o öğrenciler üzerine otomatik silahlarla ateş aç- maları panamalılar arasında büyük bir kızgınlık yaratmış, Panama hükü- meti derhal Birleşik Devletlerle siyas