18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Vatandaşlıktan istifa etmedikçe (| hiç bir vatandaş siyasi hayattan çekilemez" dedi. Son günlerde merak edilen husus E- sat Kemal Aybarın da istifasıyla sayı- ları 14 ü bulanbu eski YIP lilerin ilerisi için ne düşündükleridir. Bu Ko- nuda çeşitli tahminler yürütülmekle, kulaktan kulağa olmadık haberler fi- sıldanmaktadır. Bir söylentiye (o göre- grup toplu şekilde istifa etmek sure- tiyle dikkati üzerine çekmiştir. (Böyle bir hava içinde finansman meselesi de halledilebildiği takdirde, yeni. bir par- ti kurulması işten bile değildir.! | Bu parti için Aydın Yalçın şimdiden faa- liyete geçmiştir. Hatta partinin müs- takbel lideri bile seçilmiştir. Bu konu- da israrla Celâl Bayarın özel doktoru Recai Ergüderin adından bahsedilmek- tedir. Ama bu bir gerçek midir, tan- min mi, temenni mi meçhuldür. Her halde, Ergüder Faşa pek bir maceraya hevesli değildir. Fikriyatcısı Aydın Yal- çın olan bir parti ise, maceranın ta kendisi dir. Bir diğer söylenti ise grubun top- luca AP ye geçeceğidir. Ancak bu arada sayıları pek fazla olmamakla beraber bir kısım eski YIP liler bu fikre pek itibar etmemekte ve Ha- lük Nurbakinin bağımsızları arasında kalmayı tercih etmektedirler. Herşe- ye rağmen en kuwetli ihtimâl hu grubun bir kısmının AP ye geçmesi ve diğer bir kısmının ise bağımsız kal- masıdır. Bu satırların yazıldığı sırada YIP den müstafi Adıyaman senatörü Halil Oğuz ve gene YTP. den müstafi Adıya- man milletvekilleri Ali Turanlı ile Arif Atakan AP ye geçmişlerdir. C.H.P. "Eski kadro" B' hafta CHP nin Meclis Grupu, kendisine Genel Merkez tarafın- dan kabul ettirilmek istenilen bir a- dayı Genel Başkan Vekilliğine seç- medi. Bir hafta önce Grup, iki Bal- kan Vekilliğinden birine Fethi Çelk- başı seçmişti, öteki Başkan Vekilliği için, en fazla oyun Rüştü Özala git- mesi suretiyle Suphi Baykam ve Meh- met Sağlam üçlüsü mücadele etmişler, fakat bir netice alamamışlardı. Bu haftaki oylamanın başında Genel Mer- kez adayının ismi açıklandı: Kemali Beyazıt! İsim çok hayret uyandırdı, Kemali Beyazıttan ohiç kimsenin bir belirli şikâyeti yoktur. Ama Ke- mali Beyazıt bugünün adamı değildir Asıl vazife ve bunu bizzat Kemali Beyazıtın ka- bul etmesi, CHP içinde hislerden ve şahsi münasebetlerden gelen bir zor- luk yaratmaktadır. Kemali Beyazıt herkesin sevdiği ve saydığı bir kimse- dir. Kemal Satırın yakın arkadaşıdır. Kemali Beyazıtın ismi her kabine ku- ruluşunda ortaya çıkmış, her seferin- de Bakanlık tahakkuk etmemiştir. Son hükümet teşkil edilirken bu nal gene tekrarlanmış, hattâ Gi Be- yazıt ilk listede yer almış, ama bu n- dan bir pek yüksek şahsiyetin 'rica"sı üzerine vaz geçilmiştir. Bu ricada da Kemali Beyazıtın me- ziyetlerinin bir münakaşası mânası yoktur. | Ama gözlen ileriye çevrik, gençlerden müteşekkil, dinamizm ve enerji başlıca vasfı olan bir Reform Hükümetinde mazinin bir parçası sa- yılan Kemali Beyazıtın bulunmasının ister istemez zihinlerde tereddüt ve dudaklarda istihza yaratacağı düşün- cesi itiraza temel teşkil etmiştir. Ama bu ,şahsi ve insani münasebetler ba- kımından CHP Genel Merkezini ve bil- hassa Kemal Satın İnönüyü de..- Kemali Beyazıta karşı bir nevi mah- cup hale getirmiştir. Babacan Kemali Beyazıtın Grup Başkan Vekilliği için Genel Merkez adayı olarak ortaya çı- karılması bunun neticesi olmuştur. Ama Grup, hep aynı sebeplerden dolayı, Hükümetin Grup Başkan Ve- killerinden çok, ama çok şey beklediği YURTTA OLUP BİTENLER bir devrede, hele öteki Başkan Vekili Fethi Çelikbaşken Kemali Beyazıta gerekli oyu vermeyi reddetmiştir. Partilerin bir özelliği p artilerin iki sınıf elemanı bulunduğu CHP de çok zaman unutulnıaktadır ve bu eski partinin bir büyük zaafi- nı teşkil etmektedir. Zaten CHP için- de elemanların en Terimli olacakları yerlerde değil, belki de kendi şahsi ar- zularına uyularak en verimsiz yerlerde kullanılmaları bir âdet halindedir, İyi ir müzakereci olan aksütün Bakan yapılması, iyi komisyon adamı Coşi Kırcanın sözcülerin en sevim- sizi halinde kürsüye çıkarılması, eski kadronun adamı Hatipoğlunun en hamleci bakanlık olması gereken Mil- li Eğitim Bakanlığının başına getiril- mesi bunun çok delilinden bir kaçıdır. Partilerin iki elemanından biri ak- tif elemanlar, ötekiler basiret ve iti- dal unsuru olarak büyük roller oyna- yacak eski Bakanlar, otorite sahibi i- dareciler, sözü geçen kimselerdir. Me- selâ Kemali Beyazıt bundan yirmi yıl önce birinci grupun mensubuyken bu- gün ikinci grup içinde hizmet alma du- rumundadır. Geri çekilmeyi bilmenin bir büyük fazilet olduğu ve politikacı- lara daha fazla şan ve ululuk getirdiği bizde sık sık unutulan bir husustur. Halbuki partilerin kabuğunu daha zi- yade bu çeşit elemanlar yapmaktadır ve o dış, kalın kadronun içinde yeni- ler, gençler günün fikirlerinin hem sembolü, hem tatbikçisi olarak görev yapmaktadırlar. Kemali Beyazıtın Baş- kan Vekili olacağı bir CHP Grupunun, kendisini memleketteki yeni havaya uydurmuş gibi umumi efkârın karşı- sında mevki alması kolay olmayacak- tır. C.H.P, içinde Turhan Feyzioglu- nun. burukluğunu atarak Genel Sek- reter Yardımcısı sıfatıyla parti meka- nizmasında görev alması - ne kader memnunluk uyandırmışsa ve ümit ver- mişse CHP Grupuhun dört başı ma- mur bit Başkan Vekiline en ziyadı muhtaç bulunduğu bir sırada mazi- nin adamı Kemali Beyazıtın ileri çık- ması o kadar hayret uyandırmıştır Bu çeşit seçimlerin neticesini tah- min etmek kolay değildir ama şimdi görünen, CHP Grupunun zemine ve zamana en uygun Başkan Vekilini bu- lup seçmek arzusu henüz ölmüş değil- dir. Bu vasıfları haiz kimselerin çeşit- li sebeplerle görevden kaçmaları her halde kendileri için iyi not olmamakta- dır. AKİS/15