18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Oyun :"Şahane Züğürtler" ( «Tovaritich«) Yasan : Jacgouis Deval . Çeviren : Asude Zeybekoğlu Tiyatro: Dormen Tiyatrosu. Sahneye Koyan : Erol Keskin. Dekor : Leylâ Süren. Kostümler : G. Erenyol — B. nu: Bolşevik ihtilâlinden sonra LL kacıp orada yerleşen Grandüses bieff ile kocası Prens Uratieffin çektikleri şâhâne züğürtlüğün ve sefaletin EN. si. Yazar, örnekleri çok bilinen bu tema etrafında, komik durumların yanısıra hü- zün yükselen sahneler kurmasını ve seyirciyi duygulandırmasını ustaca başarmış- ta. Birinci Dünya Savasından sonra yazılmış, hemen büyük ilgi uyandırarak her memlekette oynanmış, opereti, filmi yapılmış olan bu oldukça eski oyun, Deval'in sağlam tekniği sayesinde hâlâ sürükleyici tazeliğini koruyor ve Grandüşesle koca- sının hizmetçi - uşak olarak girdikleri bir sosyalist milletvekilinin evinde karşılaş- tıkları durumlar, sefalet içinde yüzerken bile bir santimine bile el sürmedikleri Çar- lık Hazinesinin milyarlarını, sonunda, Ural petrollerinin yabancılara satılmaması izin vermekte tereddüt etmiyerek gösterdikleri yurtseverlik örneği ilgiyle izleniyor. Oynıyanlar : Haldun Dormen (Prens Uratieff), Ayfer Feray (Grandüşes), Yıl- maz Köksal (Martellau), Mehmet Özekit (Dubieff), Yüksel Gözen (Kont Brekensky), Esin Eden (Ahçı Louise), Niza Serezli (Feraande Dupont), Turgut Boralı (Charles Dupont), Suna Sun (Helene Dupont), Başar Sabuncu ((George Dupont)-, Hadi Ça- man (Kapıcı), Sema Özcan (Lady Karrigan). Tuncel Kurtiz (Grochenko). Beğendiğim : Erol Keskinin — Parisin 1925 - 30 yılları ve "bayaz rus" hava sını duyuran güzel dekor ve kostümler içinde — gerçekleştirdiği ifadeli, inandırıcı, göz okşayıcı sahne düzen. En başarılı oyunlarından birini gösteren Haldun Der- menin, her zamanki sıcak ve sevimli oyununun yeni bir örneğini veren Ayfer Fe- rayın Uratieff çiftine kazandırdıkları tatlılık. Karı - koca Dupont'larda Nisa Se- rezli ile Turgut Boralının-yakın bir geçmişin rengini, hattâ kokusunu duyuracak kadar isabetli tir oyun içinde— çizdikleri güzel tipler. Öbür rollerdeki bütün sanat- çıların özenle tamamladıkları ahenkli bütünlük, Beğenmediğim : Herşey ve herkes o kadar yerli yerinde, bütün oyun o kadar akıcı ve gekici ki, beğenmediğim bir tarafını şimdi hatırlamıyı Sonuç : Ustaca yazılmış, kırk yıldır zaman aşımına, uğramamış bir komedi, zevkle seyredilen, «dörtbaşı mâmur» bir oyun., Ş Lütfi AY Dormen Tiyatrosunda "Şahane Züğürtler". ve Şahane bir oyun TİYATRO Ankara Bütçe Komisyonunda Tiyatro B“. hafta içinde, Bütçe Komisyonun- Eğitim bütçesi görüşülür- ken söz alan iyi milletvekili Rüş- t& Özalp, Devlet Tiyatrosu konusun- da parlak fikirler ileri sürmüştür. Mil- letvekiline göre, Devlet Tiyatrosu Ge- nel Müdürü nasıl oluyor da İstanbul- da, hele özel bir tiyatroda, eser sah- neye koyuyormuş?.. Ya bir de maa- zallah, duyduğuna göre, gerçekten be- yaz perdede görünmeye kalkarsa, ne olacakmış!.. Milli Eğitim Bakam, Konya millet- vekilinin -kimler tarafından kulağına si edildiği tahmin edilen bu en- dişelerini değerli sahne oadamlarına - Batıda olduğu gibi - misafir sanatçı olarak başka tiyatrolarda, hattâ ya- bancı memleketlerde, görev almaların- dan memleket sanat hayatının ancak faydalanabileceğini, Devlet Tiyatrosu İstanbul tiyatrolarının kendi araların- da bu işi sık sık yaptıklarım, Devlet Tiyatrosunun da, daha n mevsim, İstanbul Şehir Tiyatrosundan bazı sanatçılara, oynadığı oyunlarda Miİ- safir ola görev vermiş olduğunu. Devlet Tiyatrosu Genel Müdürünün aynı zamanda sanat çalışmalarıyla ve mayüz etmiş bir sanatçı olduğunu, nun özel tiyatrolarda eser sahneye koy masının Devletin yardım elini özel sektöre uzatmasından başka bir- şey o- lamıyacağını, bunda da endişe edile- cek bir şey olmaktan başka, sevinil”*- cek, faydalı taraflar bulunduğunu, he- le film çevirmenin her sanatçının, ge- rekli müsaadeyi almak ye sahne çalış- malarına sekte vurmamak şartıyla en tabii hakkı olduğunu söyleyerek o ce- vaplandırmadı!.. Milli Eğitim Bakanı, onya milletvekiline sadece, kendisini iyi bir Nafia Müdürü olarak tanıdığı cevabını vermekle yetindi. Voltaire'in perukacıya verdiği meşhur ap gi- bi : "Faites des perrugues DEVİNTES Ticaret ve sanayi koll.şti, KLİŞE ATÖLYESİ Rüzgârlı Sok. No. 15 Tel: Il 34 57 (AKİS — 754) AKİS/29