January 18, 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

January 18, 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Zabıta içinde bulunduğumuz haftanın ortalarında Çarşamba akşamı bir İstanbul gazetesinin Ankara büro- suna teleksle verilen bir haber büyük bir şaşkınlık yarattı. Haberde İstanbulda bir muhtarın seferberlik bildirisi asa- rak İstanbulluları askerlik yapmağa çağırdığı ve Kıbrıs o- layları ve Londra Konferansı sebebiyle bildirinin semt sakinleri arasında büyük bir panik yarattığı bildiriliyor ve Ankara bürosundan sahiden seferberlik ilan edilip oedil- mediğinin öğrenilmesi isteniyordu. Büroda hemen bir iş bölümü yapıldı. Başkentli gaze- tecilerden Zeki. Sözer otomobile atlıyarak Bakanlar Ku- ruluna giderken, Teoman Erel de telefonun başına geçti, bu konuda bilgi alabileceği kimseleri aramaya Oo başladı İlk olarak Dışişleri Bakanlığı (o Enformasyon Dairesi Ge- nel Müdürü Haluk Kura ile konuşan Erel, bildirinin Kıbrıs konusu veya Londra konferansı ile bir ilgisi olup olmadığı- nı sordu. Kura bir süre düşündü. Gerçi gerek Kıbrısta ve gerekse de Londra Konferansında olağanüstü bir ge- lişme yoktu ama gene de bir tereddüde düşmüştü! "Muh tar mı?" diye sordu ve sonra bol sesli bir kahkaha attı. Erel bu defa Genel Kurmay Başkanı Cevdet Sunayı aradı. Fakat Sunay toplantıda olduğundan görüşmek müm kün olamadı. Bir kaç dakika sonra ise bir albay telefon ederek genç gazeteciye Genel Kurmay Başkanının şu de- mecini yazdırdı : "İstanbulda böyle bir bildiri kâğıdının asıldığına dair natamam bir haber almış bulunuyoruz. Bu 'hareketin asıl ve esasa taallük eden bir tarafı mevcut değildir. . Bunun aslı esası yoktur. mumi efkârı heyecana vermek isteyen bir kötü niye- tin eseri olmak gerekir. İstanbul Sıkı Yönetim Komutan- lığından tamamlayıcı bilgi istenmiştir. Şu anda olayın mahiyeti ve maksadı hakkında daha fazla bir malümat verecek durumda değilim. İstanbul Sıkı Yönetim Komu- tanlığı ile temas ederek aydınlatıcı malümat almanız yerinde olur." bundan sonrasına el koyan AKİS istihbarat ser- visi | İstanbulla yaptığı bir telefon konuşmasından sonra meselenin aslını ortaya çıkardı. 1943 doğumluların askere alınmalarıyla ilgili (olarak bütün muhtarlıklara celp zarfları gönderilirken Eminönü Askerlik şubesi yanlışlıkla Eminönünde bir muhtara da celp zarfı yerine seferberlik zarfı göndermiş ve karışıklık bu yanlışlıktan doğmuştu. Mahalli seçimlerde yeni seçil- miş olan muhtar da tecrübesizliği sebebiyle (o seferberlik zarfını asmakta bir mahzur görmemişti. Garip "Seferberlik ilânı" nın kovuşturmasına devam edilmektedir. AKİS/4 Akisler TBMM İçinde bulunduğumuz haftanın ortalarında Çarşamba günkü TBMM birleşik oturumunda DP dem bakanlarından Mümtaz Tarhan, Hüseyin Avni Göktürk ve Samet Ağaoglu hakkındaki Soruşturma Komisyonu rapor ları görüşüldü. Her üç bakan hakkında da suçsuzluk kararı alan ra- porlar, aynen kabul edildi. Bilindiği gibi Mümtaz Tarhan görevini kötüye kullanarak. Çalışma Bakanlığa görevinde bulunduğu sırada, bakanlık tahsisatından propaganda atışı bastırmakla aporda Mümtaz Tarhanın suçsuzluk kararına mu- ali şerhi koyan Şevket Asbuzoğlu bir konuşma yapa- rak, şahsen Tarhanı suçlu bulduğunu ileri sürdü. Diğer eski bakanlardan Adalet Bakanı Hüseyin Avni Göktürk, eski DP lilerden Hasan Polatkan ve Kemal Zey- tinoğlunun tazyikiyle bir hakimi usulsüz olarak tayin et- mekle suçlandırılıyor, eski Sanayi Bakam Samet Ağaoğlu- nun ise ALSAT Firmasının gümrüklerde bekleyen 1 mil- yon liralık tapon pamuklu kumaşını Sümerbanka devret- tiği iddia olunuyordu. CENTO Haftanın ortalarında Perşembe Oo sabahı CENTO Ekonomi Eksperleri Heyeti Ankarada toplandı. CENTO ya mensup beş memleket delegelerinin iştirakiyle yapılan bu yılki toplantı, CENTO ulaştırma projelerinden bazılarının, özellikle telekomünikasyon projelerinin o ta- mamlanmak üzere olması sebebiyle büyük bir önem taşı maktadır. Her yıl tekrarlanan eksperler heyeti toplantıları şenel olarak iki veya üç gün kadar devam etmekte ve görüş- melerde, yıl içinde, CENTO memleketlerinin omuhtelit şehirlerinde toplanan uzman iktisatçı gruplarının hazırla- dıkları raporlar ve tavsiyelerin ışığı altında, CENTO Eko- nomik Kalkınma Programının tamamı incelenmektedir. Bu yılki toplantıda görüşülmesi kararlaştırılan konu- lar arasında, bölgenin kara, hava ve demiryolu ile lanması, liman tevsii, telekomünikasyon sistemleri, retin genişletilmesi, tarımsal kalkınma, ilimde işbirliği ve CENTO Teknik Yardım Programı kanalıyla eğitim kursları sağlanması konulan yer almaktadır. Bu yılki toplantıyı kısa bir konuşma yaparak CENTO Genel Sekreteri Dr. A.A. Khalatbary açtı. Khalatbary kı- saca şunları söyledi: — Bugün, Merkezi Andlaşma Teşkilâtı (Merkezinde başlayan Onikinci CENTO Ekonomi Eksperler toplantısınza katılan üye memleketlerin mümtaz temsilcilerine hoş gel- diniz demekle büyük bahtiyarlık duymaktayım.