18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

münasebetlerini kestiği Amerikan Devletler Teşkilâtına ve Birleşmiş Milletlere (o şikâyet etmiştir. Şu satırların yazıldığı sırada Ameri! Devletler Teşkilâtı meseleye el koymuş ve iki devlet arasındaki gerginliğin giderilmesi çarelerini aramaya başla- mış bulunuyordu. akat bulunacak geçici çözüm yolu ne olursa olsun, Pa- nama kendi kanalına sahip olamadık- ça, bu gibi çatışmaların sonu alınamı- yacaktır. Washington'u Orta Doğu Taçlılar ve taçsızlar Apptanın başında Kahirede, Nil kı yısındaki Hilton oteli ve onun he- men bitişiğindeki Arap Birliği merke- zi şimdiye kadar görülmemiş bir. top- luluğun buluşma yeri oldu. Orta Doğu- da ne kadar taçlı ve taçsız lider var- sa, aralarındaki bütün geçimsizlikleri, bir tarafa bırakmış bir araya toplan- mışlardı. Salonların birinde Mısır baş- kanı Nasır, uzun bir süredir kanlı bı- çaklı olduğu Ürdün Kralı Hüseyin ve Suudi/Arabistan Kralı Suud ile el sıkı- şıyor, diğerinde Pas Kralı Hasan, daha bundan üç ay kadar önce savaşa tu- tuştuğu Cezayirin lideri Bin Bella, ile konuşuyor, Irak Devlet Başkanı Ab- düsselâm Arif Irakın her an yutmaya hazırlandığı (oulak Kuveyt devletisin Şeyhi ile iftar sofrasında yanyana otu- ruyordu. Aralarındaki görüşler ve çı- karlar bu kadar birbirinden ayrıldığı halde, bu arap liderlerini bir araya ge- tiren şey, ortak düşmanları İ Söylenenlere bakılırsa, arap dü nın kodamanları, İsrailin Şeria nehri suları üzerindeki projelerini görüşmek ve bu suların İsrail tarafından kulla- nılmasını önleyecek bir ,çare bulmak için Kahirede buluşmuşlardır. Bilindiği gibi, İsrail ve Ürdün top- raklarından akarak Ölü:Denize dökü- len Şeria nehri, Suriye ile İsrail ara- sındaki Taberiye gölünden çıkar, u- zun bir süredir İsrail, kurak toprakla- rını sulamak ve Negef çölünü işlet- meye açabilmek için bu gölün suları- nı açacağı kanallara pompalamak ni- yetindedir. Bu takdirde Şeria nehrinin sularının azalacağını ve Ürdünün su- suz kalacağını bilen Arap devletleri bu projeye şiddetle karşı durmaktadırlar. İsrailde Ben Gurion ne zaman Taberiye gölünde çalışan is- railli işçilere Suriyeden ateş açılsa, ateşe ateşle karşılık verirdi. Fakat ye- rmi alan Eskol daha az şiddet taraf- taru, olduğu için geçen yaz meseleri. Birleşmiş Milletlere götürmüş ve Gü- işbaşındayken,. İbni Suüd Kaynayan kazan venlik Konseyi, Sovyetler Birliği, dı- şında, oybirliği ile Suriyeyi takbih et- miştir. Güvenlik Konseyinin bu tak- bihini kendisi için moral bir başarı Ve göl suları üzerindeki emelleri için de hukuki bir destek olarak karşılayan İs- rail, önümüzdeki yaz projelerini yürür- lüğe koymak istemektedir. Bitmeyen yâlel imdi araplar, İsrailin bu projeleri Ş yürürlüğe' koymasına engel olmak için ne yapabileceklerdir? Geçen ayın başında Kahirede toplanan, arap devlet leri kurmay başkanları, İsraile karşı bir askeri hareket imkânlarını gözden geçirmişler, fakat böyle birşeyin dü- şünülemiyeceği sonucuna varmışlardır. Mısır basınına göre bunun sebebi arap ordularının yetersizliği değil, (o Batılı devletlerin tutumudur. OAAl Ahramın yazdığına bakılırsa, Mısır ordusu, düş- manı kendi yurdunda canevinden vu- racak kadar kuvetlidir ama, Batılı dev- letler araya girip İsrailin tarafını tu- tacaklardır. Mısır basınında söylenen- ler ne olursa olsun, arapların bugün İsrail karşısında bir askeri başarı ka- zanmak şansı çok azdır ve bunu bü- tün arap devletleri gayet iyi bilmek- tedirler. Askeri bir hareket düşünülemeye- ceğine göre, eğer İsrail Taberiye gö- lünün sularını pompalamak fikrinde ısrar ederse, araplara bu konuda ya- pacak fazla birşey kalmıyor. Bütün ya- DÜNYADA OLUP BİTENLER pabilecekleri, ihtişamlı bir bildiri üs, İsraili bir kere daha suçlamaktan ö- teye gidemiyecektir. AKİS/21