18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Rıfat Öçten Beşinci kol kim? Bu toplantıda son derece sert bir ko- nuşma yapan Profesör Aydın o Yalçın Ekrem Alicanı korkaklıkla itham etti. Böylece iki taraflı politikası yüzünden Alican, kendi kampının adamlarından birini de kaybetmişti. Aynı yılın Ma- yıs ayında yapılan Genel Kurul top- lantısına Alican bir liste ile geldi ve gerekçe olarak da : "— Beraber çalışacağım arkadaşla- rımı kendim seçerim" dedi. Bu liste meselesi parti mensupları arasında günlerce devam eden bir fı- sıltı konusu oldu. Bu arada Sadık Pe- rinçek, Esat Kemâl Aybar gibi YTP. nin kuvvetli isimleri de öteden beri hayalini kurdukları bakanlık koltuğuna bir türlü oturamıyacaklarını anlamış- lar ve Ulaştırma Bakanlığı sırasındaki tutumuyla hayli popülarite yanaşmışlardı. Üçlüye bir süre da Aydın Yalçın katıldı ve bu grubun akıl hocalığını yapmağa başladı. Yaprak dökümü.. Rift Öçten ve Aydın Yalçının başını çektiği grupla, Alican taraftarları- nın arasındaki uçurum her geçen gün biraz daha derinleşerek İkinci Koalis on Hükümetinin çöküşüne (okadar sessiz bir şekilde davam etti. Bu ara- da Alican fırtınanın yaklaşmakta oldu- gunu hissediyor ve bu sebeple CHP ye; özellikle İsmet İnönüye sert (| çıkışlar AKİS/14 yapmak ihtiyacını duyuyordu. Ancak bu çıkışlarını İsayı da Musayı da da- rıltmamak amacıyla daha ileriye ogö- türemediğinden gene bütün şimşekleri üzerine çekmekteydi. Nihayet Üçüncü Koalisyon Hükümetinin kuruluşu sı- rasında gerginlik had safhaya vardı, Öçten ve arkadaşları CHP. ye güven oyu vermenin tamamen aleyhindeydi- ler. Güven oyunun verileceği gün Aydın Yalçın erkenden Parlâmentoya geldi. Rastladığı her milletvekilini bir o kö- şeye çekiyor ve Alican ne derse desin İnönüye güven oyu vermemesini söy- lüyordu. Rıfat Öçten ve diğer müfrit- ler de sıkı bir kulis faaliyetine giriş- mişlerdi. Ancak oylamadan sonra YT nin verdiği oylar anlaşılınca Yalçın ve Öçten grubunun ümidleri bir anda suya düştü. Artık ortada tek çıkar yol kalmıştı: İstifa etmek.. Ancak tek tük istifalar Alicanı ve dolayısiyle YTP yi yeteri kadar yıp- ratamıyacağından toplu olarak istifa fikri daha cazip görüldü. Ama bunun için de biraz daha beklemek gereki- yordu. Nihayet geçen haftanın orta- larında çarşamba günü hazırlıklar meyvesini verdi. Öçten-Yalçın grubu- nun militanlarından Halit Zarbun, e- linde 18 kişilik bir liste olduğu halde koridorlarda dolaşarak istifa edecek olanlardan imza toplamağa (o başladı. Öçten bu meselede perde arkasında kalmayı tercih etmiş, Zarbunu Öne sürmüştü. Ama istenen netice elde edilemedi en . Birara listedeki imzalar sanki istifalar gerçekleşmiş gibi o gazetecile- re bildirildiyse de haber kısa bir süre sonra yalanlandı. Bu arada listede im- zaları bulunanlar dahi (gazetecilerin sorularını : "— Henüz istifa etmedik" diyerek cevaplandırıyorlardı. Meselâ grup başkanlık Gİ ya kel Esat Kemâl Aybar — Görüyorsunuz ki ierimde oturu orum." dedi. Ama gazetecilerin isra rı üzerine dayanamıyarak baklayı o ağ- zından çıkardı "— İstifa etmedim, ama edeceğim İsmet Paşaya güven oyu veren bir par tide kalamam." O sırada içeriye Reşat Turhan ve Güner Sarısözen girmişlerdi. Aynı so- rular onlara da soruldu. Turhan bu soruları sükütla karşılarken, o Sarısö- zen amerikanvari bir hareketle oturdu. gu yazıhanenin üzerinde, afili hare- ketlerle elindeki cetvelle oynıyarak . allahi benim listede adım a lan yok. Ama istifa edeceğim. Anlamı yorum, birtakım arkadaşlar imza atıyorlar, soma da imzaları baş- kalarının cebindeyken, biz istifa etme- dik diyorlar" dedi. O gün ve o gece devam eden kesif bir kulis faaliyetinden sonra nihayet üstedeki 18 isimden 13 ünün imzaları toplanabilmişti. Ertesi günü saat 14.30 da yapılan bir basın toplantısıyla isti- falar açıklandı. Öçten ve Yalcın gene ikinci plânda kalmayı tercih etmişler, Zarbunu öne sürmüşlerdi . Ancak Yal- çın, İstifa mektubu okunurken daya- namıyor, sık sık Zarbunun Okuma hatalarım düzeltiyordu. Bir ara "ge- rekçe" kelimesini "gerçekçe" diye oku- du ve Yalçın da bermutad hatayı dü- zeltti. Ama bu düzeltme diğerleri gioi fısıltı şeklinde olmamış, Yalçının sesi biraz fazla yüksek çıkmıştı. Olaya baş ta gazeteciler olmak üzere, odayı dol- duran bütün AP - bu arada Turhan Bilgin, Sadi Pehlivanoğlu, Ferhat Nuri Yıldırım ile diğer bazı AP liler de bü yük bir ilgi ile toplantıyı izlemekteydi- ler - ve YTP. liler gülümsemeden ken dilerini alamadılar. Zarbundan sonra konuşan Rıfat Ççten politikadan çekilmeyi gil günü söyledi. Aydın Yalçın ise — İnandığım siyasi felsefeye göre Esat Kemal Aybar Sürüye katılan kur