18 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

18 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

SOSYAL HAYAT Moda Küçük elbiseye dönüş givzetek, sveter etek modası devam etmekle beraber bunlar artık ka- dın için klâsik pratik giyim şekli ol- muştur -, önümüzdeki mevsimde, bir süredir gözden kaybolmuş bulunan kü- çük-elbiseler gene sahneye çıkacak ve şık kadınların gardrobunda büyük bir yer işgal edecektir. oParisin şimdiden bahar kıyafetlerini hazırlayan hazır el- bisecileri Oo bu küçük-elbise modasını gerçekleştirmiş bulunmaktadırlar. Yal- nız bugünün küçük-elbisesi değişik bir mâna taşımalı ve kadının gardronu- na değişik ödevlerle girmektedir. Es- kiden bir küçük-elbise sadece bir kü- çük-elbise idi. Onu ancak sveter-etek giyilen bir yere giymek mümkün olur- du, yoksa yerini abiye elbiseye terke- d 1964 yılının küçük-elbisesi ise protokolda çok daha iddialı bir yer al- makta ve böylece giyim anlayışına da yenilik getirmektedir. Meselâ, dümdüz bir siyah küçük-el- bise bir iğne veya kolye ile nasıl kışın en şık yerlere gidebiliyorsa, vücuda ya- kın biçilmiş sade hatlı ve baharın mo- da, renklerinden veya tweed'den yapıl- mış bir küçük-elbise'de mevsimde, bir çiçek veya iğne ile, ufak bir teferruat ilâvesiyle, en şık yerlere gidebilecektir. Küçük-elbiselerin bazen küçücük kol- ları, bazen truvakar, bazen de uzun kolları vardır. Yakaları, çıkartılıp takı- Izcak şekilde, sonradan ilâve edilmiş- tir.. Böylece bir elbiseyi tek bir yaka- ya mahküm etme tehlikesi önlenmiş, ona çeşitli giyim yerleri sağlanmıştır. Fakat, hemen hemen her küçük-elbise- nin kanatlı küçük beyaz bir yakası var- dır ki bu, küçük-elbiseyi gençleştir- mektedir. Ayrıca, yerine göre kullanıl- makta, bazen de yerini kareli, renkli bir yakaya veya kolyelere, bir kolye-ya- kaya terketmektedir. Chanel tipi küçük- elbiseler Çbanel tipi tayyörler, yâni ince tefer- ruatlı tayyörler bu mevsim yerlerini kısmen Chanel tipi (o elbiselere bı- rakacaklardır. Bunlar bolero etkisi ve- ren ve önden Chanel tipi, biyeli ve pat- lı bir jaboya sahip olan sokak elbise- leridir. Bunlarla aynı zamanda hem bü- roya, hem de kokteyle gitmek müm- kün olacaktır. Gene, Chanel tipi bazı küçük-elbi- selerin, belden aşağıdaki kupları ve ka- paklı cepleri birer tayyör etkisi yap- maktadır. Genel olarak mevsimde gi- yilecek olan küçük-elbiseler belden di- kişsiz, vücuda yakın, torba biçiminde olup detaylarla süslüdür. Elbise vücu- da pensler veyakuplarla yapıştırılma- dan yaklaştırılmıştır. Yazlık küçük-elbiseler de birçok ha- zır elbisecilerin vitrininde şimdilik çok sade biçimler, fakat canlı ve çekici renklerle kendilerini göstermişlerdir. Yazlık (o küçük-elbiselerde - en önemli rolü kumaş oynamakta, kuptan ve te- ferruattan mümkün mertebe kaçınıl- Bu yılın moda elbiseleri Ucuza ve zarife doğru maktadır; Renkrenk renk sizgiler çoktur. Bunlar, ilk bakışta ço'az kumaştan çıkmış hissini vermekte, olan elbiseler- arpan değişiklik, bu kışın sade, fakat kadın vâri bir biçimle telâ- fi edilme yoluna gidilmiş olmasdır. Meselâ şifonlardan, çiçekli kumaşlar- dan yapılmış obazı küçük-elbiselerin kolları büzgülü olarak geçirilmiş, ve belleri de tam göğüs altından, kadın- vari bir kupla takılmıştır. Dernekler Bir Uzakdoğulu ayan Shao-Yu-Tin, kapaklı taslar- dan çaylarını içmeye çalışan zarif hanımlara baktı, gülümsedi: "— İşte bu, bizim çin çayımız" dedi. Hanımlar, açık renkli bu dekoratif çayı büyük bir merakla ve sıcak suyun içinde açılan yaprakları seyrederek iç- tiler. Olay, geçen hafta Cuma günü, Çin Büyük Elçiliği binasında geçti. Bir türk dostu olduğu uzun zamandır bilinen Çin Büyük Elçisinin eşi bayan Shao- Yu-Tin o gün, Üniversiteli Kadınlar Derneğinin üyelerini evine davet etmiş ve onlara Milliyetçi Çinin bütün özel- liklerini bir bir tanıtmıştı. Çin-mutfa- gının teferruatlı, ince, zarif yemekleri, çin çayı, köşelerde sergilenen çin eliş- leri, kostümler ve kumaşlar gerçekten çok deşiğik ve çok çekici idi. Hele çin hayatım ve Milliyetçi Çini (gösteren dokümanter film, misafirleri bir hayli büyülemiş ve onları biran için çok u- AKİS/27