12 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

12 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

GÖREVİMİZ edecektir. Burasını anlıyorum. Ama bize karşı söylenen söz, bizim iktidarımız zamanındaki partizanlık ithamla- rına dayanılarak bir mücadelenin açılmak istendiğinin ifadesidir. Meselenin bu şeklini okabul etmediğimiz gibi haksiz olarak böyle bir meselenin icat edilmesini bize karşı düşünülen bilmediğimiz tedbirlerin işareti olarak da önemle karşılamamız tabiidir. İlk anda başlayan Rad- yo Teşebbüsü çok uyarıcı olmuştur. Demek iki tarafsız idare ve partizanlık yapmamak taahhüdü üzerinde dikkatle durmakta her türlü haklı sebeplerimiz vardır. Yapılmış bir partizanlık varmış da, onu tamir ediyoruz bahanesini kullanıp açık partizanlığa teşebbüs etme oyunu hiç kim- seyi kandıramayacağı gibi bunun sahiplerini de hiç bir yere götürmeyecektir. Bütçe görüşmelerinde biz. Plâna dayanan kalkınma programının gerçekleşmesi için bütün tedbirlerde ısrar et- tik. Zaten son dört senelik, hususiyle son bir senelik ikti- darda Plânlama ve Reform konularını hükümetlerin te- mel görevi olarak ele almıştık. Son hükümet düşürülme- si çekişmelerinde de bu yüzden ciddi tartışmalar geçti. Hükümet programı görüşmelerinde plânlama anlayışında, tedbirlerinde ve uygulamasında aramızda ciddi fark ve ayrılık olduğu meydana çıkmıştır. Plânı, plân fikrini her parti kabul ettiğini söylüyor. Bu tutumun plânlama hu- susunda C.H.P. ile karşısında bulunan partiler arasında- ki farkları ve ayrılıkları azaltmadığı anlaşılmıştır. Demek ki bizim bundan sonraki siyasi hayatımızda da kalkınma meselesi ve onun planlanması keyfiyeti esaslı ayrılığımız olacaktır. Şimdiden, yani daha ilk sir yeni İkti- darın Plân hususunda başlıca mlusuyla sorumsuz, fakat sorumsuz olarak plânla ilgili a, şahsiye günkü Plânlama Teşkilâtı ve hesapl şısında vaziyet almışlardır. Tartışmayı bugün anlamamız henüz mümkün olmamaktadır. Sayın liderlerin, tashih etmek istedikleri hesaplarda da aynı rakkamı söylemedikleri görülme tedir Karşılarına aldıkları, plânlamanın aşın b içinde çalışan milletlerarası bir büyük uzmandır. rafsız ilim adamının Plânın müsbet yönleri hakkında ifade ettiği inançlar, karşımızdaki sayın siyaset adanda rının hoşuna gitmemiş bulunabilir. Hattâ haksız ve müş- kil mevkide de kalmış olabilirler. Ama korkarım ki hesap- lar üzerinde ihtilâf dış yardımlar meselesinde müsbet etki yapacak bir nitelikte olmayacaktır. — bei u- Hülâsa, Plan meselesinde İktidarla aramızda sorum- lular ve sorumsuzlar tarafından açılmış olan ciddi tar- tışma önemini ve genişliğini arttırarak devam etme is- tidadında görünüyor. Bizim kanaatimizce memleketin kal kınması Türkiyenin Il numaralı meselesidir ve bu ancak plânlı bir düzenle mümkün olabilir. Bunu millete anla- tabilmişizdir. Bu fikri yürütebilmek başlıca siyasi göre- vimizdir İktidarla aramızda açılmış olan bir artışına konusu da seçim güvenliğinin ancak dört partinin birleştiği bir AKİS, 12 MART 1965 İsmet İNÖNÜ ileri sürülmesidir. öyle bir prensibi kavramak, tabii düşünen insanların ln olamayacağı için o prensibin arkasında nelerin yat- tığını merak etmemek kabil değildir. Karamsar ihtimal- lere yer vermek istemiyorum. oÇünkü aklı başında bir insan için anormal arzuların mümkün görüleceğini zan- netmiyorum. koalisyonda mümkün olduğu fikrinin Şimdi bütün mülâhazalarımı bağlamak isterim. İkti- darla Muhalefet arasında bulunan görünür, görünmez meselelere, İktidar kanadının sorumlularının ve sorum- suzlarının sözlerinden çırakabildiğim kadar işaret ettim. Bu ortam içinde münasebetlerimizin zehirlenmeden kar- şılıklı devam etmesini hal için ve âti için memleket men- faati gereklerinden sayıyoruz. Bu uğurda iyi niyetle ça- tışmak kararındayız. Başarı hepimizin ve demokrasinin olacaktır.