March 12, 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

March 12, 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Başarısızlık sözü çok yıkıcı bir söz- dür. Çünkü hepimiz biliyoruz ki. birin- ci yılda Plân hedefleri aşıldı, ikinci yıl da bu hedeflerin biraz altında kalın- dı. Fakat gerek 1963 yılında Plân hedef lerini aşmanın, gerekse 1964 yılında bu- nun altında kalmanın başlıca sebebi, ta rm sektöründe meydana gelen olay- lardır. Tarım sektörünün bir özelliği, yıl — ipe göstermesidir. Eğer 1963-64 yıllarında tarım sektörü Planda a şekilde gelişmiş ol- saydı, kalkınma hızı her iki yılda da görülen dalgalanmalar tarım sektörü- nün normal özelliği ile açıklanabilir. Bu arada sunu da hatırlatayım ki, olmuştur. Hattâ şöyle birkaç yılı gözö- nünde tutacak olursak, bu kalkınma hızı yüzde 5'ın daha da altına iner. Bu bakımdan yüzde 6 'nın biraz üstündeki kalkınma hızı Türkiye için hiç de fana bir sonuç değildir. 1966 yılı programı- nın hazırlanması sırasında geçmiş yıl ların tecrübesinden de faydalanacağı- mız şüphesizdir. Yıllık programlar ya- pılırken daha önceki yıllarda yüzde 7nin altında kalınmışça, bu geri kal- manın kapatılıp kapatılmayacağını her yıla ait programda öngörmek gerekir Fakat şunu da belirtmek isterim ki, yüzde 7 ile yüzde 6,2 arasında pek bü- yük bir fark yoktur ve bu mesafe Plâ- nın temel hedeflerini sarsmadan ka- patılabilir." Bilim adamı ile politikacı Aslında, Tinbergen'in yukarda belir- tilen rakamların karşısında oldu- Sunu söyleyen Ürgüplü, Demirel ve A- lican da aynı şeyleri ileri sürmekte- dirler. Bunun sebeplerini MK için önce memleketimizde milli tahminlerinin yalnız Devlet istatistik Enstitüsü tarafından yapıldığını söyle- mekle işe başlamak gerekir. Devlet Plânlama Teşkilâtının kul- landığı milli gelir serisi ile Enstitü se- risi arasındaki mevcut farklılığın tek sebebi, 1958-61 yılları için iki kurulu- şun ayrı tahmin yapmış olmalarıdır. 1962 yılından bu yana ulaşılan gelişme hızları için ise ayn tahminler yoktur sadece pa İstağistik Enstitüsünün tahminleri vi Devlet İstatistik Enstitüsünün Kasım 1964 "deki tahminine göre gayrisafi milli hasıla, sabit fiyatlarla yüzde 3,9 artacaktır. Yıl sonunda ekonomik fa- aliyetlerde görülen hızlanma ve tarım sektörü üretimindeki bazı artışlarla bu hızın yüzde 4'ün bir miktar üstüne çık YURTTA OLUP BİTENLER ması beklenebilir. Bu alanda en Zor. tahminler Mart ayı sonunda yapılacak tır. Öte yandan, yine Kasım ayı geçici tahminlerine göre 1964 yılında cari fi- yatlarla gayrisafi milli hasıla (yüzde 56 artacaktır. Prof. Tinbergen, geçen hafta Cuma günü yaptığı basın toplantısında, ga-, zetecilerin sorduğu bir soruya verdiği cevapta, gerek az gerekse yıla- rında ulaşılan yüzde 7.55 ve yüzde, 4'lük gelişme ai hava lam et- ikisinde kalan tarım sektörünün önem- li bir rol oynadığını ifade etti. Tinber- gen'e göre her iki yılda da tarım, sek töründeki gelişme hızı Plânda öngö- saydı -ki bu artı; ç 1964'de ise yüzde 16. kadar olmuştur- bu yıllarda gelişme hızları, yüzde 62 çevresinde olurdu. Bu, küçümsenme- mesi gereken bir sonuçtur. Görüldüğü gibi, Prof. (o Tinbergen, lememiş, sadece tarım sektörü dışın- daki gelişme hızını değerlendirmeye çalışmış bulunmaktadır. Proj sörün sözlerini halk oyuna değişik şe- kilde aksettirmeyi o çıkarlarına uygun bulanlar, haftanın başından beri zihin- leri karıştırmakta devam etmektedirler. AKİS, 12 MART 1965 (AKİS: 1660)