12 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

12 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER Kulağa Küpe Hain! Profesör o Tinbergen Plânın tat bikatını övdü- Ah, o Tinbergen! Siz Tin- bergeni bilir misiniz? O ne hın- zırdır, o ne koyu İsmet Paşa- cıdır, ne kızıl, gomünisttir, o! man saatler 21.45'i gösteriyordu. Her zaman olduğu gibi, kendisine ilkin ka- rakaplı bir defter uzatıldı. Defterde, Başdanışmana DPT içindeki çalışma programı, kimlerle temas edeceği ve hangi konular hakkında kendisine danı şılacağı belirtilmekateydi. Çalışma prog ramı çok önceden hazırlanmış olduğu için, Tinbergen Türkiyeye ayak basar basmaz kendisine derhal meseleler ö- zet halinde verildi ve böylece, ikinci Beş Yıllık Plân çalışmalarına Esenbo- ga - Ankara yolunda otomobilde baş- lanmış oldu. Ertesi gün saat 9'da DPT'nda yapı- lan toplantılarla Tinbergen, ikinci Kal kınma Plânı hazırlıklarına, bütün il- gili uzmanlarla başladı. Bu arada, ye- ni Hükümet hakkındaki görüşleri de merak edilen? Başdanışmana bu konu- da sorular yöneltildi. Ancak Tinbergen' in hiç de böyle meselelere girmek iste- mediği anlaşıldı. Profesör sadece. Baş- bakan yardımcısı o Demireli, Devlet Plânlama Teşkilâtında askerliğini ya- parken tanıdığını ve bundan memnun olduğunu bir nezaket kaidesi olarak a- çıklamakla yetindi. Ertesi gün yaptığı basın toplantısının başında da, kendi- sine yeni Hükümetle ilgili soru so- rulmamasını, kendisinin sadece bir tek nisyen olduğunu ve Türkiyenin iç me selelerine ait konuşmalar yapmak is- temediğini bildirdi Cumartesi sabahı uçakla Esenboğadan ayrılmadan önce de Devlet Plânlama Teşkilâtında yap- tığı çalışmalardan duyduğu memnuni- yeti belirtti. Ancak, Tinbergen'in bu zi yaretinin tepkisi, haftanın başlarında kendisini gösterdi. Güneş ve balçık YTP Lideri Ekrem Alican, Başbakan Ürgüplüye yaptığı bir ziyaretten dönerken. Başbakanlık kapısında ga- zetecilerin şu sorusu ile karşlaştı: "— Plânlama Uzmanı Tinbergen, 1963-64 kalkınma hızının yüzde 6.2 ol- duğunu söyledi. Siz ne dersiniz?" Prof. Tinbergen basın toplantısında “Sen Hökmet Başbakan Yardımcısı Demirel ise bu hızın yüzde 39 olduğuna daha önce a- çıklamış bulunuyordu. (Bak: "Hükü- met") Alican, kendine olan güvenini belirten bir kesinlikle, pu hızın yüzde, 5.8 olduğunu söyledi vı "— Bunun, sabit fiyatlarla tekabül ettiği kalkınma hızının yüzde 3 ci- varında olduğu kanaatindeyim. Ger- çek durum budur" demeyi de unutma dı. Gazetecilerin sorularına karşı Baş bakan ipi Hayrı Ürgüplü is " e rakkamlar aldim, uz- m amaca Gerçek rakkam 62 mi, yoksa 39 mu, o zaman öğre- neceğiz" şeklinde konuştu Böylece, Başbakan Ürgüplünün, Yar misin, be adam” dımcısı Demirelin ve YIP Genel Baş- kanı Alicanın görüşleriyle Prof. Tin- bergen'in görüşü arasında büyük bir fark varmış gibi bir durum ortaya çı- kıyordu. Bu bir siyaset oyunu mu, yok sa İnönüye, sözüm ona, gözdağı mıy- dı? Zihinleri meşgul eden soru bu oldu Halbuki Tinbergenin siyasi oyun- lardan tamamen uzak bir uzman oldu- Şu unutulmaktadır. Bugüne kadar ya- pılan çalışmalar ve bunlardan alınan sonuçlar da kaale alınmıyor demektir. Prof. Tinbergen Devlet Plânlama Teşkilâtında yaptığı basın toplantısın- da şöyle konuştu " —Her şeyden evvel, birinci 5 Yıl- lık Plânın uygulanmasında başarısız- lığın bulunduğundan obahsetmemeli. AKİS, 12 MART 1963