12 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER olan türk dış politikasının aynı isti- kameti muhafaza edeceğidir. Ürgüplü milli menfaat olmadığını anla- mışlardır. Ancak bu tutum bilhassa A.P. için- de tepki yaratmaktan geri (kalmadı. Çankaya Köşkü sakinlerinden sayılıp da bizim Sovyetlerle | ilişkilerimizden memnun olmayanlar da kurdukları ye ni hükümet karşısında ilk hayal su- kutuna Işıkın gazetecilere söyledikle- rini ll okuduklarında uğradılar. Öyle A.P. İnönü Hükümetini "mem leketi Sri kucağına atmak"la suç lamamış mıydı? Şimdi kendi Dışişleri Bakanları bu ilişkilerin hattâ daha da kuvwvetleneceğini ve Türkiyenin Rus- yadan yardım alacağını (o söylüyordu. Buna mukabil Işık, Kıbrıs konusunda Amerikanın tutumundan kendisinin. İnönüden daha memnun olmadığını da belirtti. Hattâ Amerikaya çatmak- tan kendini alamadı ve bu konuda bi- zim Amerikanın izinden gitmemiz için sebep bulunmadığını söyledi. Bu söz- leri söylerken Işık Amerikanın hâlâ Kıb rıs için Enosisi düşünmekte devam et- tiğini biliyor, Rusyanın kabul ettiği Federasyondan bizi vazgeçirmek için telkinlerden haberdar bulunuyordu. Halbuki Gromikonun Federasyon le- hinde açık vaziyet almasından bu ya- na Enosis fiilen iflâs etmiştir ve onu Amerika bile kurtaramayacaktır. Yunanlılar için bir ihtimal A.P. çe- kirdekli yeni hükümetin o Sovyetlerle bozuşması. Sovyetlerin Federasyon le- hindeki tutumlarından vazgeçmesi, bi- bule zorlamasıydı. Fakat çok şartlı bu tertip netice overmişe hiç benzeme- mektedir. Türkiyede hem milli basiret, hem de umumi efkârın kuvveti "key - man"leri hezimete uğratmıştır. Adadaki tertipler Kıbrıstaki duruma gelince; (Kıbrıs rumları geçen haftanın sonunda Lefkoşe havaalanı yakınlarındaki in- giliz hava kuvvetlerine ait eski bara- kaları işgal etmişlerdir. Şu satırların yazıldığı sırada gelen haberler de ge- ne Kıbrıs rumlarının Lefkoşe dolayla- rına ağır silâhlar aktarmakla meşgul olduklarını göstermektedir. e Anlaşılan rumlar Güvenlik Konseyinin Kıbrısa ilgili görüşmeleri başlamadan ve ara- bulucu Plaza'nın raporu açıklan dan önce Adadaki, fiili üstünlüklerini daha da kuwetlendirmek istemekte- dirler. Fakat unuttukları bir nokta Adalet Bakanı Baran konuşuyor Bir çuval incire ne oldu ! var: Türkiye, dün olduğu gibi bugün de hiçbir olup. - bittiye pabuç bırak- mak niyetinde değildir . Hükümet Yanlışlıklar komedyası AP Genel Başkanı ve Başbakan Yar- dımcısı Süleyman Demirel, gazete- cilerin sorusuna: — Hayır!" cevabını verdi. Soru, Devlet Plânlama Teşkilâtı Başdanışmanı Prof. Tinbergen'in 1963 ve 1964 yılları Plân uygulamasının Türkiyede sağladığı gerçek gelişme hı- zının yüzde 6.2 olduğu yolundaki açık- laması ile ilgiliydi- Demirel itirazını gazetecilere şöyle izah etti: "— Kalkınma hızı yüzde 3.9'dur. Bundan iyi gerçek mi olur?" Başbakan Yardımcısı o Demirel ile -muhtemelen bu konu üzerinde- yap- tığı görüşmeden çıkan YIP Genel Baş kanı Ekrem Alican da ortağının görü- şünü destekledi ve: "— Tinbergen Hükümetten daha mı iyi biliyor?" dedi ve geçmiş yıllara mü teveccih kötümserliği daha da ileri gö türerek, 963-64 yıllarına ait kalkınma hızının yüzde 3 olduğunu ileri sürdü! Alicanın Plân hedeflerine dair nedense allerjisi vardır. İnönü Hükümetindey- ken bu teşkilâtın sorumlusu olduğu za manlar dahi hem karamsarlığı tercih etmiş, ancak sonda bir güzel "bozum" olmuştur. Bu sefer, anlaşılan, şansını yeniden denemektedir. Başbakan Suat Hayri m ise bu konuda ihtiyatlı davranm gun bulmuştu. Meseleyi ilgililere SO- AKİS, 12 MART 1965