19 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

19 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

yeni işçi haklarının meydana getirdiği ortama rağmen 10 saat, 12 saat ve hattâ 16 saat çalışır olmuştur. Gerekli gıdadan yoksun, hafta tatili yapmadan, günde ortalama 11-12 lira gündelikle, üstelik fazla mesai ücreti almadan, yer altında 12, 13, hattâ 16 saate kadar çalışmak!. EKİ yöneticileri bu usülle 1964 yılı bilançosunu -40 milyon liralık zam yükünü karşıladıkları gibi. 30 mu yon lira ei kapatmışlardır. Görüldüğü gibi amaç, "sadece ve sa dece kömür"dür! Metod, enflâsyon bânknotları ile işçiye zam verilen 1960 öncesi metodundan -esas itibariyle- hiç de farklı değildir. - Anayasasında “sosyal devlet" yazan bir ülkede böyle bir olay inanılır bir şey değildir. İbret vesikası Ama hakikattir... Zonguldak Si rından bir ay kadar önce, havzada bu uygulamadan doğan iin ran, Üzülmez bölgesinde çalışan Çeke- nez, Tellioğlu ve Hacı Musa köylerin- deki işçiler, tarafından dile getirilmiş- çalıştırıldıklarını irmişler, oduru- mun tahkikini istemişler ve işlerini ter ketmişlerdir. Sendikanın Bölge Çalış- ma Müdürlüğüne yaptığı müracaat ü- zerine, Bölge Çalışma Müdürlüğüne bağlı bir maden mühendisi müfettiş o- larak durumu incelemiş ve yeraltı iş- çilerinin kanunlar hilâfına fazla çalış- tırıldıklarını tevsik eden bir rapor dü- zenlemiştir. Çalışma Bakanlığına gön- derilen raporun âkibeti meçhuldür. An cak, Ereğli Kömürleri İşletmesinin, du rumun resmen tesbit edildiğini bilme- sine rağmen, şikâyet sahibi oÇekenez köyü işçilerine verdiği cevap bir ibret vesikasıdır. İstatistik şefi Raif Ertam ile Teknik muavin Saim Yurdâkoşun imzalarını taşıyan 7012 sayılı resmi ce vap aynen şöyledir: "3/3/1965 tarihli dilekçenize cevap- tr: Müessesemizin işyerlerinde, işçilere verilen iş, hi zaman 8 saatte bit- miyecek nitelikte değildir. Aksayan du rumların giderilmesine ve tekerrür et- memesine azami ihtimam gösterilmek- tedir. Memleketin süratle kalkınması icabeden bu devirde işçimizden de â- zami randıman almak bir mecburiyet- tir. Çekenez köyünün çalıştığı Üzül- mez bölgesinde daha yüzlerce işçinin verilen işi zamanında yapması bir ha- kikattir. Hal böyle iken, köyünüz işçi- lerinin kötü niyetli kişiler tarafından kışkırtılarak işlerini terketmeleri va- tanseverlikleri ve iş ahlâkları bakımın AKİS, 19 MART 1965 dan camiamızda menfi tesir- uyandır- mıştır. Başka bir bölgeye nâkillerine ihtiyaç bulunmadığından Çekenez kö- yünün yine Üzülmez bölgesinde işbaşı yapmasını, tavsiye ederiz." Öteyandan Kozlu Bölge Müdürü Akif Dicle, kazmacı işçilerin 14-16 -sa- ate kadar çalışmak Oo mecburiyetinde kaldıkları durumların Oomevcudiyetini AKİS muhabirinin soruları (o üzerine doğrulamıştır. Bu resmi yazıda İşletme yalan söy- lemekte, tahammül edemiyerek işi bı- rakanların vatansever (oolmadıklarını, iş ahlâkına sahip bulunmadıklarını ve YURTTA OLUP BİTENLER Zonguldak işçisini koyuna benzetmek cahillikten de öte bir gi İlle de bir tahlil yapmak gerekiyo bu iş- çiyi köşeye sıkıştırılmış kediye benzet- mek dahi doğrudur. Çünkü maden iş- çisi tahammülünün sonuna geldiğini hissetmekte, fakat bunun sebebini iyi- ce bilememekti edir. u yüzdendir ki, "liyakat zammının adaletsiz dağıtıldığı", yalanlardan men faat uman kişiler tarafından kulağı- na fısıldandığında, bütün sebebin bu olduğunu sanarak, yumruklarını sıkıp hamle etmiştir. Kendisine "yaptığın grevdir" denilince inanmış işi bırakı- Grevciler dinleniyorlar Tedhişten kötü niyetli kişilerin (o kışkırtmalarına uyduklarını rahatça iddia etmektedir; Ve üstelik bu yazının tarihi 9 Mart 1965'tir! Yani olayların başlangıcından sadece bir gün önce... Zonguldak havzasındaki kömür iş- çisi gerçekten tahammülünün sonuna gelmiştir. Bu işçilerin ç çoğu, tahammül lerinin niçin tükendiğini iyice anlıya- mamaktadır. Bu durumu Zonguldağın deki uçuruma atlarsa, o da âtlar. Yok- sa kendisi isyan etmez" diyerek izah et meye kalkmaktadırlar. Oysa, şu anda sonra tÂviz vermiş, Alpdündarın dağıttığı dehşe- tengiz beyannamelere kanmıştır. Tah- riklere âlet olmuş kendisine doğruyu anlatmak isteyenlere hücum etmiş, si lâhların patlamasına, can kaybına se- bep olmuştur. Allanın günü ocakta kür für yediği-mühendisi yakalayınca linç etmek istemiştir. Kendisinden uzak i- darecileri tahammülsüzlüğünün tek se bebi sanmış ve mühendis avına çık- mıştır Sebep üzerine varyasyonlar Olayların meydana gelmesinde tahrık- ve tertip olduğu iddiası adli ma- kamlarca incelenmektedir, İş tahkikat safhasındadır, Zonguldak Savcılığı bu- 11