19 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

19 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

SOSYAL HAYAT Hemşireler Hastanın en yakını Gülsevim (o Güvenoğlu, kendisini merak la dinleyen gençkızlara gülümsedi, sonra inançlı bir sesle konuşmasına de- vam etti: "-- Enim olun, burada yaptığınız iş çok önemli bir iştir. Hasta, doktorla ancak belirli zamanda temas halinde- dir. Halbuki (o hemşireler ve hemşire yardımcıları her an onunla beraber- dirler. Bir küçük, ihtimal, bir dik- katsizlik ve ilgisizlik, hastanın haya- tına mal olabilir, onun iyileşmesini geciktir o maneviyatını bozar. Dikkat- li bir hemşire yardımcısı, hastanın her an iyileşmesine yardımcıdır. Onu incit meden. sarsmadan, çarşaflarını değış- tirir, bu arada maneviyatını düzelte- cek birkaç söz eder, çok yorgunsa, hiç olmazsa hastaya gülümser. Emin olun. bu meslek güzel ve iftihar edilecek bir meslektir." Olay, geride bıraktığımız hafta için de Ankara Yüksek İhtisas Hâstahane- sinin en ait katındaki Yardımcı Hem şire Okulunda geçti. Öğrenci gençkız- lar, az önce, uygulama odasında, has- tayı sarsmadan çarşaflarını değiştir- mesini öğrenmişlerdi. Biraz sonra bu modern ve iç açıcı hastahanenin muhtelif kliniklerine (o dağılacaklar ve öğrendiklerini hastalara uygulayacak- tardı. Başhemşire Gülsevim Güvenoglu, her zamanki gibi onlara mesleki tel- kinlerde bulunuyordu. Çocuklar tam dağılıyorlardı Ni » Baş hemşire birden tekrar sözü al — Biletleri temin ettik. Yarın ge- ce de tiyatroya hazırlanın" dedi. Başhemşirenin sözleri sevinç çığlık- ları ile karşılandı. Çocuklar merdiven- leri daha hafif adımlarla çıkmaya baş- ladılar. Siyah saçlı, güleryüzlü çok genç Başhemşire, yanındaki AKİS mu- habiri ile bir süre, larında dolaştı. tak oda- Yatakları enli Bütün komodinlerin üstünde işlemeli örtüler, vazolar ve muhakkak bir fo- toğraf vardı: Kimisi başucuna uzaktaki bir yakınının, kimisi de sevdiği bir ar- tistin veya şarkıcının resmini koymuş- tu. Dinlenme odalarında rahat koltuk- lar, şık bir radyo-pikap takımı ve yeşil- lik göze çarpıyordu. Ayrıca bir de kütüp haneleri vardı. Güvenoğlu AKİS muhabirine dön- Üü: — İyi çalışabilmeleri ve iyi yeti- şebilmeleri için mutlu olmaları şarttır. Bunun için öğrencilerin okul dışı ya- şayışları da tarafımızdan düzenlenir. Öğrencilerin boş zamanlarının faydalı şekilde değerlendirilmesi başlıca kaygu muzdur. Ayda bir defa, muhakkak ti- yatroya ve imkân oldukça da sinema- ya götürürüz. Onlara yardımcı olmaya, onlarla arkadaşlık etmeye çalışırız" dedi Yardımcı hemşireler Bütün dünyada olduğu gibi Türkiye? de de yardımcı ohemşireye büyük bir ihtiyaç vardır. Yardımcı hemşire, ilkokul öğreniminden sonra hastahane lerde iki yıllıik tatbiki ve nazari bir e- gitime tâbi tutulur ve yetişmiş olarak, yetkili olarak göreve başlar. Bütün, dün yada hemşire yardımcısı adayları, bu- lundukları hastahanelerde, kontrol al- tında ve derece derece sorumluluk a- lırlar. Bizim hastabakıcı dediğimiz ve aslında hasta bakımına ait hiçbir şey bilmeyen işçiler böylece (o hastalardan uzak tutulur, yalnızca temizlik işleriy- le meşgul olurlar. e veli hemşire a- dayı, dünyanın her rinde sıkı bir eğitime tâbidir. Çalıştığı hastahanede, pette topluma faydalıdır. Memleketimizde hemşirelik tahsili ortaokuldan sonra dört yıldır. Hemşi- reler bundan sonra Gevher Nesibs gibi ihtisas okullarında ayrıca olgunlaşma imkânına sahiptirler. Florence Nigt- hinghale veya Hacettepe Yüksek Hem- şire Okulu gibi okullar ise lise mezun- larını alırlar. Görülüyor ki hemşirelik oldukça uzun bir öğrenimi gerektirmek tedir ve hemşire, yüksek hemşire sınıfı yanında bir yardımcı hemşire sınıfına kuwvetle ihtiyaç vardır. Ancak bu yar- dımcı hemşirelerin, oldukça büyük so- rumlulukları (alabilecek kadar bilgili yetiştirilmeleri de şartıtır. o Türkiyede doktor sayısı 11 bin 124 iken. Sağlık Bakanlığında görevli (o hemşire sayısı ancak 2 bin 529'dur, Bu gerçek, iyi ye- tişmiş hemşire yardımcısının önemini bütün gücü ile meydana çıkarmaktadır. AKİS, 19 MART 1965