19 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

19 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

lınacak sonuçları merakla bekliyordu. Belediye seçimlerinin o sonuçlarını en çok merak edenler hiç şüphesiz si- yasi partiler, bu arada da Başkan De Gaulie'ün UNR partisiydi. Bu parti, belediye seçimlerinin O çoğunlukla sol kanat lehine çıktığını bildiği için, işin başındanberi bunların önemini küçüm semeye çalışmıştı. UNR idarecilerine göre, belediye seçimleri siyasetdışı ve esas itibariyle mahalli ve bölge men- faatlerini gözetme gereken bir kamu yoklamasıydı. Bu bakımdan, alınacak sonuçlara öyle büyük anlamlar veril- memeliydi. Ancak, UNR idarecilerinin söyledikleriyle yaptıkları pek birbiri- ne uymadı. Hükümet üyelerinin hemen hemen üçte birine yakını, doğup bü- yüdükleri, yaşadıkları bölgelerdeki be- lediye meclislerine adaylıklarını koy- dular. Bizzat Başbakan Pompidou bi- le, bir mülkünün bulunduğu Cajarc'da belediye eos adayıydı. Üstelik, se- m propagandası sona erdiği bir sırada televizyona çıkarak halkı UNR e oy vermeye çağırdı. Geçen Pazar günü yapılan belediye seçimlerinin bir başka özelliği de. bu seçimlerin yeni bir kanuna göre yapıl- mış olmasıdır. Bu kanuna göre, iki türlü çoğunluk esasına dayanan se- çimde, nüfusu 30 binden fazla olan belediye bölgelerinde seçmenin liste ü- zerinde oynamaya hakkı yoktur ve birinci turdan sonra listelerde herhan- gi bir değişiklik yapmak da mümkün değildir. Bu kayıtlamalar, nüfusu 30 bini aşmayan belediyelerde, nüfus a- zaldığı ölçüde hafiflemektedir. Bu ye- 20 n: kanunla getirilen bloke liste siste- mi, büyük şehirlerde, mahallin siyasi sorumlularını en şanslı listeyi düzen- leyebilmek için bazı anlaşmalara sev- ketmiştir. Meselâ Lion şehrinde Bele- diye Başkanı Pradel, aşırı sağcılar a- rasında varılan anlaşmalarla yeniden Parise yalistlerle komünistler birleşmişler ve kendi adaylarını seçtirmeyi başarmış- lardır. Buna karşılık, bazı bölgelerde, sos yalistler komünistlerle (o birleşmekten kaçınmışlardır. Meselâ, o Marsilyanın sosyalist Belediye Başkanı Gaston De- ferre -aynı zamanda bu yılın sonlarına doğru yapılacak başkanlık seçimlerin- de De Gaulle'ün karşısındaki tek cid- di adaydır-, halkın UNR ile komünist- ler arasında bir seçim yapmak zorunda bırakılmaması gerektiğini ileri sürerek komünistlerle işbirliği yapmaktan ka- DÜNYADA OLUP BİTENLER çınmıştır. Ancak alınan ilk haberler, Deferre'in bu düşüncesinin doğru çık- madığını göstermektedir. Marsilya Be- lediye Başkanının solla işbirliği yapa- cağı yerde bazı ufak merkez partile- riyle anlaşmasını hoş karşılamayan bazı sosyalistler, komünistlerle birleşe rek, Deferre'in ilk turda seçilmek için gerekli oyu toplamasına engel olmuş- lardır. Anlaşılan, Deferre önümüzdeki Pazar günü yapılacak ikinci tura da katılmak zorunda kalacaktır. Belediye seçimlerinden alınan ilk sonuçlara bakarak, fransız halkının hiç değilse mahalli kademede hâlâ çok partili sistemi desteklediği söylenebi- lir. De Gaulle'ün Fransız Meclisine ol- duğu gibi belediye meclislerine de az, fakat büyük partili, mütecanis ve iş görebilecek kuvvette bir düzen getir- mek amacıyla çıkardığı yeni seçim ka- nunu bu amacı sağlamaya yetmemiş- tir. (Basın A: 1454) — 178) AKİS, 19 MART1965