19 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

19 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

TİYATRO İstanbul Muhsin Ertuğrula armağan: İstanbullular elli yıllık bir tiyatro- ya sahibolmanın sevincini kutlar- larken, kendilerini temsil etmek ve şehrin güzel sanatlar alanındaki ih- tiyaçları ve gelişmeleriyle de ilgilen- mek üzere seçtikleri Belediye Mec- lisi de, doğrusu, kendisine düşeni yapmaktan geri kalmadı. İstanbul gibi en eski bir kültür ve medeniyet merkezimize bu elli yıllık şehir Ti- yatrosunu kazandırmış, bütün öm- rünü bu uğurda harcamış olan baş- rejisör Muhsin Ertuğrula, yeni ku- şaklara örnek olacak bir armağan verdi. Öyle güzel bir armağan ki, a a anmağa imkân yoktu Muhsin Ertuğrula verilen bu o- lanağüstü armağan nedir, bilir mi- siniz? Ellibeş yıllık sanat hizmeti- nin, hatta -bizim gibi tiyatroda hay- li geri kalmış bir memleket için - öncülüğünün karşılığı olarak Şehir Tiyatrolarından birine onun adını vermek mi? Hayır!.. Yoksa, elli yıl önce "Çürük Temel" temsiliyle baş- lıyan bu sanat hareketine beşiklik etmiş olan Tepebaşı Tiyatrosunun fuayyesindeki köşelerden birine, tö- renle, küçük bir büstünü dikmek, al- tına da: "Bu tiyatronun gerçek ku- rucusu" diye bir plâka yerleştirmek mi? Hayır!.. Yoksa, yetmiş küsur ya- şında, oturduğu evle Tiyatrodan al- dığı -bir aktör aylığını oOaşmıyan- mütevazi Başrejisörlük ( aylığından - ve kitaplarından - başka maddi var- lığı ve bir geliri olmıyan Muhsin Ertuğrula parlak bir jübile düzen- leyip, yaşlılık yıllarını huzur içinde geçirme imkânını sağlamak mı? Ha- yır!.. Yoksa, yoksa, İstanbul şehri- ne ettiği büyük hizmetlerden dolayı Şehir Meclisi kararıyla, yaşadığı sü- rece Muhsin Ertuğrula yüksek bir aylık bağlamak mı? Hayır, hayır!.. Bilemediniz! Muhsin Ertuğrulun Başrejisörlük kadrosunu kaldırmak ve onu - bunca hizmetten ve bu yaş- tan sonra- açıkta bırakmak... Yâni, ekmek parasını da elinden almak!.. İstanbullular adına yapılan bu nankörlüğü tiyatrosever ve kaadir- bilir İstanbullular, hele "Kral Lea- re"i Muhsin Ertuğruldan seyretmiş kuşaklar, o elbette affetmiyecekler- dir. 34 Oraloğlu Tiyatrosunda "Kralın Kısrağı" Yarışı kazandı... Oyun : "Kralın Kısrağı" ("La Juraent du Roi"); komedi, 3 perde. Yazan : Jean Canolle. Çeviren : Asude Zeybekoğlu. Tiyatro : Oraloğlu Tiyatrosu. Sahneye koyan : Lâle Oraloğlu. Dekor : Lütfi Akad. Kostüm : Lâle Oraloğlu. Oynayanlar : İhsan Yüce (VIII. Henry), Yağız Tanlı (Wriotestley), Erdoğan Tuncel (Godralve), Gürdal Onur (Crormwell), İsmet Barlas (Norfolk Dükası), Abdülkadir Günyaz (Cranmer), Melih Lâçinkayâ. (Holbein), Metin Tekin (Şansölye), Lâle Oraloğlu (Anna von Cleve), Venüs Biriz (Catherine Howard) v.s. Konu : İngiliz tarihinin renkli bir çağı ve o çağa Mi a -garip, şarklı hükümdarlar kadar da kadın düşkünü- ünlü iii enry, fransız yazarın nükteli fırçasıyla ilginç bir tablo halinde beli- riyor. Ama bu tablonun daha yönü, beşeri yönüdür: poli- tik zorunluklarla evlendiği - ve bir, türlü ısınamadığı - Alman Prenses; Anna von Cleve'in, bu açıdan önplâna çıkan portresi. Politik hava yu- muşayınca Kralın boşadığı ve "kızkardeşi" ilân ettirdiği bu uzun boy- lu kısrak", safkan bir kısraktır. O gururlu ve kaba "haşmetlü'ya gü- zel bir insanlık dersi veriyor. Beğendiğim : Dekor ve kostüm yönünden olduğu kadar sahne dü- zeni yönünden de oldukça geniş imkânlar isteyen bu tatlı oyuna, o daracık sahnede, Lâle Oraloğlunun - kendi çizdiği zevkli kostümler içinde- yermeği başardığı akıcılık, inandırıcılık. Lütfi pek az- malzemeyle yaratmayı başardığı saray havası. Lâle Oraloğlu- nun -gerekli olmasa da hoşa giden bir- alman şivesiyle- Kraliçeye ka- zandırdığı çekici yüz. İhsan Yücenin -" yönü zayıf kalmakla-be- raber- çok sevimli VIII. Henry'si. Yağız Tanlının Wriotestley'de, Me- lih Lâçinkayanın ünlü ressam Holbein'da, Venüs Birizin Catherine Howard'da özenli oyunları. Beğenemediğim : Öbür rollerdeki sanatçıların, oyunun "ensemble" halinde gelişmesine ve dengesini bulmasına imkân vermeyen yeter- sizlikleri. Sonuç : Buna rağmen zevkle seyredilen güzel, zarif bir komedi. Lütfi AY 19 Mart 1966