12 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

12 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 12 Kıymetli kitap Eski kitaplarığ kıymetli olduğu malümdur. Fakat bu hafta, Lon- 'diada yapilan "Bö satışta, zaine- dersek kıymet #ekoru kırılmıştır. . Miltonun sekizer musralık*166 manzumesi müzayedeye çıkarıl- muş ve bu eser bir kolleksiyon me yaklısının üstünde kalmıştır. Kaça kalmış biliyor musunuz? 7200 li- raya. Yani 1 milyön franga, yani bizim paramızla aşağı yakarı 80 bin liraya, Sehakespearenin 1623 te basi- lan bir eseri de, bizim paramızla, aşağı yukarı 40 bin liraya satıl maştir, En eski gazete Dünyanın en eski gazetesi, Çin- 'de çıkan «Peking Bach» gazetesi- dir. Bu gazete 430 senesinde, haf- tada bir defa intişar etmeğe baş- lamış ve 1799 senesine kadar haf- talık intişar etmiştir. 1799 dan sonra gündelik olmuş ve 1907 se- nesine kadar gündelik intişar et miş, sonra kapanmış, 1913 te tek- rar intişara başlamıştır. Elân inti- şar etmektedir. Almanyada Geçen hafta AL azla hayat sürdüklerini Fakat onlar da, Hitleri verdi- tatmamakla itham ediyorlar. Her halde Almanya, son günlerde fena bir vaziyettedir . “VVELZAMAN İİ Clin Karamanlar Tamregler var. ür. Onla yal hil Givel zaman ade Keme ar da, Nez vadi Tee Tin başlangıcında Viktorniyanza gölü vardır. Bü gölün sularının kola İskenderiye Nili denir ve Nilin memba addolunur. 640.000 kilometre mürabbat gölde, Nil sayesinde 33.200 kilo- metre murabbal bir saha ek mektedir. Her sene 20 baziranda, fellâh- lar nokta bekl lerler. O gün bay- ramdır. Sular gel- 'meğe başlar. E velâ yeşilimsi ge- lir,sonra kırmızı” laşır, Kanallar, her tarafı sular, Sonbahar müddetince arazi su- laktır. Eylüle kadar devam eder, nihayet eylülde sular çekilmeğe başlar, Araziyi mümbitleştirmesi için, suların 7-8 metreye yükselmesi lâ- zımdır. Bundan aşağısı kuraklık sayılır ve kıtlık baş gösteri İşte, suların bu miktar yüksel mesini temin için, bentler, su te- razileri yapılmıştı İlk bent pek tabii oalrak çok iptidaidi. Fakat on dokuzuncu asırda çok islah:edildi ve yirminci asırda mükemmelleştirili. İlk bent Kahirede yapıldı. Bu bendi Fransızlar yaptılar. 1881 den sorika 'her yere hâkim olan İngilizler, külün bentlerin 16- lahına başladılar. Halfada yaptık | ları bent 1 milyar metre mikâbi su alabiliyor. O zaman (1898-1902) bu bent | 3 milyon ingiliz lirasına maloldu, fakat pamuk zeriyatını inkişaf et- tü 1929-1933 senesinde, bu bent boyu 9 metre yükseltildi, 39 met- zeden 48 metreye çıkarıldı. Bugün, 5.000.000 metre mikâbı su ihtiva etmektedir. Elân, Nilin her tarafında bent- ler inşa edilmektedir. Cebeliulya- da, Sudanda, Tana ve Alber gök lerinde büyük bentler yapılıyor. Bütün bu benilerin inşası bit- tkten sonra; toprakları vaktinde sulamak üzere 15.000.000 metre mikâbı su elde bulundurulacaktır; Bumiktar su da, Mısırda kuraklık tehlikesini ortadan kaldırıyor. Cebeliulya ben- dinin. yüksekliği 17 metre, uzun- luğu 4 kilomet- redir. Fransızlarda bir darbı mesel var. dır: Harbi yapan paradır! derler, Bugün para yal nız insanların biribirlerile savaşmalarına değil, tabiat kanunlarile mücadelelerine de yarıyor. Filvaki Nil sayesinde, mamure- ye dönen Mısır, kuraklık senele- rinde de kasıp kavruluyor, açlık- tan insanlar ölüyordu. Bugün fellâh, yağmur duasına çıkmanın faydası olma cak fen sayesinde ve çok para sar- ederek, kuraklıktan kurtulmanın imkânı olduğunu anlamıştır. ame ikizleri Geçen hafta Pariste eğlenceli Bir müsabaka yapıldı: Gürbüz ikizler müsebakası. Resmimizde müsabakaya giren elli çift kardeş- erden ikisini görüyorsunuz. SABAH Gün ağardı.. Herkesi neşe sardı. Çoluk, çocuk, baba, ana, Balımiyarak biç bir y Gidiyorlar çalışmaya. Yaşamak için çalışmıya... Ziya Vehbi Güve Çocuk, babasının dökülen saç larına baktı da: — Baba, dedi, başına güve gir- mişl, G0l suyu 1 kilo gül suyu istihsal etmek işin 3.200 kilo gül yapraği lâzim olduğunu biliyor mıydınız? IRENLER| Rifat B.. Muzatler 1. Rasim Akşam Bilmecesi İsim; 12 Temmuz 984 6 harfli bir kuşum. 1.2, 3 üm kıldan yapılmiş bi kumaş, 6. 5. 4 üm, esir, köledi 2. 1 im bitimyeri, 2.3. 5 iz bü yüktür. v.. Bilmecemizi doğru halledenler- den birinciye: Dikiş ve nakış ta- İş bankasi kumba- rası, Üçüncüye: Bir kutu fenni oyuncak. Ayrıca 200 okuyanımiza. de muhtelif hediyeler verilecektir. CAMBAZ. Çoban köpekleri, sade bekçilik et- mezler. Ayni zamanda da yüksek atlama küçük bir arkadaşın, çobin köpeğini çember. den geçişini görüyormnuz. sampiyonudurlar. Resmimizde, Re: Gözlerinizi iyi açiniz. şöyle biraz uzaklaştırınız. Başını Ze eğiniz. İyi, dikkatli bakınız... Bu, “Almanların yeni yapmakta oldak- lari, Grafjeplin biçimindeki balo- nun çelik kaburgasıdır! sis Evden neşeli çıktım, Deniz gibi açıktım. Sarmış bütün her yeri, İnsanların. gözleri, Duma içinde yaşlı. Her şey belli telâş. Ben yürüdüm © kaçti. Kaçarken güneş aştı. Ziya Vehbi Bir tavsiye Elleriniz çatlarsa. Temizce yi: kayınız ve kurulamadan bal sü- rünüz. Aç gözlülere, ellerini ya- lamamalarını tavsiye ederiz. Nebatların teri Ağaçların terlediğini bilir mi- siniz? Bir kiraz ağacı, 24 saatte, 30-40 kilo su kaybeder. İBEŞ KART BİRİKTİRENLER Babil Naim B. Ülker I. Cemal B. Dev lokomotif ın malümat vermiyorlar. Çok gizli tutaluyor. Fakat bun rağmen, . İngilterede, Dukaster fabrikasında, dünyanın en büyül lokçmetifinin yapılmakta olduğu haber alınmıştır. Bulokomotif, bugüne kadar, in- şa edilmiş olan büyük lokomolif- lerden çok daha büyük ve kuvvet- li olacak ve diğer lokomotifler bu- nun yanında cüce kalacakmış. Lokomotifin büyüklük derecesi- i göstermek için şu tafsilâtı veri- yorlar: 8 tekerlekli ve tekerleklerinin kulru 2 buçuk metre imiş... Lokomotifin yakında işlemiye başlıyacağı da bildiriliyor. Loko- motif Londra - İskoçya hattında işliyecekmiş. Plânını Londradaki bir şimendifer o kumpanyasının başmühendisi yapmıştır. Hesap oyunu Üç rakam yazınız. İlk ve son rakam biribirinin ayni olmasın. Bu rakamı tersine yazınız ve kü- ten çıkarınız. Elde edilen yekünu çeviriniz, cemedi- niz. Muhakkak 1.089 bulursunuz. Meselâ: 468. 964 — 469 195. 594 1095 Mısırda Hstanbulda, sik ğın pek far değil Adanada bir. arm e gölgede MİDE dereceyi > bulk ğun dair hale edi, Fakat Se lann Eu sene Me mir Harare derecesi yapıldı yapıla bu der reve sıcak kaydedilmemiş: Öğle üstü, gölgede 48 derece. Bu sıcaktan sonra alpama doğru müthiş bir kasrsa çıkt miştir Bir çok kişi ölmüştür. YARIŞLARDA Frnnanaım bir sehrinde, halk yaz günleri dama kıra gider. Son senele de, oralarda yeni bir ticaret bap göster. mir, Kara gelenlerin rahat etmeleri iç bazı açık gözler, yastık kiralıyorlar