12 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

: Emniyet misakları tehlikeli AKŞAM 12 Temmuz 1934 (Bus tarafı 1 inci sakiede) Balkan misakı bu gayeden doğdu. Londra mwahedeleri bu mülâhazaların eseridir. Bütün bun- ların neticesi, Avrupanın şarkında harp tehlikesini uzan zaman için orladan kaldırmak oldu, Karma- karışık Avrupa ortasında, her gün bin bir ihtirasın istika- meti meçhul fırtınaları. eserken, ve buna mukabil silâlları azalt. mak ümidi tamamen suya düştüğü bir devirde, sulhu. ve emniyeti muhtelif devletlerin samimi el birliğinde aramaktan başka çare kalmamıştır. Konferansın başladığı günder- beri silâkların tamamen ve müsavi rette ortadan kaldırılmasını teklif eden Türkiye ve Sovyet heyetleri, devletler arasında bu ahada en küçük bir anlaşma dabi mümkün olamıyacağına kanaat getirince, iki buçuk senedir çalı şan muazzam konferensin hiç olmazsa emriyet davasına müza- hir olmasını istediler. Eğer, Bal- “kon misakında olduğu gibi, Avru- 'panın diğer havalisinde, devletler, | “muhtemel tecavlzlere karşı bu dutlarımı müştereken tekeffül eder- bir sulb devresi doğar, ve belki © zaman, herkes kendini emniyet içinde hissederek , milletlerin omuzlarından silâh yükünü indir. mek mümkün olur. Necmeddin Sadık e Gaziliz © Ankara 1 — Reisicumhur | dün akşam riyasst buyurduk- icra vekilleri heyeti içtima- dan sonra yanlarında İsmet pa- Mahmut Celâl, Saracoğlu ü, Tevfik Rüştü beyler oldu- halide Anadolu klübünü ve ş€- Tokantasını teşrif buyurmuş- arpuz alış veri- inde kanlı kavga 'Bir karpuzcu diğer bir karpuzcuyu ağır yaraladı Dün sabah Balıkpazarı civarm- karpuz. alış verişi yüzünden bir cinayet olmuştur. rının arka tarafında Su lesi denilen bir yer vardır i, burada kavun, karpuz ve sair eyva depoları bulunur ve meyva aliş verişi burada yapılır. Dün sabah erkenden iskeleye gelen motörlerden gene bir çok karpuz çıkarılarak meydanlığa İmiş ve karpuz ticaretle | şanlar toplemp alış verişe İamışlardır. Bunlardan Siirtli uhiddin isminde birisi bir kaç pet karpuza müşteri olmuş ve ibile pazarlığa girişmiştir. Fakat iazarlık uymadığı için Muhiddin bırakıp başka şeylere tr. Bu esnada gene Halil isminde birisi de ri müşteri çıkmış ve pa- başlamıştır. li mr araya girerek bu çi şi bozmak istemiştir. Halil - adama karpal koni el ve işi bozmamasını söy. e > Muhiddin dinleme- 2 yığınları arasında baş- ağız kavyan gittikçe btiyü- üş, elrafta bulunanlar, araya iste- “yin edilmiştir. Bu ( Bu Sahahki Telgrafliar Ingiltere mıntaka misakı siyasetini muvafık buluyor Londra konuşmalarının iyi neticeler vermesi ümit ediliyor Londra 11 (A.A) — Havas Ajansından: İngiltere, Fransanın mintaka misakları siyasetini tas etmektedir. M. Bartbounun ingiliz nazırlarla yaptığı ve evvelce sar dece bir malümat mahiyetinde olacağı bildirilen © görüşmeler, beynelmilel .noktai nazardan pek mühim bazı neticeler. vermiştir. İngilterenin şark misakını tas- Vip etmekle kalmıyacağı ve bunu bazı bü- | merkezlerinde o mudafaa | edeceği bildirilmektedir. Ingiltere | Sovyetler ittihadımın Milletler ce- miyetine © girmesine o mubalefet etmiyecektir. Ingiliz resmi mahafili, M. Bar. #bommun verdiği izahat üzerine, mıntaka misakları sistemine samir bir surette iltihak etmekle bera- ber, bu usulün tatbikatta tevit edeceği müşkülâtı gizlemiyorlar © Celâl bey Iktisat vekili bir iki güne kadar geliyor Iktisat vekili Celâl bey bir iki güne kadar şehrimize gelecektir. Celâl bey, Istanbula gelmeden evvel, İzmile uğryacak, orada kâğıt fabrikasının inşaatına baka- caktır. Vekil bey, şehrimizde kaldığı müddet zarfında, Bakar köy bez fabrikasile Sumer banka sit olan fabrikaları tetkik ede cektir. «Bu arada Paşabahçede kurula- cak olan cam ve gişe fabrikasının işmel ama merasiminde buluna caktır. ni cek, orada Sömi kok fabrikasının temel atma merasiminde hazır bulunacaktır. Valiler arasında Mühim değişiklikler olacağı söyleniyor Verilen malümata göre, Dahili- ye vekâleti 24 vali arasında geniş | bir nakil terfi ve becayiş kadrosu. | hazırlamaktadır. Bu liste yakım dn neşredilecektir. Aldığımız ma- lümata göre İstanbul belediye reis muavinlerinden Hömit bey Bur- dur valij e, Nuri bey de Dersim beyin lima Be diye reis muavinliklerinden birine Fatih kaymakamı Halük bey ta- tebeddüllerle Beraber daha bazı mühim değişik- likler olacağı anlaşılmaktadır. Samsunda sel Bir saat yaya münakalât durdu Samsun 11 (Hususi) — Bugün gok sürekli bir yağmur yağmış, Samsun caddeleri dere halini ak mıştır. Su, otomobillerin çamur. Juklarına kadar çıkmıştır. Şehirde bir saat yaya münakalât durmuş- bar, Ankaradaki sergi sarayı Ankara 11 — Buradaki sergi sarayının İnşaatı ileriliyor. Saray cumhuriyet bayramı günü açıla” caktır. Sergi için 15 katlı bir saat İngiliz nazırları tabii olarak, muabedeyi imza eden devletler için mütekabiliyetin mutlak olma- #ıni istiyorlar ki bu hususta tat min edilmiş olduklarına şüphe yoktur. Avrupada akdine çalışılan iti lâfların Berlin ve Romada nasıl karşılanacağı hakkında | henüz İngiliz nazırlarını tenvir edecek hiç bir malümat yoktur. Son Almanya hadiselerinin Almanyanın harici siyasetini ne dereceye kadar değiştirmeye mü- sait olduğu da burada meçhul bulunmaktadır. Her balde, ana hatları. tamamen tesvip edilen misaklar usulü hakkımda sarih ümitler besfemeden evvel Fram- sapın alâkadar hükümetlerle yap- makta olduğu müzakerelerin me- ticesi beklenmektedir. İngiltere Sinemaların bu akşam açılması muhtemel Vali Muhiddin beyle sinemacılar heyetinin dünkü temasları Darölâceze hi vermedik- lerinden dolayı kapatılan sinema- İların açılması için sinemacılar na- mına bir heyet vali Muhiddin bey nezdinde teşebbüste bulunmuştu. Heyet dün de vali beyi ziyaret et- miştir. Heyet, üçüncü sahifemiz- de yazdığımız veçhile, sinemala- Tın kapatıldığı tarihe kadar olan darülâceze hissesini vermek, bun- dan sonrası için bir komisyon ta- rafından tetkikat yapılarak karar ittihaz edilmek suretile sinemala- rın açılmasma müsaade edilemesi- ni vali beyden rica etmişti Haber aldığınıza göre vali Mur hiddin bey bu suretle sinemaların açılmasına müsaade etmeği muva- fık bulmuştur. Dün. sinemacılar namına bir heyet Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyi ziyaret ederek vaziyeti izah etmiş, Kaya bey de ihtilâfın ortadan kalkma: Simi temin edecek anlaşmadan do- layı memnuniyet beyan etmiştir. Sinemacıların bagün toplanmış darilâceze hissesini yatırmaları ve bunun üzerine sinemaların açıl- masına müsaade edilmesi muh- temeldir. Sinemacılar namına vali Mu- hiddin beyi ziyaret eden heyet ârasından Şadi beyle görüştük. Şadi bey bize şu beyanatta bu- handuz «— Sinemaları açılmasına mü- #nade etmeleri için vali beyefen- dile hergün demaslayız. Bugün taat üçle gene emirlerini telâkki edeceğiz ve bu mülâkattan sonra vaziyet tavazzuh edecekti Sinemalar 24 gün kapalı kal mıştır, İhtilâfin hellile sinemala- rın açılması bütün Istanbul halkı- ni memnun edecektir. Rıhtım şirketile müzakereler Ankara 11 — stanbul rıhtım şirketi ile yakında evvelec baş lamış olan müzükereye devam kulesi; yapılmaktadır. olunacaktır. ME e vakti gelince bu hususta tavas- suta ömade bulunuyor. M. Barthou memamı Londra 11 (A.A.)— M. Barthou bareketinden evvel Londra mü- zakerelerinden pek ziyade mem- nun olduğunu ve Avrupa vaziyeti hakkında sir Jon Simon ile hem- fikir bulunduğunu söylemiştir. lngiliz gazeteleri ne diyor? Landen 11 (A.A.) — M. Baton nun ziyaretinden bahseden Times adı artırmak ve Fransa ile Lagiltere arasındaki dostluğu | tekrar teyit etmekti. İBu tamamen tahakkuk etmişti Daily Telegraph, müzakerelerin beynelmilel vaziyeti aydınlattığını İlve kıymetli neticeler verdiğini yazmaktadır. Mühim bir keşif m düşüren bir şua bulunmuş | GNev York 11 (AA) — Maruf mehteri dekter Nicola Tesla, 78 inci doğum yılı münasebetle yaptığı beyanatında düşman tay- yarelerini düşürecek ve silâhlarım e YS eşiği ii Mumaileyh, keşfini, Cenevre si- Mâhsızlanma konferansına tevdi etmek tasavvurundadır. Raylıştay toplanıyor Paris 11 (A.A. ) — Berlinden bildirildiğine göre Rayhştay 13 temmuzda içtimaa davet olun- muşlur, | o Müthiş facia ! Bir racanın yeğenini 80 | goban köpeği parçaladı İ Simla 1 (AA) İ casına ait 80 çoban köpeği, race. mın yeğenini parçalamışlardır. Racanm yeğeni, köpeklerin ser best bırakıldığından haberdar ol. madan, gece dışarı çıkmış ve kö- pekler üzerine atılarak, feryatlari İ bekçiler tarafından duyulmadan zavallıyı parçalamışlardır. Ertesi | sabah, ancak bir kaç kemik par çası bulunmuştur. Hitler hasta Sinir hasiğliğina “tutalmnş; uzun müddet çalışamıyacak Londra 11 (A.A.) — Havas dan Sliriyere Daily Herald gazetesine naz: ran Alman basvekili M, Hitler, bir sinir hastalığından muztarip olup özün millet “vazife e. biyel edemiyecektir. Kendisine M. Fon Papenin değil, M., Rudolf Hessin ER e şi yali dır. Mu Hitlerin. içtimma “davet ediliniş olan ayy e Ri meğe takati olmadiğı ve kendi — Athgars ra ne M. Hessin vekâlet eyliyeceği de aynca söylenilmektedir. Arabacı karısını ağır yaralad Cinayete sebep kadının evine dönmek islememesidir Beyazıtta Bakırcrlarda oturan arabacı İbrahim ile karın Zeki. ye hanim arasında son zamanlar. da geçimsizlik başlamıştır. Bundan on yedi gün evvel kac ti koca gene kavga elmi Zekiye hanm © hiddetlensrek mahkemeye müracaat edip bo sanma davası açacağım, evdeki eşyasını alıp savuşacağını söyle miştir. Bu tehdit İbrahimi Sena halde hiddetlendirmiz ve gör kez gırliğile Zekiye hanımı fena hak de dövmüştür. Dayek asndan sonra İbrahim evden çıkınca Ze- kiye hanım da taşıyabileceği eğ- yayı toplayıp evden savuşmuştur. Akşam üzeri eve dönen İbra him, Zekiye hanımın evde bulur madığını görünce gündüz söyle- diği gibi kaçtığını derhal araştırmaya çıkmıştır. Jbrahim bir kaç gün mütem, diyen sıkı araştırmalar yaptıktan sonra mihayet Zekiye hanımım Fatih civarmda Süleyman efendi isminde birimin evine iltica ettiği. ni ve orada saklandığını öğren Karısının yerini bu swretle mey. dana çıkardıktan (sonra Zekiye hanımı tekrar evine götürmek çarelerini aramaya başlamış ve araya adamlar koyarak eve gel mesi için kadına bir çok defalar haberler göndermiştir. Zekiye ha- mum bu müracaatlara aldırış et- leyman efendiyi yakalayıp Zeki- ye hanımı eve göndermesini söy“ lemişse de bu ricalar da işe yara» mami. Karşılaşıyorlar Bu teşebbüslerinin netice ver- mediğini gören İbrahim karısını kendisi görüp konuşmak istemiş. fakat Zekiye hanım bu teklifi de reddetmişti Ibrahim dün sabah erkenden ine gitmek üzere Yeşiltulumba civarından geçerken tesadüfen © civardan geçen zeveesile karşı aşmıştır. İbrabim on yedi gündenberi kendisinden ayrı bulunan karısı mı görünce derhal yanına yaklaş» mış ve yolun kenarına çekerek evine dönmesi için bir çok ihtar. larda bulunmustur. Zekiye ha nım bu tekliflerin hepsini reddet- miş ve gene mahkeme wasıtasile boşanacağını söylemişti İbrahim bu fayda etmediğini görünce büsbü- ün kızmış ve cebinden çıkardı. ğı büyük bir sustalı bıçağı acıp kadının üzerine atılmıştır. Yorahim. elindeki bıçağı kadı” nın göbeğinin üzerine vurup yuz varlamıştır. Kocaman bıçağın ya- rasile yere düşen Zekiye hanım feryada başlaymca Ibrahim bıçar ğı yaradan çıkarıp tekrar kadı mn sağ küreğinin altına saplamiş ve bir defa da omuzuna vurduk” lan sonra kaçmıştır. Zekiye hanım aldığı yaralarin tesirile bir müddet kıvrandıktarı sonra bayılıp kalmıştır. Bu sıras da vakayi polisler haber alarak koşmuşlar, Zekiye hanımı ifade veremiyecek bir halde Haseki hastanesine kaldırmışlardır. İb- rahim de biraz sonra yakalanmış tr. Zekiye hanimin yaraları ağır ve hayatı tehlikededir. israrlarınız da çok