12 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

12 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 AKŞAM 12 Temmuz 1934 Denizin dibinde ders tatbikatı Amerikada Miami niversitesi deniz hayvanları profesörü mister Pearson haftada bir defa talebesile birlikte denizin dibine inerek Mercan rasifleri ve deniz otları, yengeç- ler ve balık- lar arasında ilmi tetkik- ler yapıyor ve bu me- raklı ders tatbikatı iyineticeler veriyormuş Miami üniversitesi Zooloji talebe. sinden mis Olga Minor deniz altından çıkardığı mercanlar, süngerler ve bir deniz kaplumbağası arasında Fenni tetkiklerin daima tatbi- kat ile tamamlanması ve hiç bir bilgide yalnız“ nazari tetebbüler- tedris e iktifa edilmemesi, yeni sisteminin en ehemmiyetli ridir. Meselâ nebatat derisini yal- mız kitaplardan öğrenmiyoruz. Ta- lebe zaman zaman kırlara dağıla- rak otlar, çiçekler, yapraklar topla- Yıp getiriyorlar ve bunları lâbora- tuvarlarda keserek, parçalıyarak mikroskoplar altında ve her bi ayrı ayrı tetkik ediyor. Gördükle- rini bir rapor halinde yazıyorlaı Jeoloji dereleri için bütün talebe munilimlerinin nezareti altında el lerinde çekiçler dağlara çıkıyor, kaya ve taş nümuneleri toplayıp getiriyorlar, hayvanat derslerinde gene kırlara dağılıyor, tepelerde ve yamaçlarda nadir böcekler, yı- lanlar ve çıyanlar arıyorlar... Bu hafta gelen Amerika gaze- telerinde okuduğumuza göre Mi. #mi üniversitesinin deniz zooloj $i profesörü Mister J, P. Pearson da kendi verdiği derslerin tatbi. yeni bir usul koymuş. Ta- le beraber dalgıç kayıkla- rına binerek Florida sal açılıyor ve kıyıdan yirmi otuz mil açikta su altında ders tatl iniyormuş.... Kiz erkek talebe ban- yo kostümleri giyinerek ve başl Tina geniş bir dalgıç başlığı ge rerek hocalarının peşi sıra Bahi muhitin dibine iniyor ve orada de- niz hayatımı, hakiki muhiti içinde tetkik ediyorlarmış... Böylece talebeler bir deniz şakayıkının nasıl hareket ettiğini, Bir süngerin denizin dibinde na- #1 canlı bir mahlük vasıflarını gösterdiğini ve balıkların, kari. derlerin ve daha binlerce deniz mahlüklermin hergünkü hayatla ını nasıl yaşadıklarını bizzat gö- rüyorlarmış. Amerika gazetesinin verdiği habere göre bu derslere reğbet slenler © kadar çoğalmış ki üni. | İ ediliyor ve dalgıçlık Profesör Pearson önümüzdaki tedris senesinde işi daha ileri götürm, istiyor. Florida sahillerinde denizin on onbeş metre kadar derinliş olan dibinde bir dershane hazırlıyor. Talebeler için buraya demir sandalyeler dizilecek ve profesör bir kara tahta üzerine su geçmez bir sarı balmumundan yapılmış hususi bir tebeşir ile şekiller çizmek suretile dersini anlatacak imiş. Talebeye etrafta canlı nümüneleri dolaşacak deniz hayvanları hakkında kendi mahitleri içinde bu Süretle verilecek izahların çok istifadeli olacağına şüphe edilmiyor. Miami üniversitesi kız ve erkek talebeleri profesör Pearson ile beraber ders tatbikatı için denizin dibine inmeğe hazırlanıyorlar ın1f mevcudunu tahdide lüzum görmüş. Denizaltı dersleri" ne devam etmek istiyen talebe en evvel doktor tarafından muayene için icap eden bünye kabiliyetleri tesbit ediliyor. Bundan sonra onlara de- nizin dibine başta dalgıç başlığı bulunduğu halde dalmak usulü öğretiliyor. Bu o kadar kolay bir iş değildir. Hususile bazan en ufak bir tedbirsizlik ile insan kendi ha- yatını veya arkadaşının hayatını tehlikeye koyabilir. Bu cihetle ta- lebeye memnu hareketler öğretili yor, hele hava borularının biribi Fine karışmasını intaç edebilecek Vaziyetlerden çekinilmesi tavsiye ediliyor. Denize inenlerin her birinin ba- sındaki başlıklardan çıkan âstik hava boruları vardır. Bunlar dal giç sandalındaki hava makinesine kadar gider ve oradan tulumba ile verilen hava vasıtasile dalgıç su içinde rahat rahat teneffüs ederek uzun müddet denizin de- rinliklerinde kalır. Fakat bunun için borunun kıvrılıp bozulmama- si ve havanın serbestçe cereyani na mâni olmaması lâzımdır. Bu tatbikat esnasında talebe deniz dibi hayatını seyrediyor ve sünger, mercan, küçük kurt, ye: ve saire gibi eline geçirebildi- nümuneleri üniversiteye getire- rek orada lâboratuvarda * dersi hazırlıyor. Talebe ekseriyetle bu versite iş için birer küçük deniz dibi ta- yağını hâmil bulunuyorlar ve bö; ece istedikleri nümuneleri kolay- <a topluyorlar. Bu ilk tecrübelerden pek iyi ne- ticeler alan profesör Pearson müzdeki tedris senesi için daha vâsi bir program hazırlamiş ve bunun tatbiki tecrübelerinde de muvaffak olmuş. Bu yeni progra: ma göre muallim deniz hayvanla: rı dersini denizin dibinde vere cek. Bunun için Florida sahilleri açığında münasip bir yer intihap edilmiş, burada denizin dibi kum. luk imiş. Mercan döküntüleri ile süslü olan bu kumlar üzerine ta- lebe için demir sandalyalar dizi lecek ve muallim de bir kara tali- ta önüne geçerek izah etmek iste- diği mevzuu bu tahtaya çizmek ve yazmak suretile talebelerine anlatacak imiş.. Profesör bunun için, içine su geçmez sari balmu- mundan yapılmış bir tebeşir kul. lanacakmış. Bu tebeşir ile su ak #ında pek güzel yazı yazılabiliyor ve resim çizilebiliyormuş. Floridanin bu sahillerinde kö- pek balıklari gibi tehlikeli hay- yanlara pek tesadüf edilmiyor. muş amma ne de olsa bu dersler için az çok bir tehlike göze aldı. rılıyor demektir. Bütün bunlar, ne için yapılıyor? Bunun sebebi, de- izaltı hayati hakmdaki bilgile rimizin bugün pek nz olmasi ve (Devami 11 inci sahifede) Bafra mektupları Bafrada gençlik ve belediye işleri Bafranın umum! görünüşü Bafra 2, (Samsun ve havalisi; | muhabirimizden) — Bafra, her | şeyden evvel idealist bir gençliğe maliktir. Gençlik hareketleri, Bafrada her noktada - gözünüze çarpar, Tekzip edilmeklen çe- kinmiyerek diyebilirim ki, Ba gençliğinin attığı bu kuvvetli | adımla Samsun gençliğine yeni bir rekabet sahası açılmak üzere- dir. İ Henüz bir çok vilâyetlerimizde açılamıyan Halkevi, burada iki senedir, büyük bir mesai ile ga- yesine doğru gençliği sürükle mektedir. Münevver ve genç bir zümre- nin demirleşmiş iradesine, sırt ve- ren bu kültür yuvası, her şubenin yeni bir hızı, yeni bir hamlesi ile üllküsüne doğru süratle ilerilemek- tedir. Geçen yıl yaptığı köy gezinti- lerini bu sene daha geniş bir programla devam ettirmeyi ka. rarlaştıran köycüler ve verdikleri muvaffak müsamerelerle kendile- rini sık sik alkışlatan temsil şu- belerinin ve «Gençler birliğin, «Bafra spor» gibi iki çalışkan un- suru omuzlyan spor şubesinin elele verişleri eve mukadder olan şerefli istikbali hazırlamaktadır. Bafra gençliği, fikir yolunda ol- 'duğu gibi iş bayatında da kendi- sini göstermektedir. Tütüncü genç, köycü genç, mağazacı genç, tuhafiyeci genç, bakkal kunduracı genç ve bütün bu genç- ler bir iş hayatı ve bu hayatta ye- bi bir Bafra yaratmaktadır. Belediye işleri Tütünlerinin fazla para etti alış verişinin endişesiz kazançlar getirdiği zamanlarda Bafra bele- iyesinin varidatı yüz bin liraya yakınmış. Fakat medense © 7a- manlarda bile şehircilik noktasın- dan hiç bir iş yapılamamış. Bu- gün kası mezbahaya ihtiyacı vardır. Şim- belediye varidatı 37 bin lira olduğuna göre bu varidatın için- 'den 4, 5 bin lira ayırarak bir mez- baha yapmak v olduğu söy Tenmektedi Bafra; ayni zamanda çifçi bir memleket olduğu için kasabanın her yanında bunun izlerine ras lanmaktadır. Bu itibarla Bafra 60- kaklarında tanzifatı temin etmek kolay bir iş olmasa gerektir. Kasaba, bir şirket tarafından idare edilen elektrikle tenvir edi- liyor. Halkın bir kısmı, kilovat fiatinin yüksekliğini bahane ede- rek hâlâ gaz yakmakta devam Bafranın iyi bir “suyu in halk hususi kaplar. la ve dağlardan kaynak suyu ge tirtmektedirler. Bafrada oldukça geniş ve mun- tazam caddeler vardır: Hükümet caddesi, istiklâl caddesi gibi... Geniş gazino ve kıraathaneleri, temiz servisli lokantaları bulun- maktadır. Bafrada eşleri Samsun- 'da ve İstanbulda bile az bulunur modern konforlu çok güzel bina- lara teşadüf edilir. Evlerin yüzde seksen beşi ahşaptır. Bafranın meşhur olan bir şeyi varsa o da hayyarıdır. Mevsi de bir çok vatandaşlara kazanç temin eden havyar istihsalâtı se- nede bir hayli yekün tutmakadır. beyiroğlu Fuat anın başlıca feni Panayırdan bir manzara İzmir 6 (Hususi) — 9 eylül bey- nelmilel panayırı için büyük ha- zırlıklar yapılıyor. Vali Kâzim pa- şanın verdiği izahata göre bu se- ne panayır çok zengin olacaktır. Son bir iki içtimada bütün işler leket tacirlerinin geni mikyasta panayıra iştirakleri için İzmir ta- irleri ile içtimalar tertip olunmak- tadır. Vali diyor ki — Zaman ve mali vaziyet naza- Ta slmarak mümkün olan her şey yapılacaktır... Harici muhaberatı inizi, propagândamizı yaptık ve yapiyoruz. İştirak edecek olan mü. esseselerin memnun kalacaklarını tahmin ederim. 934 panayırı eski panayırların çok üstüne çıkacak- tır. Zaman daralırsa geceleri sı baha kadar çalışma sistemi bil Dün gelen bir hebere göre, İk- anayırımıza 12 bin, tisat vekâl İiralık tahsisat vermiştir. İş ban kası da panayıra iştirak etmekte- dir. Sergi ve panayır; İzmir valisi- nin başardığı mühim işlerden bi- ridir. Bu müessesede onun büyük bir hakki vardır.