12 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Temmuz 1934 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA * Gizli nufus Memlekette nufusa kaydedilme- miş bir çok insan bulunduğu an- laşılması üzerine ciddi ve esaslı bir karar vermek lüzumu tahakkuk etti, Bir kanun yapıldı ve taraf taraf bu gizli nufus kaydedilme- ğe başlandı. Bunların çoğu me- deni kanun ahkâmı dairesindo | ilmemiş nikâkların mahsuk | aki leri diler. rma ait bertaraftan birbi teakip haberler ve rakkamlar geliyor. Hattâ son gözümüze ili: şen bir fıkraya nazaran, memle- ketin nufusu on yedi buçuk mik yonu bulduğu anlaşılmaktadır. Bu, hakikaten hepimizi pek memnun edecek birneticedir. Türk ırkının büyük hayati kuvvetini, velü- diyetini isbat ediyor, Küçük çocuk zayiatının önü de tedricen alındıkça nufusun o nisbette da- ha fazlalaştığını ilâveye hacet görmüyoruz. Yalnız bu vesile ile başka bir noktayı mevzuu bahsetmeğe lü- zum hissediyoruz. Bu da idarenin intizamı namına bir düşüncedir. Bir çocuk doğunca nufusa kayde- De dilmek mecburiyeti vardır. mek oluyor ki bu vazi surette ihmal edilmişti Sonra, medeni kanun ahkâmı olduğu halde buna vâsi bir nis- bette ehemmiyet “verilmediği de tebeyyün ediyor. Başka türlü ole idi memlekette bu kadar zarari mektum nufus bulunmazdı. Bir defaya mahsus olmak üzere bu vakalar üzerinden bir sünger geçirmek ve neticeleri nufus sicil- lerine kaydetmek gayet âkilâne bir tedbir teşkil etmekle beraber bu tedbirin bir de ikinci safha- sını hazırlamak ta lâzımdır ki © da tekerrüre meydan vermemekten ibarettir. Kanunu medeni ahkâmına ria- yet etmeden evlenebilmek imkân ortadan kaldırılmalı ve herhalde bu kabil hareketler, hiç olmazsa, vukuundan sonra derhal duyulma: lıdır. Duyulmuyorsa bununla meğ- gul olacak | teşkilit takviye edilmelidir. Kanunun ahkâmma umumun riayet etmesi tahtı temi- ne almmak icap eder. daima resmi nufus de. fazla, dalgalı borçlar kabilinden dalgalı bir nu fus kulunması idare işlerini tezeb- zübe uğratacak ve her sahada pek çok girift ve müşkül vazi- yetler ihdas edecek bir vakiadır. Böyle bir vaziyet kabili tahakkuk olduğu meydandaki hakikat ila sabit olunca bir daha ondan içti pap elmenin çarelerini düşünmek bir vecibe teşkil eder. Binaenaleyh gizli nufusun kaydedildiğini haber veren fıkraların yanı sıra bu gibi ballere meydan bırakımıyacak mânl tedbirlerden de dirsek memni olücaktır. Yeni yazılan nufusların mikta- tı Belediye bütçesi Fen heyeti kadro- i sunda bazı deği- şiklik yapılacak Belediye bütçesinin bugünlerde İ tasdik edilip gelmesi bekleniyor. Yenl bütçe gelir gelmer belediye şubelerinde bazı değişiklikler yar pılacaktır. Bilhassa heyeti fenniye şubelerinden bir kısmında bazı tadilât yapılacaktır. Şimdiye kadar mimari ve betona ayrı ayrı müdürler tai ediliyordu. Yeni bütçe geldikten sonra at şubesi namile, betonarme şubesi mmldürü Ziya beyin idaresine ve. rileceketi Imar ve harita şubelerinin de birleştirilmesi muhtemeldir. Ban- dan başka halkla temas edecek mühendis ve mimarlarla, min hasıran bürolarda çalışacak me- murlarm ayrılması ve bu suretle işlerin daha süratle görülmesi tedbirleri alınacaktır. Iktisat vekâleti ticaret müdürlüğü Iktisat vekâleti umum ticaret işleri müdürlüğüne, zirast ban kası muamelât müdürü İsmail Hakkı bey tayin edi ekim sahasi geçen senekinden yüzde 15 eksikti Sinemalar Yapılan temaslar bir netice vermedi akşam sinemacılardan mürekkep bir heyet vali Muhiddin bey tara- | fından kabul edilmişti Sinemacılar, sinemaların kapan dığı tarihe kadar biriken Da rülâceze hissesini vermeleri ve ancak açılan davanın neticesine ve yahut teşrinievvele kadar sine maların Darülâceze bi memeleri şartile malarını istemişler vaz Fiuiain Ism bisiye mel a7 umar viba Hiddetli ii Kasımpaşada Mehmet ismindi bir çocuk sokakta oynarken o dan Mahmut isminde bir kör geçmiş ve Mahmudun sırtındaki kömür çuvalı kazaen Mehmedo şarpmıştır. Bu çarpmadan biddet- İenen küçük Mehmet bağıra çı yerden aldığı bir taşı hiç şeyden haberi olmadan yürüyen Mahmudun kafasına fırlatmıştır. Taş Mahmudun beyninin üzerine isabet ederek ağır surette yara- lamıştır. Mahmut tedavi altına alınmıştır. Garip bir protesto Beş gün tevkifhanede tutulmasına hiddetlenmiş Geçenlerde Rıfat efendi ismin de biri Nazilli civarında muhtelif yerlerinden yaralanarak öldürük müş olduğu halde bulunmuştu. Yapılan talıkikat neticesinde ck mayet failinin Rifat efendi ticaret işleri yapan * Süleyman efendi isminde biri olmasından süphe edilmiş, Süleyman efendi aranmağa başlamıştır. Yapılan tahkikat neticesinde bu adamın Istanbula geldiği anlaşıl- dığından Istanbul adliyesine mü- Tacaat edilmiştir. Süleyman efen- di burada bulunarak adliyeye tes- lim edilmiş ve Aydına gönderi mek üzere İstanbul tevkifhanesine | konulmuştur. | Maznun Süleyman * efendi beş gün kadar tevkifhanede kalmıştır. | Bu beş gün mevkufiye Süleyman efendiyi biddetlendirmiş ve tev- kifbaneye bir noler çağrılmasını istemiştir. Noter gelince Süleyman efendi derhal resmi evrak tanzim eb tirerek tevkifhane jandarma idare- lerine karşı bir protesto çekmiş- tir. Süleyman efendi bu protes- tosunda kendisinin bu cinayetle alâ- kadar olmadığı ve mevkuf bulun- duğu milddet zarfında işleri geri kaldığından mağdur. olduğunu beyan etmektedir. Bir mevkufun bu şekilde pro- testo çekmesi ilk defa vukubul muştur. Bugün İzmir sevkiyatı günü olduğundan Süleyman efendi de evrakile birlikte mahfuzan N, müddeiumumiliğine sevkedile- cektir. Heroin, esrar Samatyada bir evde 7 kilo heroin ve esrar bulundu Heroin kaçakçılığı etrafında polis. ikinci şubesi ve muhtelif polis. merkezleri sıkı takibata devam ediyor, Samatya polis mer- kezi tarafından yapılan tahkikatta © mıntaka dahilinde oturan Setrak isminde bir adamın evinde heroin sattığı anlaşılmıştır. Zabıta bu evde araşlırma yapmıştır. Ar tırma neticesinde evde yedi ki heroin ve bir kiloya yakın da esrar bulunmuştur. Heroin ve esrarlar müsadere edilmiş, Setrak evrakile birlikte sekizinci ihtisas mahkemesine ve- | silmiştir. Bu adamın geçenlerde yakalanan şebeke ile alâkası olup olmadığı ve daha başka alâk dar bulunup bulunmadığı ehem- | Hamit be; dolayı vazifesinden ayrılarak mu- ŞEHİR HABERLERİ Haliç - şirketi Belediye avukatı mühim bir itirazda bulundu Belediye şirketi arar belek ikiliği mnhlemeye ine kal ettiği yazılmıştı. Mukavele mucibince Haliç 'ketinin gayri safi hasılatının yüz- 'de beşi belediyeye aittir. Şirket son senelerde bu parayı vermek istememiş, belediye de almakta asar ektiğinden şirket maablöne- ye müracâat ederek imtiyazdaki muhafaza etmek şartile menafi bedelini ve bunun için bir karar verilmesini mahkemeden is- temiştir. Bu davaya bir kaç gün evvel birinci hukuk mahkemesinde ba- kılmıştır, Belediye avukatı Hâmit bey, şirketin sekiz kişilik idare meçli- sinde beş ecnebi âza bulunduğunu ileri sürmüş, kulavolaye muyar yir olarak teşekkül eden meclisi idaresinin şirket muamelâtıni ida reye salâhiyeti olmadığını ve bu itibarla aş meclisi idare tara- fından tevkil edilen avukatların böyle bir dava açmağa salâhiyet- leri olmadıklarını iddia etmiştir. Şirketin (o vaziyetine (o taallük eden bu dava 15 eylül cumartesi gününe talik edilmişti, Et kaçakçıları Feriköyde bir evde birçok kaçak et bulundu Polisin tahkil neticesinde iköy civarında Osman ve Şikrü. isimlerinde iki kişinin büyükçe bir. ev kiralıyarak burayı gizli bir rak b evde mütemadiyen küçak bayvan kesip sattıkları haber alınmıştır. Zabıta tertibat alarak bu evde ani bir araştırma yapmıştır. Bu araştrmadaş evde Şülriiile Onmau hayvan keperlerken cürmü meşhut halinde yakalanmışlardır. Evde birçok kesilmiş etlerle hayvan derileri ve kesilmek üzere geti- rilmiş hayvanlar bulunmuştar, Bun» lar müsadere edilmiş, iki et ka- çakçısı adliyeye verilmişlerdir. Yüksek tedrisat müdürlüğü Yüksek tedrisat umumi müdürü ahvali sıhbiyesinden allimlik istiyeceği haber veriliyor. Hâmit beyin yerine yüksek mual- lim mektebi müdürü Macit, Macit beyin yerine de eski müderris” lerden Şerif beylerin tayin edi- lecekleri söyleniyorsa da bu miyetle tahkik ediliyor. hususta kati malümat yoktur. İ miştir, Emrin Gene o mesele Son zamanlarda esnaf cemi- yetleri reisleri; umumi kâtiplerile sık sık görüşüyorum. Hemen hep si ihtikârdan yaka silkiyorlar. Hem de bu zevat kendi iş sahala- rında yapılan ibtikârdan bahse- diyorlar. Meselâ sucular cemiye-, vi peisiz Şehirde su çok pahalıdır. şişe suyun beş Isuruşa satıl ikârın daniskasıdır. Çün- kü size beş kuruşa, hatâ bir çok yerlerde 10 kuruşa getirileri bir şişe suda yüzde 250, yüzde 500 kâr vardır. Suyu beş kuruşa, 10 kurusa satanlar bir şişeyi 2 kuruşa alırlar. Hem de bu su dükküânlarına, mağazalarına ka- Demek ki suda ihtilâr muhak- kak. Çünkü su işini sucular cemi- yeti reisinden daha iyi bilecek kimse yoktur zanmederiz. Sular Su pahalıdır. Suda ihtikür vardır!. demesi ihtikâri olduğu na en büyük delildir. Bunun arkasından sütçüler ce- miy ibi umum — Piyasada satılan hemen bü- tün sütler bozuktur, Bunlara kay- makaltı ve kremaltı. sütleri de- niyor. Bunun okkası kaymak ima lâthanelerinde 5 kuruşa satılır Halbuki piyasada seyyi ler hep bu kaymakalti sütlerini, hem de 20 kuruşa satıyorlar, 4 Kuruşa alınan bir malın yirmi ku ruşa satılması ihtikâr değil mi. hepimizden iyi bilir. sütçülerin ihtikâr yaptığını söy- lemesi kuru bir iddia olamaz. Bundan başka kabzımallar ce- miyeti reisi: — Halk sebze ve meyvayı çok pahalı satın alıyor. Halbuki Mey- vahoşta toptan fiatler çok ucuz- dur. Perakende olarak çok pa- halı, En salâhiyetli ağızlar: — Ibtikâr vardır. diye iddia edip dururken: — Hayır... Böyle bir şey e turf, demek doğru mudur? ei Esi Bir beygir ürktü, bir adamı yaraladı Muharrem isminde birisi dün bir beygire binerek Kasımpaşa caddesinden geçerken / hayvanı koşturmak istemiş ve bir kırbaç vurmuştur. Bundan ürken hayvan alabildiğine caddede koşmaya başlamış ve bu sırada orada geçmekte olan Mehmet isminde bir sucuya çarpmıştı. Beygirin ayakları altına yuvarlanan Meh- met muhtelif yerlerinden ağır surette yaralandığından hastaneye kaldırılmış, Muharrem yakalan» Amca beye göre! — etiban ve tercüme hakkı mahfuzdur —, — Eline beş on para geçmiş arma etmesini bilmiyor Amca bey. Ali, çarşı dururken. Gitmiş, ta Topkapıda dükkân Eb . Oraya kim gelir, kim gider). AB. — Merak etme, veresiye vet izne Şişliden bile & mmm