12 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

12 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

12 Temmuz 1934 Süt meselesi — Süt meselesi halkında «Cihan- Zir süthanesi sahibi Ferhan» im- Zasile şu mektubu aldik: © Gazelenizin 10 temmuz ti hüshasının birinci sahifesinde, tanbulun süt derdi hakkında bir Yazı vardı. Bu yazıya cevap ver. mek mecburiyetinde kaldım. Ken- dim sütçüyüm, ayni zamanda süt güler cemiyetinde de âzayım. Bu derdini yalnız İstanbul değil, bütün memleketimizin her tarafı bu derdi anlamadan çekmektedir. Süt hakkında yazılan yazıların hepsi doğru olabilir. Fakat derdi «ortadan kaldırma çaresini göste ven bir kimse göre: Bu gidişle ve bu tedbirlerle önüne geçmeğe imkân yoktur. Bu vatani icabında kanı ile koruyacak yav. © ruların başlıca gıdası olân süt mi- © gin ihmal ediliyor? Şimdilik yapılacak gayet kolay ili çare vardır. Bunu muhülkak yapmalıdır. Farkında olmadan © oturduğumuz dalı kesiyoruz. 1 — Ufak bir yavruya veya has- #aya hileli sütü veren kaçakçı ad- dedilmeli, ve kaçakçılar gibi mu- ameleye, ve mahkemeye verilmeli, 2 — Sütü fenni bir surette süt ten anlıyan kimselerin eline tevdi etmeli, yani şoförler gibi imtihana tâbi tutulmalı, elinde ehliyetna. mesi olmıyan kimse süt satama: malı, Fiat meselesi: Müstahsilden « Skuruşa alınıyormuş, gerçi bu yaz fintidir. Biz kışla yazın vasatisini alalım ve 10 kuruş diyelim. Bu on. kuruş sülçüye teslim Fiatidir, © Sütü JO kuruşa aldık, soda ve bun ile, kaynar su ile yıkanmış ere koyduk. (Kim yapıyor di. yeceksiniz, gelip görebilirsiniz. Ben yapıyorum. Belki başka ya. panlar da vardır.) Süt daha dük- © kânda ilen 11 kuruş oldu ve bu- mu bir adam veya ili adam dağı- © tacak, boğazı ile beraber 50 kuruş verelim (çalışmaz ya) Kölo başına 25 kuruş tevzi edelim, me etti 13,5 kuruş, kapıcı, hizmet. “gi bahşişi de bir kuruş 14,5 bu w muhakkak ayırmanız lâzamdır, yoksa haliniz yamandır. Ben de kiloda 3 kuruş kazana: rım etti 17,5 kuruş. Vergi, dükkân. © Kirası ve sair masraf 2,5 koyalım etti yirmi kuruş. Gündelik hesabın. Günde 50 kilo süt satsam © Ee Kuru BONA — 160 ben kazanacağım BOK — ER Geezi eöenler, BORU — BO tahşiş sa ekin kirasi veriler, BOKLU — e temizlik 30 © Tabii bu mal patates gibi olma- dağı için elinizde gün olur ki on kilo süt kalır, o vakit hiç kimse © dert dinlemez, mal sahibi zarara. katlanmalıdır. Bugün iyi süt şehirde yirmi ku- ER al sa temiz ve İtinalı olmaz, eğer herkes kabını alır, mandıraların kapısına giderse 10 kuruş Finte diyeceğim yol, Bugün inekçileri ve namuslu 'sütçüleri yıpratan hilekârlardır. Bunun da çaresini yazdım. Macar akademisi âzalığı Macar akademisi âzasından Von “le Cog ile Müllerin vefatı üzerine münhal kalan zalıılıra meşher 'müsteşrik Selliot ile Türkiyeden Köprülü zade Fuat bey intihap edilmişlerdir. Bu suretle Fuat bey dört büyük Avrupa akademisinde Aza bulunmaktadır. inde Alanyada yayla mevsimi Kasabada kalanlar güzel kumsaldan istifade etmeğe ay Alanya 4 (Hususi )— Alanya 'da kumsal temiz ve mükemmel, denizde sıhhi olan bütün evsafın mevcut olmasına rağmen, deniz banyolarına karşı, halta, dikkate garpan bir isteksizlik ve rağbet- sizlik vardı. Bunun bilgi noksa- mından ileri geldiği düşüncesile helkevinde verilen bir konferans- tan sonra rağbetin arttığı ve plâj in. biraz çoğaldığı görül. müştür, Kasabanın içinden başlamak şartile, bu kadar zengin ve aranı: an her türlü şartları haiz bir kum sal enderdir. İstanbulda bunun ancak yüzde biri kadar olan yer. Alanyanın umumi görünüşü lerde bile, mühim tesisat yapıl mak suretile hem sıhhi ve hem de medeni bir ihtiyacın teminine ça- ışılmıştır. Böyle tesisatın, bura” da, henüz ancak tasavvuru mev cuttur, Bu sebeple denize giremi- yenlerden bir kısmı da, sandal ge- Zintileri yaparak deniz havası al. maktadırlar, Temmuz ayi, burada, yayla mevsiminin başlangıcı addolumur. Göç edenler ve hazmlananlar, şimdiden ekseriyeti teşkil etmek- tedir. Fennen ihtiyacı olanların gilmesi lâzım gelen birer mevki olmaktan başka bir kıymeti ve su- Tarmiri soğukluğundan © başka ehemmiyetli bir hususiyeti olmi- yan yaylaların bu kadar rağbet görmekte olması, ancak, alışılmış bulunmaktan dolayıdır. Kasabanın daha canlı ve hare- ketli hayatı ve çok güzel manza- yası ve bilhassa denizi göz önüne getirilirse, üç ay kadar eden yayla devresi oldukça sıkın- tıhı telâkki olunabilir. Elektrik ve bunun vücuda geti- Teceği bir çok asri ve medeni va- devam sitalara kavuştuğu zaman kasa- banın umrana daha çabuk erişece- ği ve o vakit te yoylacılığın tarihe İ karışacağı şüphesizdir. — Dr: 5. 5. Atla ziraat Ziraat vekâletinin vilâyetlere bir tamimi Memleket atlarının ıslahı içi evvelâ bu hayvanlara pazar te- mini lâzım geldiği ziraat vekâle- Binden baytar müdürlüklerine bil tir, Atların en tabit paza- Ta, intihdam sahası olan çift, işle- idir. Onun içim at slahı işi arar sında atla zirmat meselesini de ehemmiyetle nazarı dikkate al- mak lâzım geldiği, sela zirsatin inkişafı. şeklinde tetkikat yapıl ması ve köylünün atla ziraate İ teşviki emredilmiştir. Sıvasta tenezzül katarları Sıvas B (Hususi) — Her sene / diduğu gibi bu sene de devlet demiryolları idaresi Sıvas - Sıcak Çeri arasında tenezzüh katar- iları işletmeye başlamıştır. Hafta- min muhtelif günlerinde bilhassa | çema günleri memur ve Kücear yale trenle Çermiğe akm etmeğe başlamıştır. Muhafız gücü hisikletçileri Diyadinde Diyandin 11 ( A.A. ) — Muhafız. gücü, bisikletçileri dün akşam saat 17da Karaköseden buraya gelmişlerdir. Bir Yunan tütün imalâthanesi izmire naklediyor Atinada Dimitro tütün ime hanesi, İzmire nakletmekte ve Atinadaki faaliyeti tatil olan malstadır. Müessese, elinde bulundurduğu levazmı ve etmek msnde istemiştir. Talep, kabul olunmuştur. Bu levazım, kortenjm harici gire 60 yaşında sünnet! Bekir ağa evlenmeğe karar verince iptida İ sünnet oldu © Aydında halkı çok alâkadar eden bir ameliyat yapılmıştır. Bu Jamala; bir kadını erkek ve ya. hut bir erkeği kadın yapmak ameliyesi değil, sünnet ameliye- sidir, Sünnet olan Kürt Bekir ağa namında altmişlik bir ihtiyardır. Şimdiye kadar sünnet olmasını ihmal eden Bekira ağa, altmışına varınca vevlenmeğe karar vermiş, kendisine bir eş bulmus ve düğün takarrür edince, bir sünnetçiye iracaatla kendisini sünnet et- tirmiştir. Buğday nakliye ücreti indirilmeli Sıvas B(A.A,) — Tüccarlarımız buğday tren tarifelerinin inmesine dört gözle intizar etmektedir. Bunun yapılması her hususta elzemdir. Çünkü ziraat bankası mal. almıya yetiştiremediğinden yeni mahsulün idrakine kadar mübayaatı kesmiştir. Yeni mah- sulün bereketli olacağı anlaşıl- dığından ziraat bankasının mü- dabzlesinin faydalı bir netice verebilmesi ancak tren tarifeleri- nin eski misbetlerine indirilebil. | mesile kabildi Mısır sigara ihracatı 1932 senesi zarfında Mısırın sigara ihracatı 222,000 Mısır lirası kiymetinde ( 259,000 kilo iken 1933 senesinde, ihracat kıymetçe 236,000 Mısır lirasına ve miktarca 312,000 kiloya yükselmiş Mask sigaralarının — alıcılarmın. arasında 236,000 kilo ila en baş- ta Holanda ve 17,090 kilo ile ikinci olarak Holanda Hindistanı gösterilmiştir. Zonguldakta Amele birliği teşkilât Zonguldak smele birliği teşki- lüt huldkanda ültüsat vekâletine bazı şikâyetler likle alâkadar bir zatın gazete | mize yazdığı bir mektupta, bu şi yapılmıştır. Bir- kâyetlere — temas edilmektedir. / Mektupta deniliyor ki: «Zonguldak © amele | birliği idare heyetinde maaşları 200- 300 kira olan zevat vardır. Hal İbuki amele birliği âzalarınm en fazla maaşları ve bir ay zarfın da aldıkları gündelik miktarı 60 lirayı geşmez. İşin en garip tarafı, idare he- yeti, amele birliği parasile, bu | madencilere borç para vermek- | tedir. Bu ikraz mumelesile, ame- le birliği mizamnamesi arasında hiç bir münasebet yoktür. İktisat vekâleti mürakip ve müşavirle- rinin mizamname haricinde cere- yan eden bu muameleleri tetkik rica ederiz.» Denizli halkevi bisikletçileri Denizli 11 (A.A.) — Denizli halkevi bisikletli kafilesi dün Kı- zılbisar ve Acıpuyamda alâka ile karşılandılar. Program mucibin- ce Acıpayamda geceyi geçiren kafile bugün yola çıkmışlardır. Öğleden evvel Satırlar nahiyesine vâsıl olmuşlardır... Öğleden sonra — Tefenniye geceyi o Tefennide ler ve yarın Bordura gidecek- lerdir. hakkında bazı şikâyetler | OR. Fenerbahçe Yugoslavya maçı Yugoslavya takımi merkezi Avrupanın kuvvetli takımlarından biridir Fenerbaliçe takımı yarınki cu- ma günü Yugoslavyanm en bü- yük takımlarından biri olan Sport” Klüp Yuzoslavya ile çarpışacak- tir. Sırp Fatbolünün — Balleanler arasında isgal ettiği yüksek mev kii karilerimizce malümdr. Sırp milli takımı geçeni st. dünya kupasmda cenabi Arası kaya gitmiş, ve bir çok galibiyst 4m son müsabakalarına iştir. Diğer taraf. tan merkezi Avrupa takımları le Belgrada uğradıkça ekseriya mağlüp olmaktadırlar. Buna bir misal. olarak yarn karşımızda görecekimiz Yuzaslavya takımı mn Macarlardan Hungarya mm 2:0 yendiğini, Ferençvaroşla. bir defa 2-2 berabere kalarak, di- gerinde 3-1 galip geldiğini, İstan. bulan pek iyi tamdığı II Ker te- kımı B-A gibi büyük bir farkla ex diğini, Avusturyahlardan Rapide 2-1 galip ve Först Viyamaya 4-3 mağlp olduğunu #ökredebilirizi Gene Yugoslavya takımı bü- gün Belgrat şampiyonu olan Be- ozradıkiyi 21 yenmiş, Gredi- yanskiye 40 galip gelmiştir. Ev. velki sene şehrimize gelmiş olani Paris sampiyonu Racing Clup Belgratta gene'bu Yugoslavya ta- kımmın karşısında 3-0 yenilmiş. ür. Bu izahat da gösteriyor ki Yur goslavya birinci derecede bir t- kımdır. Oyuncular arasında bir tanesi 18 defa, iki tanesi 10 de fa, diğerleri de 7-1 defa beynek mileldir. Zeki çekildikten sonra Viyana barla yaptığı maçta 4-4 berabe- ve kalmış olan Fenerbahçe gene takımınm yarın bni kuvvetli ha sım karşısmda masıl bir netice ek de edeceğini tahmin pek ranamafil kendilerine muvaffa- Kiyet temenni ederken muhte mel Fener takımını da aşağıya, İ kaydediyoruz: Bedi Yağar Ziya Rent TAN Ran Fe Niyazi Saban Muraffer Naci. Fikrei Hekim öğütleri (Baş tarafı 5 inci sahifede) © Son altı haftada en ehemmiyet- li noktalar: Yatmadan evvel elve ayakları yıkamak, ve çıkarılan ek biseleri temizlemek istiyadı. Ayni zamanda memleket için hüzumlu olan, sokağa öteberi atmamak iti- yadımın kuvvetlendirilmesi. Ancak bu usulde dikkat edile cek nokta, çocukları yalana alış- | rmamaktır. Çünkü “yapmadığı halde gelip bir yıldız işareti koy- mağa alışan çocuk için, yalan dai bir itiyat olur. Bunun için çocu ğu iyi itiyatlara alıştırmak, teş vik etmekle beraber yapmadığı zamanlar katiyen azarlamayıp, gözünü korkutmamalı; çocuk, ben bunu yapmadım, bunun için bura- ya işaret koymağa hakkım yok di- yebilmelidir. Bu altı hafta nihayetinde arz edilen itiyatlar tam tecssüs etme mişse, kabil olduğu kadar yeni” den tekrarlar yapmalıdu Hayatın doğurduğu müçlsüldü içinde, mesuliyeti müdrik olarak tekâmül etmek, olgun bir kafa ile hüzme görmek amcuk, elle kaimdir, Jilet Naim