30 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Cümhuriyet bayr amında Ankaraya birçok devlet reisleri gelecek Hicaz, Yemen, Ira Irak, Afgan kralları, veliahdlar, Iran Başvekil, üç Hariciye Nazırı memleketimizi ziyaret edecekler Belgrağ 29 (Belgrad radyosu bildi- riyor) — Politika gözelesinin mevsuk bir membadan aldığı malümata göre, Türkiyenin 29 teşrinlevvel Cumhuri- yet bayramında birçok kral ve veli- ahtlerlz devlet ricali Ankaraya gele- rek Atatürkü ziyaret edecek ve teb- riklerini sunacaklardır. Hicaz kralı İbnissuud ve veliahti, 'İrak krah Gaziülevvel, Yemen hüküm- | darı İmam Yahya, Afganistan kralı İ ve vellahti Cumhuriyet bayramında Ankarayı ziyaret edecek devlet rels- leri arasındadırlar İran Başvekili ve * Hariciye Nazırı, l Afgan ve İrak Hariciye Nazırları da | 29 teşrinlevvelde Ankarada bulunacak- lar, bu münasebetle Şark paktı Hari- ciye nazırları ilk mutad toplantısı ak- dedilecektir. Ingiliz Hariciye Nazırı Romaya gidecekmiş Londra mehafili doğrudur, ne de ,ne de yalai Londra 29 -— İngiltere Hariciye Na | Almanya, Leb Hariciye Na- zarı B. Edenin, İtalya Başvekili B. Mus- soliniyi görmek üzere Romaya gitme- si Mühtemel olduğu haber alınmıştır. İyi malümat alan mabafil bu “şayia için ne doğrudur, ne de yalandır di- yor. Henüz teeyyüd etmemiş diğer bir şa- 'yiaya nazaran İtalya sefiri B. Grandi- »in Romaya gitmeden evvel Başvekil B. Chamberlain ile görüşmesi muh- temeldir. İngiliz plânına cevap verenler Londra 29 (A A.) — İyi malümat al- makta olan mahafll, İngiliz plünma karşı verilen 15 cevabın“ sabahleyin vürüd etmiş olduğunu bildirmektedir. Bu cevaplar arasında Fransa, İtalya, Yugoslavyadaki hadise Sabaç ortodoks metro- polidinin hareketi tenkid ediliyor Belgrad 29 — Vatikan ile yapılmış olan konkordatodan dolayı Yugoslav- ya kilisesi Sen Sinod meclisi Başvekil İle sekiz nazır aleyhine bir memnu- iyet kararı vermiştir. Bunun, hakiki bir aforoz olmayıp, bu nazırları kilise nezdinde haiz oldukları merasim ve hukuktan mahrumiyet ve ayni z- manda da bir aforoz tehddi mânası- nı tazammun ettiği tasrih edilmekte- dir. Yugoslav ortodoks kilisesi, hükümet azasının “müteveffa patrik Varnava- nın yerine intihap edilecek yeni pat- rikin intihabına iştirak etmelerine muhalefet ediyor. Hükümet, Yugoslav kilisesi daha itilâfkâr davranıncayâ kadar yeni patriğin intihabını tehir ettirmek niyetindedir. Belgrad 29 — Yarı resmi Vreme ve B#amuprava gezetesi Sabaç ortodoks metropolidi Simoninin hattı hareke- tini şiddetle tenkid ve muaheze edi- yorlar, 19 temmuzda vuku bulan ha- diselerde yüzünden hafifçe berelen- miş olan bu metropolid, bunu bir partizanlık meselesi ittihaz etmiştir. Filhakika bu papas, muhalefet fırka- sile uyuşarak #anki ağır bir surette yaralı imiş gibi başı sargılar içinde bir klinikte fotoğrafını çektirmiş, bu resim muhalifler tarafından binlerce nüsha bastırılarak ehialiye dağıtılmış- tır. Halbuki doktorlar papası muâye- ne için hastaneye gittikleri zaman kendisini sargısız bulmuşlardır. Zira Kendisinde yara yoktu. Vreme ile Samuprava gazeteleri bu hakikatı tesplt için papasın yeni bir fotoğra- fıhı neşrediyorlar. be'nin hatırasını tecil için bu sabah bir Ayin yapılmıştır. Cenaze alayına takriben 30 bin kişi iştirak etmiştir. bu ye için ne dır diyor Almanya, Lehistan, Amerika ve Bal- kan Antantının cevapları vardır. Sovyetlerin cevabı henüz tevdi edil- memiştir. Söylendiğine göre verilen cevaplar müsbettir. Fransız sefiri B. Corbin, bu sabah Lord Plymouth, tarafından kabul edil- miştir. İtalyanın vaziyeti Londra 29 (A.A.) —Evening Stan- dard muhabiri, İtalyanın İngiliz tek- liflerini kabul etmiş olduğunu beyan ve fakat bu plânın gönüllülerin geri çekilmesine müteallik esasi tedbirler ile İspanyadaki iki tarafın muharip sıfatının tanınması arasında tesis et- miş olduğu rabıta hakkında ihtirazi bir kayıt dermiyan etmiş bulunduğu- nu ilâve etmektedir. Cebelüttarık ve Akdeniz ingilterede vaziyet inceden inceye tedkik edildi Londra 29 (A.A.) — Başvekil, mili müdafaa hava, deniz ve kara servis- leri mümessillerinin Cebelüttarik de- niz üssüne taalluk eden bütün mese- leler üzerinde müşterek bir tahkike tevessül ettiklerini ve Akdenizde bu- günkü sevkulceyiş vaziyetini inceden inceye tetkikten geçirdiklerini Avam kamarasına bildirmiştir. Maçka - Beyazıd Otobüs işletmek teşebbüsü iyi karşılandı Maçka ile Beyant arasında otobüs işletmek üzere bir grup müsaade İs- temişti. Belediye, bu müracaati ted- kik etmiş ve muvafık bulmuştur. Fen heyeti, şimdi yeni otobüs hattının gü- gergâhını tayin etmekle meşguldür. Tedkikatın şimdiki neticesine göre Maçkadan hareket edecek otobüsler “Taksime kadar tramvay yolunu takib edecekler, burada Tarlabaşı caddesin- den geçerek Aynalıçeşme ve Tepebaşı arkasından Şişhane yokuşile Karakö- ye ineceklerdir. Köprüyü geçen otobüslerin Ankara caddesi yolile Cağaloğlundan Divân- yoluna çıkmaları ve buradan Beyazi- da gitmeleri ihtimali vardır. Beyazıt ie Maçka arasındaki otobüsler için 12,5 kuruş bilet ücreti alınacağı tah- min ediliyor. Topkapı İle Sirkeci ve Eminönü ile Beşiktaş arasında otobüs işletmek üzere diğer iki grupun yaptığı müra- caatler henüz tedkik edilmektedir. Milli takım gitti 1 ve 2 ağustosta Belgradda iki maç yapacak olan takımımız dün akşam Belgrada hareket etmiştir. Atatürk Polonez ve Cumhuriyet köylerini ziyaret ettiler Atatürk, evvelki gün sabahleyin beraberlerinde Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Ka ya bulunduğu halde, motörle Pa- şabahçeye ve oradan da otomobil- lerle Polonez köyüne gitmişlerdir. Büyük Önder saat on beşe kadar Polonez köyünde kaldıktan sonra dışarıdan gelen göçmenlerin teş- kil ettikleri Cumhuriyet köyünü ziyaret ederek köylülerle görüş- müşler, dileklerini dinlemişler ve Dahiliye vekiline bunların isafı için emir vermşilerdir. Türk savaş filosu Yugoslavyaya gidecek Filoda başta Yavuz olmak üzere 13 gemi bulunacak Belgrad 29 (Belgrad radyosu bildiri- yor) — Türk savaş filosu yakında Yu- goslav savaş filosunu ziyaret edecek- tir. Memleketimizi ziyaret edecek olan Türk filosu 13 muhtelif gemiden te- rekküb etmektedir. Bunlar arasında başta Yavuz olmak üzere denizaltı ge- mileri, Mecidiye ve Hamidiye mektep gemileri bulunmaktadır. Yavuz, Akdenizin en mühim gemile- rindendir. 'Türk savaş filosu sularımızda birkaç gün kalacak ve bu esnada muhtelif mörasim yapılacaktır. Benzin fiati Yeni karar bugün yahut yarın ilân edilecek İktisad Vekili B. Celgi Bayar dün öğleden evvel saat 11 de Ticaret oda- sına gelerek benzin komisyonunu toplamış ve maliyet fiatleri hakkında hazırlanan rapor üzerinde izahat al- mıştır. Vekil öğleden sonra saat 14 de tekrar Ticaret odasına gelerek benzin meselesi hakkında tetkiklerine devam 'Bu arada benzin kumpanyaları mü- messillerinin de iştirakile bir toplantı daha yapılarak komisyonca tespit edi- len rakamlar Üzerinde görüşülmüş tür. Rapor ve rakamlar üzerindeki tet- kikler de bu suretle neticelenmiştir. Ağustosun ilk günü pazara tesadüf ettiğinden komisyonca verilen karar- ların bugün yahut veyarın tebliği beklenmektedir. Vekli bugün kotra ile seyahate çıkacaktır. Ingiliz mühendisler Zonguldaklan sonra Izmirde tedkiklerde bulunacaklar İstanbul imanmın tesisatlandırma plâmnı yapacak olan Gibs müesse- sesi sahibi B. Gibsin riyasetinde İn- giliz mühendislerinden mürekeb he- yet, İktisad Vekâleti deniz ve hava müsteşarı B. Sadullah Güney'in re- fakatinde Zonguldağa gitmiştir. Mühendisler Zonguldak limanın- da yapacakları tedkikleri iki günde bitirip yarın şehrimize dönecek ve yine yarın akşam üzeri İzmire hare- Zonguldak ve İzmir limanlarının tesisatlandırma projelerini de Gibs müessesesi yapacaktır. Bilhassa Zon- guldak limanında kömür tahmil, tahliyesinin daha kolaylıkla yapıl ması için son sistem vinçler yerleşti- rilecektir. Gibs müessesesi mühendisleri İz- mirden dönüşte İstanbul limanında meşgul olacaklardır. Paris civarında feci bir tren kazası Paris 30 (Akşam) — Paris civarında ve Bu Sahahki Yiaberler Çinde bugü n umumi | seferberlik ilân ediliyor | Can-Kay-Şek bir tek Çinli sağ kalıncaya kadar harb devam edecek diyor Londra 50 (Akşam) — Nankinden | bildiriliyor. Mareşal Can - Kay - Şek şu beyanatta bulunmuştur: — Çin ile Japonya arasında harp, bir Çinli sağ kalıncaya kadar devam | edecektir. Umumi seferberlik bugün | Çinde ilân edilecektir. Bidayette ba- zı ehemmiyetsiz mağlübiyetlere uğ- Tıyacağız, fakat bunun ehemmiyeti yoktur. Ordumuzun seli, sonunda Ja- | ponları boğacaktır. Tiyen Çin şehri yanıyor Londra 30 (Akşam) — Röyter ajan- si istihbar ediyor: Tiyen Çin şehri havadan, karadan ve denizden saat- lerce müddet şiddetle bombardıman edilmiştir. Ecnebi konsoloslar, şehrin bombardıman edilmesini Japon ku- mandanı nezdinde prolesto etmişler- dir. Japon kumandanı şehri bombar- dıman etmek hakkını haiz olduğu ce- vebinı vermiştir. Japon gülleleri, bir çok mahallele- ri ve üniversiteyi yakmışlardır. MerkeZ istasyonile Çin karargâhı ateşler için- dedir. Suriye Fransız komiseri De Martelin yeni beyanati Sancak unsurları arasında müşterek menfaatlar için bir uzlaşma temayülü var Antakya 30 (Akşam) — Şamda bu- lunan Kont de Martel gazetecilere yeni beyanatta bulunmuş ve bu âri- da Türkiye - Suriye münasebetlerine de. temas etmiştir. Kont de Martel demiştir ki: — Sancak buhranlı günlerini ge çirmiştir. İskenderun ve Antakya- ya son seyahatimde bir anlaşma ve uzlaşma muhitinde bulundum. Bu, ba- na gelecek 29 ikinci teşrinde yeni re- jimin tatbiki hususunda Sancak un- Surları, kendi hareket tarzlarından ferağat etmemekle beraber müşterek menfaatler için Iş birliği ve anlaşma- ya çalışmakta oldukları kanaatini verdi. Fevkalâde komiser, Türkiye - Su- riye münasebetleri hakkında da dedi ki: — Sancak meselesinin ballinden sonra Türkiye ile Suriye arasında an- cak iyi dostluk ve komşuluk bağları bulunması icap eder, Gerek Pariste ve gerek Suriye kabine reisile birlikte yaptığım “ön Türkiye; ziyaretim; e hususta bana kati bir kanaat ver- AAnlaşmazlıklar artık ortadan kaik- mıştır. Bundan dolayı artık Suriye ile Türkiye arasında bir anlaşmazlık kalmamıştır ve yeni anlaşmalar her ik hükümete mesud bir iş birliği yo- lu açmıştır. Sancak Arap memurları değiştiriliyor Antakya 39 (Akşam) — Burada Neri gelen memurlar arasında deği- şikiikler başlamıştır. İdare, arap me- murlarından alınmakta, fransız mes murlanna verilmektedir. Bu hareket ile Sancakta tek ororite vücude g& tirilmek istenildiği anlaşılmaktadır. Kışla kumandanı binbaşı Hüsnü; kumandanlık emrine alınarak yerine bir fransız binbaşısı tayin edilmiştir. Hâlâ türkler aleyhinde tahrikâta des vam eden muhafız Said Berazinin ye- rine de bir fransızin getirilmesi ka“ Tarlastırılmıştır. Sancak jandarma kumandanlığına da bir fransız zabitinin getirilmesi evvelce kararlaşmış olduğundan inzi bat ve idare âmirlikleri fransız me murlarının mesuliyeti altına verilmiş oluyor. Marin cephesinde Şimdilik sükünet var ölülerin gömülmesile uğraşılıyor Paris 29 — Havas muhabirinin bil- dirdiğine göre, Madrid cephesinde sü- kün vardır. Nasyonalistler cesedleri gömmekle meşgul olduklarını, bu yüz- den taarruzu durdurduklarını iddia ediyorlar. » Nasyonalistler ele geçirdikleri Ca- sas Bojas'ta birçok mühim vestik ve Madridin müdafaasına müteşllik bir plân bulduklarını bildiriyorlar. Bilbao 29 — Hükümet kuvvetleri Bask cephesinde taarruza geçmişler- dir. Fakat bu taarruz derhal durdu- rulmuştur. Hükümet kuvvetleri bir- çok maktul bırakmışlardır. Meçhul bir tahtelbahir Üç İspanyol kargosuna hücum etti Paris 30 (Akşam) — Times'den bil- dirildiğine göre Marsilyadan İspanya- ya gitmekte olan üç İspanyol kargosu Lyon körfezinde meçhul bir tahtel- bahirin tecevüzüne “uğramışlardır. Kar- golardan biri batmış diğer ikisi Ke- derua limanma kaçmağa muvaffak olmuşlardır. Ankarada tifoya karşi tedbirler Ankara 29 — Ankarada tek tük bazı tifo vakalarının baş göstermesi üzerine devair ve vekâletler memur- feci bir tren kazası olmuştur. Tafsilât | larma aşı tatbikine başlanmıştır. Be yoktur. Fakat bu kazada telef olanlar | lediye, hastalığın sirayetini men için elli kişi kadar tahmin ediliyor. çok sıkı tedbirler almıştır. Mısır kralı kılıç kuşandı Firavunlar zamanından beri ilk defa yapılan merasim Kahire 29 — Fıravunlar zamanın» danberi ilk müstakıl Mısır kralı Fa- rukun taç giyme merasimi, dün vu- kubulmuş ve Kahire sokakları sayısız bir kalabalıkla dolmuştu. Kral Faruk tahtına oturdukdan sonra evvelâ âyân ve mebusan sadakat yemini et- mişler, sonra kılıç kuşanma merasimi yapılmıştır. Kral Faruk mareşal üniformasını giymişti. Yeşil ve gri kiymettar ka- difeler ile örtülmüş altın tahta otur- duktan sonra Başvekli kısa bir nutuk söylemiş, bundan sonra Kral Mısırın kanunu esasisine hürmet ve riayet ve istiklâlini ve tamamiyetini müda- fan edeceğine yemin etmiştir. Bundan sonra alay, ananevi davul sesleri ara” sında caddelerden geçmiş, genç kızlar milli danslar oynamışlardır. Türk - Yunan dostluğu Daily Telegraph yazıyor. Tah- randa oturan bazı Yunanlılar Tahran Türk elçisine müracaatla, kendilerine karşı gösterdiği dostluktan ve hima- yeden dolayı teşekkünde bulünmuş- lar ve mektuplar göndermişlerdir. Bu münâsebetle Yunan gazeteleri Tür- kiye hakkında hararetli makaleler neşretmişlerdir. "Türkiye ile Yunanistan arasında gittikçe kuvvetlenen dostluk, Yakın Şarkta bir terakki ve emniyet unsu- runun temelini teşkil etmektedir.