June 20, 1937 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 11

June 20, 1937 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 11

ide kaç- dostları ıcı ada- 'mur et- Tr ve Za- nayetle- kanidir- ' Prince- ılan hü- muzları- lefa ola- a idi ve lu, Men- lamento- selerdir. , Abert- . Bunla- abıtaları rı; kendi- ufak te- Siyaset ve İktisadiyat 9 fektir. Maamafih, mizacında, Savoie yerlilerine mahsus, çalış- kanlık, müdebbirlik, sebat, itimatsızlık gibi hususiyetler görü- Tür. Mesai arkadaşlarından çoğu hilâfına ketumdur; ancak, ken- disine anlatılan şeyleri can kulağiyle dinler, tâbiri mârufiyle, leb demeden leblebiyi anlar. Mavi gözlerinde, omuzlarının yor- gun ifadesinin, alnındaki tasalı kırışığın, dudağındaki acı ma- nalı bükülüşün zıddına, neş'e okunur. Camille Chautemps, ta- rif edilmek istenildiği nisbette tarifinin güç olduğu anlaşılan bir şahsiyettir. Onu bir de şöyle tarif edebiliriz. Kedi gibi esra- rengizdir ve o filozof hayvan kadar zıd, fakat zengin hususi- yetlerle doludur. Onda azim ve sarahatsizlik, fikir sertliği ve hareket çevikliği, incelik ve kasd, Parisli reybiliği ve - bittabii siyaset bahsine münhasır - gizli ihtiras bir arada yaşar, Onun mizacının derinliklerine gitmek kabil olsa, kendisinin iblisane maksatlarına inananlar hakkında, kendisinin de ayni derecede şiddetli hükümler yürüttüğü belki görülebilir. Camille Chautemps'ın şahsi siyasetinde bütün bunlardan eserler görülür, Parti kavgalarından uzak durur, koridor kav- galarına iştirak etmez ve programı, basma kalıp radikal işler müstesna, bugüne kadar, ifrat deercede ihtiyatkârlık sebebiyle sarahat göstermemiştir. Camille Chautemps bir islâhatçı değil, sol cenahın muhtelif temayülleri arasında bir uzlaştırıcı gibi görünmektedir. Macerayı sevmez. Köylü kütlesinin bu bahis- te kendisi gibi düşünmekte olmasına güvenir ve bunda haklı- dır. Bundan evvel iktidar mevkiini ele aldığı zaman, tedbiri, muktesitliği, ihtiyatkârlığı siyasetine şiar edinmişti. Bu itibar- la, muhtelif müfritlerin taşkın hareketleri karşısında, daima, anlaşmalar ve uzlaşmalarla teskin edici rol oynamıştır. Hesap- lı ve metin sesinin iknaa çalışan âhenginde, gösterişin, vâzıh ve baştan başa en basit hakikatleri ifade eden, parlamak, ye- nilik yaratmak gibi rayihalardan vareste belâğatinde, bu husu- siyet görülür. Bütün bunlar göz önüne getirilince, M. Camille Chau- temps,ın tam zamanında hükümet riyasetini ele aldığı anlaşılı- yor. Teşkil ettiği kabine, âyanla mebusan arasında radikallerle bazı nazırların mütecaviz sosyalizmi arasında, kütlelerle par-