20 Haziran 1937 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 19

20 Haziran 1937 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 19

ı muhte- ları pa- ıamasını hayal... . masruf Türkün edik bir sabet ile rak iste- 'ZOĞLU iri MARE NOSTRUM KİMİNDİR? Yazan: Pierre DESCAVES Bir kaç ay evvel, Almanyanın gözleri Rhin nehrine, İtalya- nın gözleri Akdenize çevrilmişti. Ve geçen teşrinisanide İtalya diplomatları, İtalya için hayati bir iş olan bu mesele ile işe baş- lamışlardı. Son hâdiseler, Almanyanın, orta Avrupada harptenberi gö- rülmemiş bir diplomasi faaliyeti neticesinde ve orta Avrupa hâdiseleriyle İspanya harbi vakayiinden istifade ederek, göz- lerini daha yükseğe çevirdiğini gösteriyor. Almanya Rhin'i göz- den kaybetmemekle beraber, Tunayı da zihnini işgal eden mev- zulara ilâve etmiştir ve o da, Akdenizde mühim bir rol oyna- mak arzusundadır. Yani Roma - Berlin mihveri, Alman Hari- ciye Nezaretinin nazarında sade arazi noktasından değil, ayni zamanda bahri bakımdan da bir mihverdir. İtalyanın Akdenizdeki vaziyeti malümdur. Modern Roma, Akdenizi, sadece, iradesinin matâ ve selâmetinin mutlak su- rette müemmen olması icap eden bir deniz telâkki etmekle kal- mıyor, bâdema, bu denizden dışarı çıkmak da istiyor. İngiliz tezi de bundan daha âz sarih değildir. Büyük Bri- tanya Akdenizin anahtarlarını elinde tutuyor. Bu anahtarlar, Cebelüttarık ve Süveyştir ve İngiltere, hiç bir zaman, tazyiki- ni gevşetmek taraftarı olmamıştır. Çünkü, Hindistan yolu ve nüfusu haddinden fazla olan İngilterenin, mevcudiyetinin esa- sını teşkil eden bir ticâret mevzuu bahistir: Bir İngiliz devlet 2