20 Haziran 1937 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 14

20 Haziran 1937 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 14

12 sayı zaferden zafere koşturarak, tahtlar yıkıp sayısız saltanatlar kurmaktan doğan gurur ve hırsını bir türlü yenemeyip, tam manasile dünyaya hâkim olmak kasdile, belini buzlu dağlara ği dayamış koca Rusyaya da delice saldırması üzerine 400.000 Mi Fransız askerinin, Fransanın şan ve şevketile beraber, mahvol- duğunu ve hâdisatın şaşmaz mantığının, düne kadar Napole- li on'un çizmeleri altında çiğnenen devletlerle beraber Rusyanın İl da canlanmasına meydan verdiğini görmez miyiz? maran Venizelos'tun hodbin Liyod George'u kandırıp şarkta - şimdiki Yunanistan ile hiç de münasebeti olmıyan - eski Bi- zans İmparatorluğunu tekrar kurmak hülyası ile açtığı o meş- / um Anadolu harbini biraz hatırlatmaz mı? Ni Bu hâdiseler, 1912 - 18 de elde ettiği kolay zaferlerden şı- | : Avrupanın o karışık vaziyetinden istifadeye kalkışan mu- gn zaffer Çar Alexandre'ın bilhassa «Şark» üzerindeki âmali hari- ii sanesine tatlılıkla bir sed çekmek, bilhassa Avrupa devletleri- nin mevcudiyetini emniyet altına almak ümidi ile, zamanın siyasi kutuplarından biri olan, Avusturyanın meşhur başvekili l M. de Metternich, 1814 eylülünde Viyanada büyük bir «con- grös» toplamış idi. Müttefik İngiltere, Avusturya, Rusya ve Prusya devletleri murahhaslarından ve birçok küçük devletler erkânından mürekkep bu büyük toplantıdan, yıllardanberi en kanlı muharebe meydanlarında en temiz kanlarını akıtmış, harbin, istilânın, inkısam ve inhizamın en can yakıcı tesirleri- di ne yıllarca maruz kalmış bulunan, hemen bütün Avrupa millet- Ni leri neler beklemiyorlardı neler? ii Her milletin tabii hakları tanınacak, hudutlar düzelecek, 100 herkes hakkını alacak, tekmil milletler biribirlerile dost olacak, ebedi bir sulh devresi açılacak, nihayet dünya bir gülizare dö- necek idi... mp Halbuki netice: Büyüklerin evvelce aralarında verdikleri kararlar mucibince, yalnız silâhla kazanılmış toprakların iade- si... Avrupada sulh ve sükünun ve devletler arasındaki muva- “di 'zenenin teessüsüne şöyle bir alâka gösteren büyük devletler arasında bir takım hususi pazarlıklar yapılması... Küçük mem- leketler hudutlarının büyüklerin keyif ve menfaatine göre çi-