1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 109

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 109

erdi. (Asın sinde lirdi! yor- Edebiyat ve Sanat li Ben böyle düşünedurayım, Oo anaların babaların ağzında meth ve senam göklere çıkıyordu. Tütsülerle, kurbanlarla a- gırlanan haşin bir mabut gibiydim. Teklif edilen kızları alma- ga gerçi niyetim yoktu, fakat istiyordum ki her kız ebeveyni be- nim gibi bir damat timsali karşısında secdeye varsın. Takor Dadanın biricik bir torunu olduğunu evvelce söyle- miştim. Bu genç kızı sık sık görürdüm, öyle fevkalâde bir gü- zelliği yoktu. İşte şimdi Takor Dadaya neden içerlediğimi an- hyacaksınız. Azametime bir gedik açılmıştı: Memlekette bana izdivaç için müracaat etmiyen aile kalmamıştı, Takor Dada müstesna! Uzun zaman kendimi için için yiyerek bekledim, fa- kat asil Babuların torunu bana teklif edilmedi. Takor Dada ötede beride dermiş ki: “Najançur Babuları kimseden bir lütuf dilemezler, torunumun ebediyen kocasız ka- lacağını bilsem bile bu şerefli ananeyi bozamamı ",, - biliyordum ki, bu kibirli ve sarsılmaz cephe hiç bir zaman değişmiyecekti. Fakat buna bir çare bulamazsam bile hırsıma bir mecra bul- mak lâzımdı. Zira karşımda kendi gururumdan daha üstün bir gurur görmeğe tahammülüm yoktu. Artık dur otur raha- tm kalmamıştı. İmkânı yok bu küstah ihtiyara bir oyun ede- cektim. Bir gün ziyaretine gittim ve onu mahremane bir kenara çekerek dedim ki: “Takor Dada, dün ben hükümet konağına resmi kabule gittim. Valii umumi vekili eski Hint asilzadele- rinden bahsederken Najançur Babularını zikretti. Ben ona, si- zin şimdi burada Kalkütada ikamet ettiğinizi anlattım. Biliyor musunuz ki, kendisini ziyaret etmediğiniz için pek müteessir oldu. Artık etiket falan, gözü görmüyor. Bugün öğleden sonra bizzat ziyaretinize gelecek.,, Benim yaptığım pek kaba bir muziplikti. Karşımda kim olsa bu dalavereyi anlar ve bana lâyık olduğum cevabı verirdi. Fakat Takor Dadanın ihtiyar ve masum ruhunda asalet iptilâ- sı öyle bir cinnetti ki onda aklı selim bırakmıyor ve ona, vali hazretlerinin Najançur derebeyini ziyaret etmesi, pek tabii olmak vehmini veriyordu. Takor Dada verdiğim haberi müthiş bir heyecanla karşıladı. Vali hazretlerini evinde nasıl ağırlı-